в-к Пари, 10.09.2009 г. 150 плавателни съда са били регистрирани този сезон За да се избегнат у нас инциденти като този в Охридското езеро, ще бъдат проверени всички малки кораби и кейовете, където те акостират, дали отговарят на техническите изисквания за безопасност при извършване на превозите, за които имат лиценз. Кейовете ще се проверяват специално, особено тези, които са без документи за експлоатационна годност. Това е разпоредил транспортният министър Александър Цветков. Проверки Проверката ще извърши Изпълнителна агенция Морска администрация към ведомството, а контролът по изпълнението е възложен на зам.-министър Камен Кичев. Резултатите трябва да са готови до 5 октомври. При осъществяването на подобни екскурзии като тази в Охрид туроператорите контактуват директно със собствениците на плавателните съдове. Те обаче може да поискат допълнителна информация от Морска администрация, ако се усъмнят в законността на лиценза на плавателните съдове, заяви Кичев. Министерството не би отказало в нито един случай да предостави информация на туристическата агенция дали съответното плавателно средство е регистрирано и притежава лиценз за този вид превоз. Регистър Съществува единен регистър на всички плавателни съдове в България. В него има два раздела - за малки и за големи кораби. Те трябва да отговарят на всички международни конвенции, по които България е страна. При посещението у нас преди година и половина еврокомисарят по транспорта Жак Баро заяви, че безопасността във всеки вид транспорт трябва да е приоритет за страната ни. Според него Брюксел ще ни наблюдава под лупа в това отношение. Практика В началото на всеки летен сезон териториалните звена на ИА Морска администрация във Варна и Бургас регистрират годните за експлоатация плавателни съдове. Затова техният брой всяка година е различен. За този сезон ИА Морска администрация Бургас е лицензирала 94 малки кораба. Средната им възраст е между 8 и 10 години. Във Варна регистрираните малки плавателни съдове са 56. Тяхната средна възраст е 10 години. Досега и двете администрации не са получили сигнали за сериозни нарушения. Развитие В следващите години обаче въпросът за безопасността именно при сезонните превози с малки кораби ще стои на дневен ред, прогнозират експерти. Според тях това е така, защото предстои изграждането на много яхтени пристанища, особено по Южното Черноморие, с участието и на чужди фирми, което допълнително трябва да засили мерките по контрол над този вид плавателни съдове. *** Джетовете само в заградени зони Още преди инцидента с потъването на туристическия кораб на Охридското езеро новият екип на транспортното министерство беше готов с промени 6 правилата, които гарантират сигурността на гражданите при ползването и съприкосновението с морски и речни атракционни съоръжения.Това заяви За в. Пари транспортният зам.-министър Камен Кичев. На първо място са били разработени нормативни документи, които не позволяват на водните и ски джетобете да се движат близо до брега и да застрашават живота и Здравето на почиващите. Навсякъде по света има определени такива зони, които стриктно се спазват.
ЖП транспортът също е на прицел Сериозна проверка на видовете вагони, годината на производство и въвеждането им в експлоатация ще бъде извършена и в железниците. Ще се проверяват и критичните участъци от жп мрежата, които застрашават безопасността на превозите. Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията. Изпълнителна агенция Железопътна администрация към ведомството, двете жп предприятия БДЖ и Национална компания Железопътна инфраструктура подготвят 10-годишна програма за модернизиране на подвижния състав и жп мрежата. Целта е да бъде постигната пълна синхронизация с европейските стандарти за безопасност. Проверката ще Засегне и частните жп превозвачи, които извършват основно товарни превози и притежават както национални, така и регионални лицензи за съответния вид превоз. Предишното правителство разработи дългосрочна програма
За модернизация на железниците до 2013 г., която обаче ще бъде актуализирана, особено в частта за средствата от бюджета. Няма да може да се отделят по 600 млн. лв. годишно. Това коментира преди време транспортният министър Александър Цветков. Оздравителният план на предишните управляващи предвиждаше 60% от подвижния състав да бъде обновен до 2013 г. Държавата трябваше да отдели от бюджета За всяка следваща година сума, която обаче сега се оказва, че не може да бъде гарантирана. Така се налага да се вземат спешни мерки за актуализиране на плана. |