Ministry of Transport, Information Technology and Communications

Text Version

Skip to Main Content
Home / Air Transport / Aircraft Accident Investigation Unit

Navigation

Implementing Agencies

2007


03.09.2008
2007 Final Reports on investigations

 

THE SITE IS STILL UNDER CONSTRUCTION AND A CONSTANT UPDATE IS RUNNING!

 

 

investigation of a serious incident that occurred on the 16.12.2007
during the landing at Varna Airport of British
Aerospace BAe 146-300 aircraft, registration No LZ-HBE,
operated by Hemus Air EAD air operator,
conducting domestic flight for Bulgaria Air
Airline FB977 on route Sofia - Varna - Bourgas

(614.35 KB)

 On the 16.12.2007 the crew of ВАе 146-300 aircraft, reg. No LZ-HBE of Hemus Air AO was conducting a domestic en-route passenger flight Sofia - Varna - Bourgas under flight number FB977 of Bulgaria Air. After landing on RWY 09 at Varna Airport in snowfall conditions the aircraft could not manage to stop on the runway and went out from taxiway A and got stuck in the ground. No consequences for the crew and aircraft.

 

 

FINAL REPORT

on

investigation of a serious incident with Diamond DA 42 aircraft, registration No LZ-ASH, operated by air operator Air Scorpio, realized on 27.09.2007 at Gorna Oryakhovitsa Airport.

(670.55 KB)

 On the 27.09.2007 the crew of Diamond DA 42 Twin Star aircraft, reg. No LZ-ASH, was conducting instructional training flight at Gorna Oryakhovitsa Airport. During the conducting of a simulated landing with one inoperative engine the aircraft landed at RWY27 with retracted landing gear. The aviation occurrence didn't lead to any consequences for the crew.

 

 

ОКОНЧАТЕЛЕН ДОКЛАД

 

от

разследване на сериозен инцидент при кацане със самолет Cessna 172, регистрационен № LZ-BVA, собственост на авиационен оператор „Български въздухоплавателен център”, реализиран на 19.08.2007 г. на летище Пловдив.

(815.24 KB)

На 19.08.2007 г. обучаем пилот на самолет “Cessna-172R”, регистрационен номер LZ - BVA, изпълнява на летище Пловдив, самостоятелен тренировъчен полет в зона в съответствие с Програма за обучение - раздел V, CPL (А), вариант1. След завършване на упражнението изпълнява заход за кацане на писта за излитане и кацане (ПИК) 12. При опирането на самолета на пистата се спуква гумата на носовия колесник, самолета променя посоката на движение, подскача и прелита няколко метра, приземява се отново като лопатите на витлото се удрят в бетонната повърхност на ПИК и краищата им се деформират.

 
 

FINAL REPORT

 

on

investigation of a serious incident with an A-320 aircraft, registrationF-GJVA, operated by Air Operator Air France, realized on 13.04.2007 at Sofia Airport.

(206.39 KB)

On the 13.04.2007 at 11:54 an А320 aircraft lined up at Sofia Airport without clearance by the Air Traffic Controller – Sofia Tower and forced an CRJ200 aircraft, approaching for landing the same runway, to make maneuver for avoiding an impact.

 

ОКОНЧАТЕЛЕН ДОКЛАД

от

разследване на сериозен инцидент със самолет Diamond DA-42, експлоатиран от авиационен оператор "Ер Скорпио", реализиран на 05.07.2007 г. на летище Пловдив.

 

 

(1.04 MB

На 05.07.2007 г. в 10:54 h самолет „Diamond DA 42 Twin Star” извършва учебно тренировъчен полет на летище Пловдив. При изпълнение на упражнение „touch-and-go” (излитане непосредствено след опиране при кацане) самолетът се приземява на писта за излитане и кацане (ПИК) 30 с прибран колесник.

 

ОКОНЧАТЕЛЕН ДОКЛАД

от

разследване авиационно събитие, със самолет Ан-26, рег. № LZ-MNT, експлоатиран от авиационен оператор „Ер Скорпио” ЕООД, възникнало на 29.05.2007 г. при изпълнение на товарен полет Виена – София.

 

 

(759.57 KB)

 

На 29.05.2007 г. екипажът на самолет Ан-26, рег. № LZ-MNT, извършва полет за превоз на товари по маршрут Виена – София. След извършване на предполетен преглед, при който не са констатирани неизправности екипажът започва рулиране за излитане от писта за излитане и кацане (ПИК) 29. По време на рулирането към предварителен старт настъпва разрушаване на обтекателя на витлото на двигател № 1, което остава незабелязано от екипажа, полетът продължава и завършва с нормално кацане на летище София.

 

 

FINAL REPORT

 

on

an investigation of a serious incident, related with a going around procedure during Boeing 737-500, registration No LZ-BOQ final approach, because of a presence of a vehicle on the runway, realized on 15.07.2007 at Sofia Airport.

(328.72 KB)

On the 15.07.2007 Boeing 737 airplane, reg. No LZ-BOQ, conducting flight LZB2472 from Madrid to Sofia, was performing final approach for landing on RWY27. At the same time a vehicle of Information and Coordination Centre (ICC) of Sofia Airport was performing an inspection of the runway after a given permission by the ATCo at Sofia Tower, which forced the Boeing 737 crew to go around in order to avoid a collision with the ICC vehicle. During the execution of the go-around procedure the Boeing 737 has overtaken a BAe 146, reg. No LZ-HBA, conducting flight LZB461 from Sofia to Amsterdam, which has taken-off before and the horizontal separation between the two aircraft has been violated. The Boeing 737 aircraft commander took decision to make a right-hand turn in order to avoid the dangerous closure with the aircraft taken-off.

 

Remark: During the past year two more serious incidents occurred within the territory of other countries. The technical investigations of these occurrencies in accordance with the international legislation are conducted by the national authorities of the corresponding countries.

As to the moment no final reports have been sent to AAIU.

 

 

 

 



Send via e-mail | Print | Up

Contents


  • 2007 Final Reports on investigations

Current Events

Home Contact us Sitemap Search site e-Government Send a message RSS
Български English