Европейската комисия представи проект на Регламент за намаляване на разходите за разгръщане на високоскоростни електронни съобщителни мрежи. Разгръщането на широколентовия достъп все още е забавено поради наличието на разнообразни правила и административни практики на национално и поднационално ниво.
Целта на предложението е да се приложи общ подход по отношение на осигуряването на достъп до пасивната инфраструктура, окабеляването на сградите, координиране на инженеринговите дейности и ускоряване на издаването на разрешенията за строеж. Разходите за строителни дейности представляват до 80% от разходите за изграждане на широколентови мрежи. С настоящото предложение ЕК прогнозира, че могат да се спестят между 40 и 60 млрд. евро.
Ще трябва да се предприемат действия в четири основни проблемни области:
- Да се гарантира, че новите и санираните сгради предлагат възможност за високоскоростен широколентов достъп.
- Да се осигури достъп при справедливи и разумни условия, включително по отношение на цената, до инфраструктурата, като например съществуващите канали, тръби, шахти, кутии, стълбове, мачти, антенни уредби, кули и други носещи конструкции.
- Да се сложи край на недостатъчната координация на строителните работи, като се дава възможност на всеки мрежов оператор да сключи споразумения с други предприятия, предоставящи инфраструктура.
- Да се опрости сложната и времепоглъщаща процедура на издаване на разрешения, особено за мачти и антени, като предоставянето или отказът за издаване на разрешение по принцип става в срок от шест месеца и се даде възможност исканията да се внасят чрез единно звено за контакти.
Понастоящем е налице недостатъчна прозрачност по отношение на съществуващите физически инфраструктури, подходящи за разгръщане на широколентовия достъп до интернет, и липсват подходящи общоприложими правила за внедряването на широколентовия интернет в целия ЕС. За момента няма нито пазар за физическа инфраструктура, нито възможност за използване на инфраструктурата, предназначена за други комунални услуги. Разпоредбите в някои държави дори обезсърчават дружествата за комунални услуги да си сътрудничат с телекомуникационните оператори.
При изготвянето на проекта са взети под внимание най-добрите за момента действащи практики в Германия, Испания, Франция, Италия, Литва, Нидерландия, Полша, Португалия, Словения, Швеция и Обединеното кралство.
Правилата ще започнат да се прилагат пряко в целия Европейски съюз след одобрение от страна на Европейския парламент и Съвета.
Пълният текст на проекта и оценката на въздействието на проекта на Регламент може да се види в Приложенията.
Моля, изпращайте Вашите становища и бележки по проекта, в срок до 30 април 2013 г. на електронен адрес: Изпрати съобщение |