Проектът е публикуван в електронен вид за обществено обсъждане и е на разположение в Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията.
Мотиви
Проектът на Закон за изменение и допълнение на Закона за електронното управление възникна отразява необходимостта от промени в уредбата, породена от динамиката в областта на електронното управление, развитие на информационните технологии, поетите ангажименти на България за оперативна съвместимост с електронни системи на други държави, проучените добри практики и отчетените трудности при прилагане на закона.
Предложеният проект е изготвен в съответствие със Стратегията за развитие на електронното управление в Република България (2014 – 2020) и правната регулация на ниво Европейски съюз (ЕС) относно защита на личните данни на гражданите, използване на електронни подписи, специалната закрила на базите данни, оперативната съвместимост, които имат отношение към функционирането на електронното управление. Възприети са определенията на Регламент (ЕС) № 910/2014 на Европейския парламент и на Съвета относно електронната идентификация и удостоверителните услуги при електронни трансакции на вътрешния пазар.
При изготвянето на предложения проект са отчетени резултатите и от извършения сравнително-правен анализ на свързаното с електронно управление законодателство на държави-членки на ЕС и проучване на добри практики в областта на електронното управление, в рамките на проекта "Развитие на административното обслужване по електронен път” с рег. № К10-31-1/20/09/2010 г., осъществяван с финансовата подкрепа на Оперативна програма "Административен капацитет”. В резултат на проучването, което включва държавите Австрия, Англия, Естония, Испания и др., бяха определени основните институти, необходими за създаването на модел на електронно управление, което направи възможно локализиране на проблемите в настоящата правна уредба в тази насока.
Създават се ясни разпоредби по отношение на целите и принципите, съобразно които следва да се осъществява електронното управление, а именно
- ефективност и устойчивост при изграждането и осъществяването на електронното управление;
- прозрачност на дейностите по осъществяването на електронното управление;
- достъпност на електронните административни услуги, в т.ч. и за лица в неравностойно положение;
- мрежова и информационна сигурност;
- ефективно взаимодействие между административните органи, лицата, осъществяващи публични функции, и организациите, предоставящи обществени услуги;
- оперативна съвместимост;
- технологична неутралност;
- единна точка на достъп до електронните административни услуги;
- бързина и процесуална икономия при предоставянето на електронните административни услуги;
С настоящия проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за електронното управление се цели гарантиране на синхрон в работата на институциите в областта на електронното управление чрез осигуряване на интеграция между информационните им системи. Предложено е приемането на стратегически документи в тази област да е на най-високо ниво, а именно от Министерския съвет. Националната стратегия е основа за създаване на политики на информационните ресурси, лицензионни политики и политики за мрежова и информационна сигурност на административните органи, свързани с изграждането и функционирането на електронното управление.
Предлага се актуализация на правомощията на министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията с оглед координация и контрол при използване на информационните и финансови ресурси. Така ще се осигури много по-високо ниво на ефективност на управлението чрез всеобхватно повишаване на ефективността на процесите в администрацията, както и облекчаване на процесите при взаимодействията между администрация, служители, граждани, бизнес, чрез използването на е-услуги. Министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията осъществява:
националната политика в областта на електронното управление като:
- Изготвя и внася за приемане от Министерския съвет националната стратегия за развитие на електронното управление, както и програма за изпълнението й;
- изготвя, дава методически указания и координира изпълнението на политиката за мрежова и информационна сигурност в администрациите, свързана с функционирането на електронното управление;
- координира планирането и изпълнението на инвестиционни проекти за нуждите на повече от един административен орган, свързани с изграждането и функционирането на електронното управление;
- координира дейността на административните органи по предоставяне на услуги за електронно управление и използването на електронен подпис;
Подпомага администрациите и координира действията им при включване към инфраструктурата на електронното правителство като
- изгражда и поддържа единна среда за обмен на електронни документи за функционирането на електронното управление;
- осигурява интеграция на информационните системи за електронно управление на административните органи с тези на държавите - членки на Европейския съюз;
- води регистъра за оперативна съвместимост и списък на удостоверените системи;
- удостоверява съответствието на внедряваните от административните органи информационни системи с установените нормативни изисквания за оперативна съвместимост и мрежова и информационна сигурност
- дава методически указания при изготвянето на технически спецификации за възлагане на обществени поръчки за доставки и услуги, свързани с информационни ресурси относно съответствието им с изискванията за оперативна съвместимост и мрежова и информационна сигурност, ефективното използване на съществуващите информационни ресурси, стратегиите и програмите в областта на информационните технологии, свързани с изграждането и функционирането на електронното управление;
координира и контролира планирането на нужните информационни ресурси в държавата, включително инвестиционни програми и проекти, които да отговорят на изискванията на закона и стратегиите за развитие на е-правителството като
- определя с наредба реда за поддържане на регистъра на информационните ресурси;
- изготвя, внася за одобрение от Министерския съвет единна политика на информационните ресурси, включваща и единна лицензионна политика, свързани с изграждането и функционирането на електронното управление, дава методически указания и координира изпълнението й;
- дава методически указания при изготвянето на инвестиционни програми и проекти по тяхното съответствие със стратегиите, програмите и плановете по този закон;
Поставя се акцент на контрола за спазване на изискванията за мрежова и информационна сигурност и оперативна съвместимост, който трябва да се осъществява от министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията.
Сътрудничеството по въпросите на електронното управление с компетентните органи на държавите - членки на Европейския съюз, и с Европейската комисия е в правомощията на министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията.
Електронното управление е продължение и усъвършенстване на държавното управление. В тази връзка правомощията и отговорностите на министъра са съобразени със съществуващата административна структура на управление в държавата.
За осигуряване на собствен оперативен капацитет, свързан с електронното управление и интегриране на резултатите, както и за управление и разпределение на общите ресурси на електронното управление е от особена важност в ускорени срокове да се завърши и внедри концепцията за Единен системен администратор на електронното управление. Така ще се постигне осигуряване на пълната функционалност на изградените до 2013 г. основни ресурси на електронното управление и ще се създадат условия за интеграция на различни компоненти в инфраструктурата му.
В проекта е предвидено създаване на Държавно предприятие „Единен системен администратор“ и регламентиране на правомощията и задълженията му за:
- осигуряване на поддръжката и пълната функционалност на общите системи и информационни ресурси на електронното управление, при спазване на всички изисквания за оперативна съвместимост и информационна сигурност
- участие в тестването и приемането на проектните резултати, както и тяхното интегриране в общата информационна среда на електронното управление с цел осигуряване на тяхната устойчивост и ефективно използване
- отговорност за информационните ресурси на електронното управление;
Като са взети предвид отчетените пропуски и слаби страни на съществуващата нормативна уредба са направени допълнения, които внасят яснота относно елементи на инфраструктурата като
- Обединяване на сегашните регистри по Закона за електронното управление в единен регистър за оперативна съвместимост;
- регламентиране на единна точка за достъп до електронни административни услуги;
Регламентират се процеси и взаимодействия, за да се избегне двусмислие, както и ускоряване въвеждане в действие на създадени софтуерни продукти и информационни системи.
- Опростяване на механизма на овластяване;
- Въвеждане на задължение за обмен и на други електронни документи, с които се предоставя информация между администрациите, по подобие на вътрешна електронна административна услуга;
- Утвърждаване на принципа на технологичната неутралност.
Подробно се изброяват правомощията на министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията в областта на мрежовата и информационна сигурност с оглед провеждане на единна национална политика в тази насока. Мрежовата и информационната сигурност е един от трите стълба на киберсигурността, което поставя действията в това отношение с много висок приоритет. Осигуряване на високо ниво на киберсигурност е акцент в националната сигурност, като част от сигурността на Европейския съюз. В тази насока се формулира ролята на Националният център за реакция при инциденти в мрежовата и информационната сигурност като административно звено в Изпълнителната агенция „Електронни съобщителни мрежи и информационни системи“. Националният център за реакция при инциденти в мрежовата и информационната сигурност подпомага административните органи при извършването на дейности за намаляване рисковете от инциденти в мрежовата и информационната сигурност и при преодоляване на последиците от инциденти, свързани с изграждането и функционирането на електронното управление. В същото време се поставят изисквания към отговорностите на всеки ръководител на административна структура за повишаване нивото на мрежовата и информационна сигурност.
Целта е да се предостави на следващото правителство и парламент един консенсусен проект на промени в Закона за електронното управление, в който ще са намерили отражение предложенията на всички заинтересовани страни.
Пълният текст на проекта на Закон за изменение и допълнение на Закона за електронното управление (Обн. ДВ. бр. 46 от 2007г., изм. ДВ. бр. 82 от 2009 г., изм. ДВ. бр.20 от 2013 г., доп. ДВ. бр. 40 от 2014 г.) може да се види в Приложението.
Лица за контакт:
Христо Христов - директор на дирекция "Информационни технологии и електронно управление", тел.: 02/ 9492355, e-mail: hhristov@mtitc.government.bg
Женета Рогова - началник на отдел"Правна дейност в транспорта ,съобщенията и електронното управление", тел.: 02/ 9409475, e-mail: jrogova@mtitc.government.bg |