Последната актуална информация на тази версия на МТИТС е от 19 октомври 2016 г.
Можете да достъпите новата версия, както и актуална информация от тук.
Проект на Наредба за изменение и допълнение на Наредба № 141 от 27.03.2002 г. за удостоверяване експлоатационната годност на навигационни съоръжения за въздушна навигация и кацане 27.01.2012
Голям размер

Проектът е публикуван в електронен вид за обществено обсъждане и е на разположение в Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията

 

 

Мотиви

Предлаганите изменения произтичат от промените в Закона за гражданското въздухоплаване, по-конкретно свързани с предстоящото прехвърляне на ползването и собствеността на визуалните аеронавигационни средства от ДП „РВД” на  летищните оператори в съответствие с § 37 от Преходните и заключителните разпоредби на Закона за изменение и допълнение на Закона за гражданското въздухоплаване (ДВ, бр. 81 от 2011 г.). Промените в закона са обнародвани в брой 81 на „Държавен вестник”.

Посочените системи, както и всички системи и навигационни съоръжения за въздушна навигация и кацане, подлежат на сертифициране, т.е. те са обект на специализиран предварителен и текущ контрол от страна на ГД „ГВА” по отношение експлоатационната им годност. Редът и условията за издаването на такива удостоверения се съдържат в Наредба  № 141 от 27.03.2002 г. за удостоверяване експлоатационната годност на навигационни съоръжения за въздушна навигация и кацане.

Въвеждането и прилагането на национална уредба по сертифицирането на експлоатационната годност на системите и навигационните съоръжения за въздушна навигация и кацане е допустимо според законодателството на Европейския съюз, предвид разпоредбата на чл. 5б от Регламент (ЕО) № 1108/2009 на Европейския парламент и на Съвета от 21 октомври 2009 г. за изменение на Регламент (ЕО) № 216/2008 в областта на летищата, управлението на въздушното движение и аеронавигационното обслужване и за отмяна на Директива 2006/23/ЕО. Съгласно разпоредбата на чл. 5б от цитирания регламент „до пораждане на действие на мерките, посочени в чл. 8б, параграф 6, и изтичането на преходните периоди, предвидени от тези мерки, и без да се засяга чл. 69, параграф 4, сертификати, които не могат да бъдат издавани в съответствие с настоящия регламент, могат да бъдат издавани въз основа на приложимите национални разпоредби или, където е приложимо, въз основа на съответните изисквания на Регламент (ЕО) № 2096/2005 на Комисията от 20 декември 2005 г. за определяне на основни изисквания при предоставянето на аеронавигационно обслужване”. Предвид действащата уредба на ЕС, към момента приложимото право за издаване на подобни удостоверителни документи е възможно да бъде националното.

Предвид изложеното, с настоящия проект на наредба за изменение и допълнение на Наредба № 141 от 27.03.2002 г. за удостоверяване експлоатационната годност на навигационни съоръжения за въздушна навигация и кацане се цели да се създадат национални разпоредби във връзка с уреждането на някои съществени въпроси, свързани с осигуряване на безопасността при поддържането на системите и навигационните съоръжения за въздушна навигация и кацане.

Предложението е и с оглед обстоятелството, че разпоредбата на чл. 53, ал. 2, т. 2 от ЗГВ е изменена и това изменение влиза в сила от 19.04.2012 г. За ДП „РВД” след тази дата няма да е налице законово основание да осъществява държавните си функции по отношение на визуалните аеронавигационни средства, каквито функции, свързани с предоставянето на услугите от посочените визуални аеронавигационни средства все още осъществява към момента. Поради това е необходима своевременна промяна на подзаконовата уредба, с която да се създаде ред за гарантиране безопасността на поддържането на посочените системи занапред, при условие, че това няма да бъде в тежест и да представлява отговорност за ДП „РВД”. Това налага наредбата да влезе в сила на 19.04.2012 г.

Националните изисквания към експлоатационната годност на навигационни съоръжения за въздушна навигация и кацане се съдържат изцяло в цитираната наредба. Отчитайки настъпилите промени в законодателството и съответно прехвърлянето на визуалните аеронавигационни средства от експлоатиращото ги предприятие ДП „РВД” към летищните оператори, е необходимо да се намери подход, с който да се създаде механизъм за гарантирането на безопасността, като се даде отговор на следните два въпроса: 
1. как ще се удостоверява годността на всички системи и съоръжения по чл. 1, ал. 2 от наредбата;
2. кои ще са субектите, които ще осъществяват тази дейност.   

За дейностите, които ще се осъществяват при условията и по реда на Наредба  № 141 т.е. попадащите в обхвата на приложното й поле дейности, свързани с удостоверяване експлоатационната годност на навигационни съоръжения за въздушна навигация и кацане, е от съществено значение въпросът за определяне на субектите, които носят отговорност за осъществяването им.     Съгласно сега действащата уредба на чл. 3 от цитираната наредба, тези лица са собственикът или ползвателят на съоръженията.

Целта на предлаганото изменение е всеки субект, осъществяващ който и да е елемент от технологичния процес по експлоатацията и поддръжката на посочените системи и съоръжения, да разполага с квалифициран и сертифициран персонал в съответствие със специфичните изисквания за съоръженията и внедрени системи за качество, безопасност и сигурност. Предложеното изменение на чл. 3, т. 1 от наредбата отразява изискванията на Регламент за изпълнение (ЕС) № 1035/2011 на Комисията от 17 октомври 2011 година за определяне на общи изисквания при доставянето на аеронавигационни услуги и за изменение на Регламент (ЕО) № 482/2008 и Регламент (ЕС) № 691/2010. Целта на предлагания проект е да се създаде нормативно основание, чрез което да могат да бъдат одобрявани организациите, които ще отговарят за техническото поддържане на посочените системи.

С настоящото изменение не се създава нов вид лицензионен режим и изискванията на ЗОАРАКСД в този смисъл са спазени.

В случая се конкретизира кръга субекти, спрямо които важат изискванията на Регламент за изпълнение (ЕС) № 1035/2011 на Комисията от 17 октомври 2011 година за определяне на общи изисквания при доставянето на аеронавигационни услуги и за изменение на Регламент (ЕО) № 482/2008 и Регламент (ЕС) № 691/2010, по-конкретно на Приложение І, т.3 – 3.1 и 3.2, 4 и 5 и Приложение ІІ, т. 3 – 3.3.

Пълният текст на Проекта на Наредба за изменение и допълнение на Наредба  № 141 от 27.03.2002 г. за удостоверяване експлоатационната годност на навигационни съоръжения за въздушна навигация и кацане(обн., ДВ, бр. 35 от 2002 г., изм. и доп., бр. 70 от 2006 г) може да се види в Приложението.

Лице за контакти:

Милена Стойчовска - старши юрисконсулт в отдел „Правен”, ГД „ГВА”,
тел. 02/ 9371075,
e-mail: MIvanova@caa.bg

Приложение
 Проект на Наредба за изменение и допълнение на Наредба № 141 от 27.03.2002 г. за удостоверяване експлоатационната годност на навигационни съоръжения за въздушна навигация и кацане (обн., ДВ, бр. 35 от 2002 г., изм. и доп., бр. 70 от 2006 г) (48 KB)
  • КОНЦЕСИЯ НА ЛЕТИЩЕ СОФИЯ
  • Концесии – актуално
  • е-услуги
  • Оперативна програма "Транспорт" 2007-2013
  • 940 9400
  • 150-години МСД
  • Обществен съвет
  • Стратегия за пътна безопасност
  • БДЖ онлайн продажби
  • Национална стратегия за развитието на широколентовия достъп
  • Цифрова програма за Европа
  • Открито управление
  • Отворени данни
  • Общоевропейски телефонни номера 116
Архив - Ноември
Пон Вт Ср Чет Пет Съб Нед
  1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30  

Актуално за министерството

Предложения за отбелязване чрез пощенски марки и пощенски продукти на значими събития, годишнини и чествания през 2017 г.
Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията е бенефициент по проект "Сътрудничество и координация по TEN-T коридорите от основната мрежа, преминаващи през България", финансиран по Многогодишната работна програма на Механизма за свързване на Европа
Резултати, одобрени от Управляващия комитет по TEN-T проект „Sea2Sea” за разработване на мултимодален коридор за товарни превози, свързващ Егейско с Черно море.

България в Шенген

{structural_funds}

SOLVIT

Вход в системата

RSS feed