Интервю с министър Александър Цветков във в-к "Класа", 26.08.2009 г. | |
Поставяме си амбициозната задача да пресечем черния пазар на шофьорски книжки - Г-н министър, имате ли вече пълна яснота какво е състоянието на транспортния сектор в момента? Какво е влиянието на кризата? - Проблемите са твърде много. Кризата се отразява навсякъде доста негативно. Тази ситуация засегна най-вече железниците, където негативно влияние оказа и затварянето на „Кремиковци". Така товарите, които БДЖ превозва, спаднаха с около 40%, което пък повлия на НКЖИ. Разбира се, кризата затрудни и автомобилните превозвачи. Натрупаните през годините проблеми също оказват своето влияние. Започнахме поредица от срещи с браншовите организации. Проблемите са разнообразни, но биха могли да бъдат решавани с административната намеса на държавата. - Какво ще предприемете, за да подкрепите бизнеса? - Нелоялната конкуренция и нерегламентираните превози са основните проблеми, с които се сблъсква бизнесът. Браншовите организации от доста време настояват пред министерството за решителни мерки. Тъй като такива до момента не са предприети, направихме работни групи с представители на превозвачите. До септември те трябва да съставят пакет от мерки, така че силно да ограничим нерегламентираните превози, които често се представят като „случаен превоз" или „за собствена сметка". - Какво ще включва този пакет от мерки? - Както законодателни промени, така и подобряване на механизма на контрол от страна на автомобилната администрация. Тъй като до този момент контролните действия не доведоха до ефективна промяна, е необходимо и да се направят организационни и кадрови промени. Те започнаха с освобождаването на директора на автомобилната администрация и на ДАИ, тъй като основните слабости в тяхната работа бяха констатирани веднага. - Ще има ли още уволнения? - Ако се налага, разбира се. Там, където структурите вършат добре своята работа, кадрови промени няма да се правят. - Превозвачите отдавна искат да се обяви криза на пазара. Каква е вашата позиция? - Ако сега се прибегне до тази мярка, тя ще бъде твърде закъсняла, тъй като проблемът със свръхлицензирането и свръхпредлагането вече е факт. Така че на този етап съм скептично настроен към обявяването на криза. Въпреки това сме поставили проблема пред Съвета по европейските въпроси. Ако мярката бъде разрешена от ЕК, ще я приложим. - Ще има ли прелицензиране на автомобилните превозвачи? - Категорично условията за лицензирането в бъдеще ще бъдат преразгледани. Работната група ще излезе със становище дали е необходимо прелицензиране на превозвачите, които вече са на пазара. Просто трябва да вдигнем бариерата за достъп до професията. Изискванията трябва да станат по-високи, тъй като режимът е твърде либерален. В момента имаме свръхпредлагане. Регистрирани са твърде много превозвачи дори такива без автомобили. Вдигането на бариерите засяга финансовата стабилност и благонадеждността на фирмите. - Пътническите превози на БДЖ са субсидирани от държавата, на практика бюджетът плаща на всички пътници без значение какво е социалното им положение. Ще промените ли тази система? - Пътническите превози винаги са били субсидирани от държавата, такава е и практиката в Европа. В бъдеще този процес ще продължи. По принцип не субсидираме пътниците, а дейността по превозването им. Много от линиите, по които оперира БДЖ, не носят печалба. Но ние сме длъжни да осигурим транспортно обслужване на съответните райони. За съжаление, почти нищо не е направено през последните 15 г., за да се повиши пазарната ориентация на БДЖ. Дружеството разчита преди всичко на държавната субсидия и на пътниците. Стремежът е да се подобри услугата и привлекателността на този транспорт, така че той да бъде в синхрон с другите превози, да се предлагат нови услуги - по този въпрос почти нищо не е направено. Има сериозен потенциал за развитие в тази посока. - Как ще се случи това при 22 млн. лева загуба на БДЖ за полугодието, НКЖИ пък са на минус 48 млн. лв.? В същото време се очаква БДЖ да дължи на НКЖИ 80 млн. лв. за такси до края на годината - нещо, което частните жп превозвачи тълкуват като нелоялна конкуренция? - Тази загуба се дължи най-вече на спада на товарите, превозени от БДЖ. Затова първите ни стъпки са изцяло антикризисни. Трябва драстично да намалим разходите и да преструктурираме дружествата, включително със съкращения на работници след спада на дейността. По отношение на задължението от 80 лв. - надявам се, че към края на годината няма да има такъв дълг. Освен това трябва да бъдат разпродадени неоперативни активи на двете дружества. Следващите стъпки са по-добра търговска ориентация, модернизация на инфраструктурата и подвижния състав. - Това означава ли, че ще одобрите продажбите и бракуването на излишните вагони? - Да, разбира се, че ще ги одобря. Това са неоперативни активи, които трябва да бъдат оползотворени. На този етап по-скоро имам предвид бракуването на вагони. Ще се продава само в краен случай. - Защо разпоредихте проверки за рециклирането на вагоните и има ли проблем с безопасността им? - При вагоните, за които разпоредих проверка, има технически проблеми. Изнесоха се сериозни факти по отношение на сделката. Затова е задължително да бъде проверена нейната законосъобразност. Всички по-крупни сделки ще бъдат проверени. Хората имат право да знаят какво се е случило. - Отчетохте сериозно закъснение при проектите по оперативна програма „Транспорт". Какъв процент от средствата по програмата сме усвоили? Кои са най-проблемните проекти? - Трудно ми е да откроя най-проблемните, почти всички са такива. От 2007 г. до сега са усвоени 1,5% по оперативна програма „Транспорт". Причините за това са твърде много и разнообразни. Основният проблем - проектите се управляват лошо и няма добро менажиране. Нашите усилия ще бъдат насочени главно в тази посока - да подобрим управлението им. Както и да увеличим усвоените средства - това е най-главната ни задача. 1,5 на сто - това е нищожен процент, особено като се има предвид, че това са пари основно за техническа помощ, семинари и обучения. Човек трябва да си поставя високи цели, включително да ускорим всички проекти и да реализираме програмата в пълния й размер. - Как се развиват нещата при Дунав мост 2? - Между 12 и 14 месеца е реализираното закъснение. То трудно може да се навакса и се дължи на комплекс от фактори. Пак стигаме до новия модел на управление. - Какво ще представлява този нов модел? - Проджект мениджмънт с ясни отговорности за реализацията на проектите. Моделът предполага възнаграждението да бъде обвързано със спазването на сроковете, така че да има стимул да се строи навреме. - Мислите ли, че е възможно да се намали корупцията при издаването на шофьорски книжки? - Да, смятам категорично, че това е възможно. Готвим сериозни промени при методологията за обучение и изпитване. Трябва да пресечем черния пазар на шофьорски книжки. Всичко сега е съсредоточено в един орган, няма механизми за контрол, създадена е корупционна среда. Затова механичните смени на хора няма да дадат ефективен резултат. Новият подход трябва да се осъществи със съдействието на браншовите и неправителствените организации, така че да няма условия за купуването на книжки. - Какво ще се случи с Авиоотряд 28? - На този етап ще стабилизираме и оптимизираме дейността на Авиоотряд 28. С прекратяването на договора за доставката на двата правителствени самолета звеното трябва да работи със съществуващата техника, доколкото това е възможно - самолетите „Фалкон" и „Ту-154 М", както и един вертолет. Подготвили сме и процедура за извършване на специални полети чрез чартиране. - Ще продължат ли звената, които разследват транспортните произшествия, да са подчинени на транспортния министър? - В момента тези звена са подчинени на министъра на транспорта. Европейската практика е те да са независими. Разбира се, ще се стремим да приложим европейския опит. Тепърва ще преценим как да реорганизираме тази структура. - Какви задачи възложихте на зам.-министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията Първан Русинов, който беше назначен последен от зам.- министрите? - На първо време, той трябва да работи по прехвърлянето на информационните технологии към министерството, както по устройствения правилник. Следващите му задачи включват средносрочна и дългосрочна програма за стимулиране на развитието на информационните технологии. |