|
Окончателни доклади от проведени от СЗРАС разследвания на авиационни събития, реализирани през 2003 г.
| Окончателен доклад от разследване на сериозен инцидент със самолет Як-40, собственост на фирма “Хемус Ер” ЕАД, гр. София, възникнал на 26.03.2003 г. (285.3 KB) |
На 26.03.2003 г. около 13:05 h, при кацане на летище Тирана и изпълнение на визуален заход самолетът излиза от четвърти завой на височина 500 m и дистанция от прага на полосата 3,8 km. ВС снижава и опира пистата със скорост значително по-голяма от нормираната. Бордният инженер не включва створките на реверса, но извежда средния двигател на номинален режим. Като резултат самолетът напуска пистата и спира в крайната полоса за безопасност. Последствия за пътниците и екипажа няма. Повреди по самолета няма. |
| Окончателен доклад от разследване на авиационно произшествие с вертолет Ка-26, възникнало на 08.05.2003г. (456.82 KB) |
На 08.05.2003 г. командир на вертолет Ка-26, LZ-6050 изпълнява девети полет за деня. След запуск и проба на двигателите изпълнява излитане от временна летателна площадка, разположена на западния бряг на язовир “Трояново”. Излитането е изпълнено в северен курс, а разгонът на скорост – над водната площ на яз.Трояново. На етапа излитане, приземният вятър е от 290-310 градуса, пулсиращ, със скорост от 1-3 m/s. На разстояние 130 m от мястото на излитане командирът на ВС започва енергичен завой надясно до компасен курс (КК) 120-1400. В процеса на завоя вертолетът се удря във водата и потъва на дълбочина 4 m. Пилотът напуска вертолета през лявата врата и с леки наранявания изплува и стъпва върху потъналия вертолет. След 40 min е прибран с лодка и с линейка на “Бърза помощ” е откаран за преглед в болницата в гр. Бургас. |
| Окончателен доклад от разследване на сериозен инцидент с вертолет Ка-26, собственост на авиационен оператор “Херос Ер – 2000” ООД, възникнал на 30.05.2003 г. (1.2 MB) |
На 30.05.2003 г. вертолетът изпълнява АХР, пръскане на овощна градина в землището на село Старо Железаре, област Пловдивска. За вертолета полетът е двадесети за деня, а за пилота дванадесети. По средата на втория заход над блока, на работна височина и работна скорост вертолетът губи мощност. Пилотът установява, че левият двигател се е самоизключил, изхвърля аварийно останалия разтвор и аварийно каца в овощната градина по посока на полета. След кацането пилотът изключва десния двигател, обезточава вертолета и го напуска без да е получил наранявания. При кацането вертолетът е получил следните повреди: счупени две лопати на долния носещ винта, разрушения по опашните плоскости, побитости в краищата на балките, скъсана опашна щанга на системата за пръскане на разтвор. |
| Окончателен доклад от разследване на авиационно произшествие със самолет Р 92-S ECHO, възникнало на 21.08.2003 г. (1.63 MB) |
На 21.08.2003 г. самолет P 92-S ECHO, пилотиран от ……………….. и пътник ………….., прелита от базовото летище “Долна баня” на летателна площадка “Казанлък”, където АО “Войнтех” ЕООД извършва полети за парашутни скокове. В района на летателната площадка командирът на ВС установява радиовръзка с ръководителя на полетите, получава необходимите указания и изпълнява кацане в 11:15 h. В 14:15 h командира на ВС решава да изпълни полет с пътник за разглеждане на забележителности от въздуха. В 14:30 h Командирът на ВС изпълнява излитане в КК=1500. Самолетът се отделя от земята на 15-20 m преди крайната полоса за безопасност (КПБ) на височина 20 – 30 cm. На разстояние 60 m от началото на КПБ самолетът пропада, удря се в разорания грунд с десния колесник, при което се откъсва носещата конзола заедно с десния основен колесник. Конзолата на колесника удря дясната половина на хоризонталния стабилизатор и силно го деформира. Самолетът се удря с носовата част в земята под ъгъл 5-70, като счупва едната лопата на витлото, скъсва моторамата на двигателя и деформира дясното полукрило. Командирът на ВС изключва електрическото захранване, спира подаването на гориво за двигателя и заедно с пътника напускат самолета на безопасно разстояние без наранявания и контузии. |
| Окончателен доклад от разследване на авиационно събитие със самолет В 737, рег. № LZ-BOJ експлоатиран от авиационен оператор “България ЕР” ЕАД, реализирано на 08.11.2003 г. (749.37 KB) |
На 08.11.2003 самолетът изпълнява техническо прелитане от летище Стокхолм за летище София. На полетно ниво 370 сработва звукова сигнализация за понижено налягане в кабината. След неуспешен опит за нормализирането му екипажът предприема аварийно снижение до полетно ниво 100. На този ешалон системата за управление на кабинното налягане е задействана ръчно и полетът продължава нормално на полетно ниво 210. |
| Окончателен доклад от разследване на авиационно събитие със самолет TL 96 “Star”, рег. № LZ-UBC,реализирано на 21.12.2003 г. (884.6 KB)
|
На 21.12.2003 г. самолетът изпълнява учебен полет по маршрут от летище Варна. На височина 700 m, по отсечка от маршрута Гроздево – Дългопол, около 25 минути след началото на полета, екипажът забелязва падане на налягането на маслото, след което двигателя спира. Командирът – инструктор изпълнява аварийно принудително кацане на избрана от въздуха площадка в землището на село Падина. В етапа на изтъркалване при кацането изпада витлото и разрушава дясната основна стойка на колесника. Последствия за екипажа няма. |
|
|
|
Въздушен транспорт
|
|
|
|
|
|