Проектът е публикуван в електронен вид за обществено обсъждане и е на разположение в Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията.
Мотиви
Предложените промени в Наредба № 9 за изискванията за експлоатационна годност на пристанищата ще въведат изискване за постигане на сигурност във всички пристанища, които не попадат в обхвата на Наредба № 53 от 2.07.2004 г. за условията и реда за постигане на сигурността на корабите и пристанищата (обн., ДВ, бр. 72 от 2004 г., изм. и доп., бр. 94 от 2005 г., бр. 70 от 2007 г.).
Решението мерките за сигурност за пристанищата, необхванати от Наредба № 53 да бъдат разписани в Наредба № 9 произтича от следните обстоятелства:
1. Наредба № 53 се издава на основание чл. 60а от Закона за морските пространства, вътрешните водни пътища и пристанищата на Република България, който се отнася само за море;
2. Наредба № 53 транспонира в българското законодателство следните международни документи: глава ХІ-2 на Международната конвенция за безопасност на човешкия живот на море(СОЛАС) – респективно Международния код за сигурност на корабите и пристанищните съоръжения (ISPS Code) , Регламент 725/2004 и Директива 2005/65 на Европейския съюз.
Транспонираните в Наредба № 53 международни документи не предвиждат установяване на режим за сигурност за речните пристанища и кораби, поради което системното място за регламентиране на такъв режим за речни пристанища и пристанищата на море, непопадащи в обхвата на Наредба № 53, е в Наредба № 9.
Считаме, че сигурността на пристанищата е елемент от експлоатационната им годност и при нарушена такава пристанището би следвало да се спре от експлоатация или да се ограничи ползването на някои негови зони, каквато възможност съществува в Наредба № 9.
По същество предлаганите изменения и допълнения на Наредба № 9 ще създадат ред, изисквания и мерки за контрол за постигане сигурност в пристанищата, за които не се прилага Наредба № 53 за условията и реда за постигане на сигурността на корабите и пристанищата (всички пристанища на р. Дунав и яхтените, рибарските и тези със специално предназначение на море).
На базата на извършена оценка на степента на рисковете и заплахите за сигурността и в зависимост от характера на дейностите в пристанището са предвидени минималните необходими мерки за сигурност, които следва да се предвидят в правилата за сигурност на пристанището. Чрез промените се вменява задължение на тези пристанища да изготвят и поддържат актуални правила за сигурност. Най-общо казано те въвеждат процедурите, мерките и други необходими мероприятия, осигуряващи устойчива работа на пристанището при заплахи или инциденти, свързани със сигурността.
Задължението за реализацията на мерки по сигурността, предвидени в правилата на съответното пристанище, е на оператора/собственика на конкретното пристанище. Тъй като процесът на изготвяне на оценката, правилата за сигурност и реализацията на предвидените в тях мерки и оборудване е дълъг във времето, в преходните и заключителните разпоредби са предвидени подходящи срокове за тяхното изпълнение.
Предложеният проект на Наредба за изменение и допълнение на Наредба № 9 за изискванията за експлоатационна годност на пристанищата няма да доведе до пряко и/или косвено въздействие върху държавния бюджет, поради което не е приложена финансова обосновка.
Проектът не е свързан с въвеждането или приемането на мерки по изпълнение на актове на правото на Европейския съюз, поради което не се прилага таблица за съответствие с правото на Европейския съюз.
Пълният текст на проекта на Наредба за изменение и допълнение на Наредба № 9 от 29.07.2005 г. за изискванията за експлоатационна годност на пристанищата ( обн., ДВ, бр. 65 от 2005 г., доп., бр. 32 от 2006 г., изм., бр. 53 от 2006 г., изм. и доп., бр. 100 от 2006 г., бр. 103 от 7.12.2007 г.) може да се види в Приложението.
Лице за контакти:
Любомир Костов - младши експерт в дирекция „Инспекционна дейност”, ИА „МА”, тел 02/ 9304084, e-mail: lkostov@marad.bg |