Проектът е публикуван в електронен вид за обществено обсъждане и е на разположение в Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията.
Мотиви
Проектът на Закон за изменение и допълнение на Закона за движението по пътищата има за цел въвеждането на новите изисквания към системите за обезопасяване на деца, определени в Директива за изпълнение 2014/37/ЕС на Комисията от 27 февруари 2014 г. за изменение на Директива 91/671/ЕИО на Съвета относно задължителното използване на обезопасителни колани и на системи за обезопасяване на деца в превозните средства (ОВ L59, 28.02.2014 г.).
Под егидата на ИКЕ на ООН беше изготвено и прието ново правило на ИКЕ на ООН за единни разпоредби относно одобрението на усъвършенстваните системи за обезопасяване на деца в моторните превозни средства – Правило № 129. Правило № 129 влезе в сила на 9 юли 2013 г. като приложение към Ревизираното споразумение от 1958 г. Стандартизираните изисквания от Правило № 129 са алтернативни усъвършенствани изисквания в сравнение с тези по Правило № 44 за единни предписания относно одобрението на устройства за обезопасяване на деца пътници в моторни превозни средства и отразяват техническия напредък в няколко отношения на системите за обезопасяване на деца, като изпитванията за странични удари, гледащите назад системи за обезопасяване на деца до 15 месеца, съвместимостта с различни превозни средства, манекените за изпитванията, изпитвателните седалки тип пейка и приспособимостта към различни детски размери. Тъй като в Директива 91/671/ЕИО са определени изисквания за одобряването и задължителното използване на системи за обезопасяване на деца в моторните превозни средства в Съюза, тя е изменена, като в нея е включена употребата на системите за обезопасяване на деца, одобрени съгласно техническите изисквания от Правило № 129.
С § 4 се предлага да бъде отстранена техническа грешка в чл. 149, ал. 3, т. 1 от закона. В посочената разпоредба е предвидено, че моторните превозни средства от клас А са превозни средства, конструирани предимно за превоз на стоящи пътници, както и че в автобусите от този клас може да има и седящи места. Съгласно т. 2.1.2 от Приложение I на Директива 2001/85/ЕО на Европейския парламент и Съвета от 20 ноември 2001 година относно специални изисквания по отношение използваните за превоз на пътници превозни средства с повече от осем места за сядане без мястото на водача и за изменение на Директиви 70/156/ЕИО и 97/27/ЕО (ОВ L 42, 13.2.2002 г., стр. 1), превозните средства от клас А могат да приемат правостоящи пътници; превозните средства от този клас разполагат със седалки и могат да приемат правостоящи пътници.
Предложеният с проекта на закон текст на чл. 149, ал. 3, т. 1 на съответства напълно с текста от т. 2.1.2 от Приложение I на Директива 2001/85/ЕО.
Приемането на настоящия законопроект не изисква разходване на бюджетни средства.
Проектът на Решение на Министерския съвет за одобряване на проект на закон за допълнение на Закона за движението по пътищата, заедно с приложените към него материали, е съгласуван с всички министри. Направените бележки и предложения са отразени, съгласно приложената справка.
Пълният текст на проекта на Закон за изменение и допълнение на Закона за движението по пътищата (обн., ДВ, бр. 20 от 1999 г.; изм., бр. 1 от 2000 г., бр. 43 и 76 от 2002 г., бр. 16 и 22 от 2003 г., бр. 6, 70, 85 и 115 от 2004 г., бр. 79, 92, 99, 102, 103 и 105 от 2005 г., бр. 30, 34, 61, 64, 80, 82, 85 и 102 от 2006 г., бр. 22, 51, 53, 97 и 109 от 2007 г., бр. 36, 43, 69, 88 и 102 от 2008 г., бр. 74, 75, 82 и 93 от 2009 г., бр. 54, 98 и 100 от 2010 г., бр. 10, 19, 39 и 48 от 2011 г.; Решение № 1 на Конституционния съд от 2012 г. – бр. 20 от 2012 г.; изм., бр. 47, 53, 54, 60 и 75 от 2012 г., бр. 15 и 68 от 2013 г. и бр. 53 от 2014 г.) може да се види в Приложението.
Лице за контакт:
Славка Андреева - директор на дирекция "ППС и водачи ", Изпълнителна агенция „Автомоблина администрация“, тел.: 02/ 9308837, e-mail: avto_a@rta.government.bg |