Интервю на заместник-министър Камен Кичев за вастник "24 часа", 21.04.2010 г., със зам.-министъра разговаря Марияна Бойкова
Г-н Кичев, министър Александър Цветков е на другия край на Европа. В Гренада на среща с колегите си от Европа. Осигурихте ли му транспорт? Как ще се върне и кога?
Министър Цветков излетя в деня, в който трябваше да пътува, неговият полет се осъществи. Българските превозвачи летят в тази посока, защото южната част от територията на Европа не е засегната. И министър Цветков ще кацне, когато свърши неговият ангажимент.
Има нещо приятно в това транспортните министри да ги сполети това, което и всички граждани на Европа, които пострадаха от затвореното небе. На гърба си да усетят какво е да си вързан за земята. Какво решават?
Доколкото разбирам е имало министри, които не са успели да излетят. Важно е да се отбележи, че такова препятствие над небето на Европа се случва за първи път в такъв размер. И вчерашната видеокон-ферентна връзка на министрите на транспорта беше тъкмо за регулациите и плана за действие при облак от вулкаяична пепел. На базата на този план и на тези препъръки от Евро-контрол приехме една декларация, която позволи почасовото отваряне на по-големи територии в европейското небе. Тя улеснява процедурите по отваряне на небесното пространство, дава повече възможности при координирана дейност да се отварят повече коридори.
Дори да е така, все още летенето е ограничено.
Основното в декларацията е безопасността. По никакъв начин няма да я подложим на каквито и да е есперименти под натиска на авиокомпании.
Имаше изпълнения тези дни. Самолети летяха в облак, за да се докаже, че няма кой знае каква опасност?
Имаше, да. Но не авио-превозвачите поемат ангажимент за безопасността, ангажиментът е на държавата. Този облак, който е над Европа, със сигурност ни дава опит. Той ще бъде описан в новия план за действие за летене в прах от вулкан. Ще има нови правила точно как може да се облети, откъде. В момента се учим, като забраняваме, за да не допуснем грешка.
Прави се временен блок за управление на европейското въздушно пространство ли?
Да, временен блок за управление на въздушното пространство и отваряме повече възможности и коридори. В случая това се отнася за България. Към момента българското небе е отворено на 100%, всички международни летища работят. Полетите към момента са към Югозападна Европа, Западна Африка, Близкия изток.
Дори министърът да беше в София, на оперативно ниво вие ръководите целия транспорт на държавата. Как минаваха дните ви, откакто облакът затвори небето над Европа?
Ние се разпоредихме всички други превозвачи -БДЖ и автомобилни фирми, да пуснат допълнителни вагони и автобуси, за можем да приберем всички българи, които са закъсали някъде из Европа. "Ръководство въздушно движение " започна да провежда на 6 часа срещи, на които се обсъждаше развитието на облака, който се влияе директно от времето - вятър, дъжд, което е динамично. Диспечерите отваряха и затваряха небето на 6 часа, давайки възможност на авиокомпаниите да изпълнят най-голям брой полети.
Къде ви завари новината? И какво беше първото действие, което предприехте?
Председателствах Организацията за черноморско икономическо сътрудничество, бяхме с министър Цветков в заседание, когато разбрахме за този облак. Допитахме се до РВД ще достигне ли българското небе. Разпоредихме се още тогава към всички видове превози да осигурят капацитет. Почасово ни информираха за промените във въздушното пространство на България. Държахме отворено небе колкото се може по-дълго.
Имате ли вече данни колко хора не успяха да излетят от София и да долетят до българската столица?
Над 11 000 пътници за четири дни не успяха да стигнат по въздух за там, закъдето имаха самолетен билет.
Над 150 полета са анулирани, включително и днес. Летище София към момента калкулира загуби от 250 000 евро. От другата страна са загубите на авиокомпаниите. Но е рано още те да бъдат изчислявани.
Тези дни се чуха много числа за загубите на авиокомпаниите от сирените полети, коментираше се, че по 200 млн. евро на ден едва ли не губят. Има ли вече що-годе достоверни факти?
Към момента всеки спекулира. Вярно, има много сериознизагуби, това е удар за авиокомпаниите. След 11 септември небето бе затворено за три дни, след вулка-ничния облак загубите ще бъдат много по-големи.
Защитени ли са правата на пътниците в такива експремни ситуации? Как се справиха авиокомпаниите и летищните власти с този форсмажор?
Летище София постъпи адекватно. Информира всички пътници навреме. На столичния аеропорт нямаше хора, които спят на пода.
Какво илюстрирате с това твърдение? Аз бях на няколко пъти на летището в тези дни и видях, че няма напрежение, нервност. И да, нямаше спящи на земята.
Казвам, че успяха или да превозят пътниците, или да ги информират навреме, за да не висят с дни на летището. Има ситуации с български граждани в Англия. И моят съвет към тях е, ако имат пътувания към Западна Европа да изчакат още 2-3 дни, да се разсее облакът и небето да бъде отворено. В тези дни, при тази извънредна ситуация според мен е неправилно да се изисква от която и да било авиокомпания да осигури хотел за целия период. Това, което би трябвало да направи, е да върне парите за билета или да осигури превоз при първа възможност. С друг самолет. Не може авиопревозвачът да осигури транспорт при такова бедствие. Не е той, който трябва да плати, бедствието е извън неговия контрол. Ако причината е в превозвача - да.
Какви са прогнозите? Докога ще продължи блокирането на въздушното пространство?
Много е трудно да се каже към момента кога ще се освободи европейското небе. Ако щете, това го определя и динамичността на пролетното време. Духне вятър и събира облака в гъста ивица, как ще се прелети през нея? Оптимистичните прогнози на професионалистите са към края на седмицата въздушния трафик да бъде възстановен. |