Проектът е публикуван в електронен вид за обществено обсъждане и е на разположение в Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията.
Мотиви
Мотивите за предложението са следните:
На 13 февруари 2014 г. Съдът на Европейския съюз се произнесе с решение по дело С -152/12 - Европейска комисия срещу България. Съгласно решението „като е позволила при изчисляването на таксите за минималния пакет достъп и релсов достъп до обслужващите съоръжения да бъдат включени разходи — а именно заплатите на персонала и социалноосигурителните вноски, които не могат да бъдат считани за произтекли директно вследствие на извършването на влаковата услуга, Република България не е изпълнила задълженията си по член 7, параграф 3 от Директива 2001/14/ЕО на Европейския парламент и на Съвета от 26 февруари 2001 година относно разпределянето на капацитета на железопътната инфраструктура и събирането на такси за ползване на железопътната инфраструктура, изменена с Директива 2007/58/ЕО на Европейския парламент и на Съвета от 23 октомври 2007 г.“
Съгласно чл. 260, параграф 1 от Договора за функциониране на Европейския съюз, ако съда установи, че държавата членка не е изпълнила свое задължение, което произтича от договорите, държавата е длъжна да предприеме незабавно необходимите мерки с оглед изпълнението на съдебното решение. В доклад до Европейската комисия от 11 април 2014г. относно изпълнението от Република България на съдебното решение по дело С-152/ 12 на Съда на Европейския съюз бе поет ангажимент до средата на м. юни тази година българската страна да нотифицира в ЕК направените промени в Методиката за изчисляване на инфраструктурните такси, събирани от управителя на железопътната инфраструктура, приета с постановление на Министерски съвет № 92 от 04 май 2012 г. С изменението на методиката от преките разходи се предлага да бъдат изключени заплатите на персонала и социалноосигурителните вноски. Ако промяната не бъде извършена, има опасност от прилагането спрямо Република България на чл. 260, параграф 2 от Договора за функциониране на Европейския съюз: Съдът на Европейския съюз може да наложи на Република България да заплати еднократно платима сума и/или периодична имуществена санкция. Досъдебната фаза на производството по чл. 260 има само един етап – официално уведомително писмо.
Предложеният проект на акт няма да доведе до пряко и/или косвено въздействие върху държавния бюджет, за което прилагаме финансова обосновка. Предложението е балансирано и не изисква допълнителни средства, освен предвидената субсидия за Национална компания „Железопътна инфраструктура” в бюджета. Приемането на предложените промени в методиката не води до промяна на размера на инфраструктурните такси и реализираните приходи от тях, както и не би оказало негативно влияние върху дейността на превозвачите.
С предложения проект на постановление не се транспонират и други европейски норми в българския закон, поради което не е нужно изготвянето на справка за съответствие с европейското право.
Проекта на постановление е съгласуван с всички министри, като направените бележки и предложения са обсъдени и целесъобразните са взети предвид.
Пълният текст на проекта на Постановление на Министерския съвет за изменение на Методиката за изчисляване на инфраструктурните такси, събирани от управителя на железопътната инфраструктура, приета с Постановление № 92 на Министерския съвет от 2012 г. (обн., ДВ, бр. 36 от 2012 г., доп., бр. 30 от 2014 г.) може да се види в Приложението.
Лице за контакти:
Петър Миронов – главен експерт в ИА „ЖА”, тел.: 02/ 9409517, e-mail: pmironov@mtitc.government.bg |