|
Предложения за извършване на промени в нормативните актове в областта на автомобилните превози и предприети конкретни мерки, свързани с подобряване на безопасността и сигурността при автобусните превози
В Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията постъпиха предложения от всички представители на браншови организации, включени в експертната комисия. Така направените предложения бяха разгледани и обсъдени от експерти от Изпълнителна агенция “Автомобилна администрация” и обобщени в следните теми:
I. ТЕХНИЧЕСКИ ИЗИСКВАНИЯ КЪМ ПЪТНИТЕ ПРЕВОЗНИ СРЕДСТВА
Предлага се да се въведат изисквания за:
- Извършване на предпътни технически прегледи на превозните средства за обществен превоз на пътници и товари от механик, назначен на работа при превозвача.
- Ограничаване на използването на автобуси без устройства за ограничаване на скоростта.
- Пределна възраст на автобусите.
- Недопускане на извършването на превоз на пътници с превозни средства, чието първоначално предназначение е било за превоз на товари.
- Задължително оборудване на автобусите с двуточкови колани за пътници и съответен контрол при употребата им от самите пътници.
- Задължителна смяна на основни детайли или възли, пряко свързани с безопасността, поради изтекъл срок, пробег или период време.
- Създаване на контролно-технически пунктове за проверка на техническата изправност на ППС на пътя, които да са различни от тези, получили разрешение по реда на Закона за движението по пътищата.
- Извършване на технически прегледи на всеки три месеца на ППС, които са експлоатирани повече от 15 години.
- Висше образование на председателите на комисии за извършване на технически прегледи на ППС в пунктове за извършване на прегледи на автобуси.
- Издаване на актуална разпечатка от диагностичен преглед на автобуси за най-важните електронни системи, гарантиращи сигурността на движението, а именно: ABS, ASR и др.
II. КОНТРОЛ
Предлага се:
- Да се увеличи числеността на контролните органи на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация”.
- Да се завиши контрола, като се въведе ежедневен контрол и да се повиши квалификацията на служителите, извършващи контрол на пътя и в предприятията.
- Контролните органи на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация” да извършват проверки на ППС и водачите на „изхода“ на транспортните фирми.
- Да се обезпечи техническото оборудване на служебните автомобили на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация”.
- „Жълтите сигнални лампи“ на служебните автомобили на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация” да се заменят със сини или червени.
- Да се аутсорсват дейности от Изпълнителна агенция “Автомобилна администрация” като в агенцията останат само контролни функции.
III. ОБУЧЕНИЕ И КВАЛИФИКАЦИЯ НА ВОДАЧИТЕ
Предлага се:
- Да се увеличи контрола по отношение на изискването за образование на кандидатите за придобиване на правоспособност.
- Да не се допускат до обучение за придобиване на правоспособност за категории С, D, С+Е, D+Е, кандидати с влезли в сила наказателни постановления за несъобразена скорост, неспазване на предимство на кръстовище и неправилно изпреварване, ако не са изминали 12 месеца от последно нарушение.
- Да се създаде възможност за електронна справка в КАТ от страна на центровете за обучение.
- Да се завишат часовете за обучение на кандидатите за придобиване на правоспособност, като се завишат часовете за обучението относно етиката в движението, намаляване на агресивността, по-голяма толерантност към останалите водачи на МПС и „Анализ на ПТП”.
- Да се направи проверка за издадените свидетелства за управление на МПС (на база извадка на лица от малцинствата, които посещават КАТ по повод нарушения на ЗДвП).
- След полагане на успешен изпит за придобиване на правоспособност за управление на МПС, на младите водачи да се издава временно удостоверение за управление на МПС и ако в рамките на 3 години не извършат ПТП и определени нарушения на ЗДП, да се издава редовно свидетелство. При извършване на такива нарушения в рамките на тригодишния срок, временното удостоверение се отнема, а младите водачи са длъжни да преминат пълен курс на обучение за придобиване на правоспособност за управление.
- Съвместно с ИА „Автомобилна администрация” да се създаде система за оценка работата на учебните форми на база успеваемостта при провеждане на изпитите. Освен общата успеваемост да се оценява и постигнатото по теория, практика, както и за отделните категории.
- Предприемане на действия свързани с подобряване нивото на професионална подготовка на водачите. Да се извърши задълбочен анализ и цялостно преразглеждане на нормативната уредба и въвеждане на критерии за одит и допуск на учебните центрове.
- При разпределението на часовете да се увеличи хорариума по темата, касаеща безопасността на движението, като се акцентира върху толерантното поведение на пътя и намаляване на агресивността при управление. Това да стане чрез допълване в учебните планове в Модул 1 на ТО „Безопасност на движението”, където е залегнала тема „Значение за безопасността на движение за психомоторните функции, бдителността на водача и съобразяване с останалите участници в движението” като подточка е включена темата за агресивното поведение. Същото да се има в предвид по изготвяне на единната учебна документация и по Наредба № 41 за условията и реда за провеждане на обучение на водачите на автомобили за превоз на пътници и товари и за условията и реда за провеждане на изпитите за придобиване на начална квалификация.
- Член 9 на Наредба 41 да се допълни с нова алинея 2 със следния текст: „Чл. 9 (2) Не се издава удостоверение на лицата по чл.10, ал.1, т. 2 за вписване в регистъра по чл. 7, ал. 3, на които е било отнето през последните 3 години. Досегашните алинеи 2, 3 и 4 стават съответно 3, 4 и 5.”
- Да се подобри обучението на кандидатите за придобиване на „професионална компетентност” за превозвачи, като се възстановят курсовете, провеждани от лицензирани центрове, които да провеждат „вътрешни” изпити.
- При обучението и изпита по предходната точка да се увеличи тежестта на въпросите за наказателната отговорност на лицата, упражняващи придобитата „професионална компетентност”.
IV. ЛИЦЕНЗИРАНЕ
Предлага се:
- При издаване на лиценз да се предвидят по-строги изисквания към фирмите, чрез завишаване изискванията към материално-техническата база на транспортните оператори, с цел гарантиране нивото на техническа поддръжка на подвижния състав.
- Прелицензиране на всички пътнически транспортни фирми, като лиценз за обществен превоз на пътници на територията на Република България да се издава само на фирми, притежаващи автобуси от категория М3 с 250 седящи места, а лиценз за международни превози – с 500 седящи места.
- Да отпадне възможността за доказване на финансова стабилност чрез представяне на банкова гаранция.
- Да се въведе нов критерии за получаване на лиценз – членство в браншова организация.
- Да се преразгледа и измени Наредба № 33 за обществен превоз на пътници и товари на територията на Република България.
- На всяка автогара на областен център да има работещ лекарски кабинет, където да може да се проверява и всеки водач преди път.
- Да се отнемат лицензите на превозвачи, допускащи системни груби нарушения на действащото законодателство.
- В Закона за автомобилните превози, в Наредба № 33 от 1999 г. за обществен превоз на пътници и товари на територията на Република България и Наредба № 11 от 2002 г. за международен автомобилен превоз на пътници и товари.да се добавят две нови основания за прекратяване на правата, произтичащи от лиценза:
- нямат или не използват реално гаражна площ за домуване и техническо обслужване на автомобилите; - не извършват предпътен технически преглед на автомобилите.
- В чл. 30 от Наредба № 2 от 2002 г. за условията и реда за утвърждаване на транспортни схеми и за осъществяване на обществени превози на пътници с автобуси, чл. 64, 69 и 88 от Наредба № 33 и Глава V на Наредба № 11 да се включат текстове, определящи минималните изисквания за обхвата и съдържанието на предпътния технически преглед на автомобилите.
- Превозите по РТС да се извършват с автобуси Евро 3, снабдени с АВS.
V. ИНФРАСТРУКТУРА
Предлага се:
- Да се завиши отговорността на фирмите по поддържането на автомагистралите и първокласните пътища и да се определят санкции при неизпълнение на задълженията за своевременна намеса за осигуряване безопасни условия за движение.
- Да се направи преглед на обезопасяването на магистралите и първокласните пътища и се засили отговорността на поддържащите фирми.
- Да се забрани монтирането и се премахнат вече монтираните билбордове в зоната (загражденията) на магистралите и ограничи изграждането на търговски обекти.
- Да се разработи спешно програма за изграждане на паркинги около автомагистралите, като се спазват европейските изисквания за разстояния и другите изисквания към тях (бани, тоалетни, охрана и др.).
- Да се въведат нормативи за проходимост при зимни условия по пътищата и особено първокласните и автомагистралите, като се определят санкции при неспазване на задълженията от поддържащите фирми.
- Да се подобри пътната сигнализация при извършване на ремонтите в съответствие с европейските норми.
- Във всички населени места, в т.ч. и селата, да се извърши преглед на знаковото стопанство и се премахнат всички знаци и маркировки, които затрудняват движението, изнервят водачите и създават предпоставки за ПТП.
- Да се ускори ремонта и осигурява текущ такъв на второкласните и третокласните пътища.
VI. ДРУГИ
Извън посочените по-горе теми са направени и следните предложения:
- Да се изготви наредба, регламентираща условията и реда за извършване на предпътните медицински прегледи на водачите, осъществяващи обществени превози или превози за собствена сметка на пътници и товари.
- Да се създаде Закон за браншовите организации.
- Да се предвидят мерки в програмите „Околна среда“ и „Конкурентоспособност“ с цел транспортния оператор бракувал 20 годишен автобус с помощта на европейски средства да продължи да извършва дейността си.
- Да се компенсират превозвачите, обслужващи линии от РТС и областната транспортна схема за вмененото им с Постановление № 66 на МС от 1991 г. задължение да предоставят намаления на определени групи граждани.
- Да се направи преглед на формите за обучение по безопасност на движение в детските градини и училищата, като се помогне от специализираните органи с нагледни материали. Със съответните организации в образованието и КАТ да се организират състезания за различните възрастови групи.
- Създаване на група от експерти за анализ на тежки ПТП към Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията.
В предложенията е отразено становището на браншовите организации по въпросите, свързани с изискванията за издаване на лиценз за извършване на обществен превоз на пътници или товари, също така с изискванията за извършване на обучение на водачите на превозни средства за обществен превоз на пътници и товари, условията и реда за придобиване на правоспособност за управление на МПС, както и с техническите изисквания към пътните превозни средства и безопасността на пътната инфраструктура. Така представените ни предложения имат за цел извършването на промени изобщо в нормативните актове, уреждащи правилата за извършване на превози на пътници и товари и техническата безопасност на превозните средства. По-голямата част от тях не са непосредствено свързани с поставената със заповедта задача на експертната комисия и не предлагат конкретни мерки за изпълнението й.
Относно предприетите мерки:
След извършен обстоен анализ от експертите на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация” на направените предложения и отчитайки необходимостта от спешно предприемане на мерки за подобряване на безопасността и сигурността при извършването на обществен превоз на пътници, се предлагат конкретни действия:
В областта на техническите изисквания към превозните средства:
1. Премахване на фиктивните технически прегледи и изграждане на информационна система за периодичните прегледи за проверка на техническата изправност на пътните превозни средства - изготвен е проект на Наредба за изменение и допълнение на Наредба № 32 за периодичните прегледи за проверка на техническата изправност на пътните превозни средства, който е публикуван на страницата на Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията за обществено обсъждане. Предвид постъпилите предложения и бележки по проекта на наредба и необходимостта от извършването на многобройни и съществени изменения и допълнения, в Изпълнителна агенция “Автомобилна администрация” бе подготвен проект на нова наредба за периодичните прегледи за проверка на техническата изправност на пътните превозни средства, която ще отмени настоящата.
В проекта на наредбата е предвидено изграждането на информационна система, която да осигурява:
- идентификация на председателите на комисии за извършване на прегледите;
- автоматично въвеждане на необходимите данни за превозните средства и лицето, представило пътното превозно средство на преглед;
- електронно въвеждане в системата на данните от извършения преглед и на резултата от прегледа;
- регистриране в системата на конкретните неизправности, установени по време на прегледа;
- електронно издаване на удостоверенията за техническа изправност на ППС;
- заявяване на документите необходими за извършване на периодичните технически прегледи;
- отчет на отпечатаните и на заявените документи за извършване на периодични прегледи;
- електронно предаване на данните към Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация”.
В проекта е предвидено контролно-техническите пунктове да бъдат оборудвани със система за видеонаблюдение, която дава възможност за контрол на извършваните периодични прегледи в реално време и за последващ контрол, чрез запазване на определен брой графични изображения на превозното средство с ясно различим регистрационен номер.
В проекта на наредбата са определени изискванията към линиите за проверка на техническата изправност на ППС в контролно-техническите пунктове.
Предвидено е персонализиране на отговорността за качеството на извършените прегледи. Ясно са разграничени отговорностите на лицата, получили разрешение за извършване на периодични прегледи, председателите и членовете на комисии при извършването на периодичните прегледи за проверка на техническата изправност на ППС.
2. Друга мярка, свързана с техническата изправност на пътните превозни средства, е въвеждането на изискване за извършване на предпътни технически прегледи на пътните превозни средства за обществен превоз на пътници и товари – подготвени са текстове, които ще бъдат включени в Наредба № 33 от 1999 г. за обществен превоз на пътници и товари на територията на Република България и Наредба № 11 от 2002 г. за международен автомобилен превоз на пътници и товари.
В областта на контрола на пътя и в предприятията:
- Увеличаване на броя на внезапните проверки за спазване на правилата за извършване на обществените превози на пътници и товари, както на пътя, така и в предприятията.
- Предстои оптимизиране на структурата и функциите на Изпълнителна агенция “Автомобилна администрация” с оглед постигане на по-качественото и ефективното им изпълнение.
В областта на обучението и квалификацията на водачите, извърши обществен превоз на пътници и товари:
Оптимизиране на процесите на обучение на кандидатите за придобиване на карта за квалификация на водачите и на издаване на удостоверение за регистрация на фирмите, извършващи обучение по реда на Наредба № 41 от 4 август 2008 г. за условията и реда за провеждане на обучение на водачите на автомобили за превоз на пътници и товари и за условията и реда за провеждане на изпитите за придобиване на начална квалификация. В ИА “Автомобилна администрация” се подготвя проект на наредба за изменение и допълнение на посочената наредба.
В областта на лицензирането на превозвачите се предлагат следните мерки:
Повишаване на изискванията към предприятията за упражняване на професията автомобилен превозвач.
Подготвени са проекти на наредби за изменение и допълнение на Наредба № 33 от 1999 г. за обществен превоз на пътници и товари на територията на Република България и Наредба № 11 от 2002 г.за международен автомобилен превоз на пътници и товари.
В проектите на двете наредби се въвеждат нови изисквания, съгласно разпоредбите на Регламент (ЕО) № 1071/2009. Предприятията, които упражняват професията автомобилен превозвач, трябва да са действително и трайно установени в Република България. Мотивите за новия критерий „установяване“ и целите, които се постигат, са следните:
Държавата - членка на установяване носи отговорност за провеждане на проверките дали предприятието спазва по всяко време условията за установяване, за да бъдат компетентните органи в състояние при необходимост да вземат решение за спиране на действието или оттегляне на разрешенията, които позволяват на предприятието да осъществява дейност на пазара. Точното спазване на условията за допускане до професията автомобилен превозвач и надеждният мониторинг предполагат предприятията да бъдат трайно и действително установени.
За да отговорят на критерия „установяване”, превозвачите е необходимо да декларират, че разполагат с експлоатационен център и офис, на територията на държавата-членка на установяване, като по този начин се завишават изискванията към материално-техническата им база и се гарантира по-високо ниво на техническа поддръжка на подвижния състав.
В областта на инфраструктурата, в Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията постъпи писмо с вх. № 04-01-1181 от 09.09.2011 г. от Агенция „Пътна инфраструктура”, в което ни уведомяват за предприетите от тяхна страна конкретни мерки и действия за обезопасяване на всички препятствия и места на пътя и за преоценка на съществуващите предпазни огради с цел повишаване на безопасността на пътната инфраструктура.
|
|