Проектът е публикуван в електронен вид за обществено обсъждане и е на разположение в Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията.
Мотиви
С предложените промени се цели въвеждане в българското законодателство на разпоредбите на Директива 2014/106/ЕС на Комисията от 5 декември 2014 година за изменение на приложения V и VI към Директива 2008/57/ЕО на Европейския парламент и на Съвета относно оперативната съвместимост на железопътната система в рамките на Общността. Задължение на държавите-членки е да въведат в сила тези разпоредби не по-късно от 1 януари 2016 г.
Измененията на Директива 2008/57/ЕО са свързани с подробно описание на обхвата и съдържанието на ЕО декларацията за проверка на подсистеми в приложение V към Директива 2008/57/ЕО. Ясно е посочена отговорността на заявителя за въвеждане в експлоатация на подсистема, който с ЕО декларация за проверка декларира на своя отговорност, че подсистемата, която е била подложена на съответните процедури за проверка, отговаря на изискванията на съответното законодателство на Европейския съюз и на съответните национални правила. В приложение V към Директива 2008/57/ЕО е изяснена и процедурата относно съставяне на ЕО декларация за проверка в случай на промени в съществуващи подсистеми и в случай на провеждане на допълнителни проверки от страна на нотифицираните органи.
В приложение VI към Директива 2008/57/ЕО е изяснена целта на процедурата за проверка на подсистеми, както и са определени принципите, отнасящи се за процедурата за проверка в случай на промени в съществуващи подсистеми. ЕО процедурата за проверка се изпълнявана от заявителя и с нея се доказва, че са изпълнени изискванията на съответното законодателство на ЕС, включително на всички национални правила, по отношение на дадена подсистема, и че може да бъде разрешено тази подсистема да бъде въведена в експлоатация.
Посочените приложения към директивата се въвеждат с проекта на наредба със създадените за целта Приложения № 1а и Приложение № 1б.
С проекта се прецизират разпоредбите относно процедурата за въвеждане в експлоатация на превозни средства, с цел да се даде яснота на процеса, като се разграничи от процеса по въвеждане в експлоатация на структурните стационарни подсистеми. С проекта се допълва процедурата за въвеждане в експлоатация на превозни средства по отношение на изискванията към документацията, прилагана към заявлението и определяне на срокове за вземане на решения. С промените в чл. 44в, 54г и 56в се постига уточняване на вида на подаваните в Изпълнителна агенция „Железопътна администрация“ документи във връзка с нововъведената в агенцията информационна система за предоставяне на електронни услуги.
С проекта се прецизира и процедурата за надзор на лицата, извършващи проверка на съответствието, като ясно се дефинират правомощията и задълженията на лицата, извършващи проверка на съответствието.
Проектът на наредба е съгласуван с членовете на Работна група № 9 „Транспортна политика“.
Пълният текст на проекта на Наредба за изменение и допълнение на Наредба № 57 от 9.06.2004 г. за постигане на оперативна съвместимост на националната железопътна система с железопътната система в рамките на Европейския съюз (обн., ДВ, бр. 55 от 2004 г., попр., бр. 60 от 2004 г., изм. и доп., бр. 91 от 2005 г., бр. 55 от 2006 г., попр., бр. 59 от 2006 г., изм. и доп., бр. 88 от 2007 г., бр. 84 от 2010 г., бр. 5 от 2012 г., доп., бр. 3 от 2013 г., изм. и доп., бр. 71 от 2013 г., бр. 106 от 2013 г., бр. 4 от 2015 г.) може да се види в Приложението.
Лице за контакти:
Жоро Димитров - главен директор на Главна дирекция „Железопътна инспекция“ в Изпълнителна агенция „Железопътна администрация“, тел.: 02/ 9409 511, факс: 02/ 987 67 69, e-mail: jdimitrov@mtitc.government.bg |