Последната актуална информация на тази версия на МТИТС е от 19 октомври 2016 г.
Можете да достъпите новата версия, както и актуална информация от тук.
Лично ще отговарям за европроектите

Интервю на министър Ивайло Московски за вестник "Стандарт", 20.05.2011 г.

Логично е железниците да имат зам.-министър, казва Ивайло Московски
Ивайло Московски, министър на транспорта, съобщенията и информационни-те технологии

Г-н Московски, какви ще бъдат първите ви действия като министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията?

Ще направя пълен анализ на секторите, за които не съм отговарял пряко, ще събера екипа и ще съставим план за всички действия, които оттук нататък трябва да се случат.

Имате ли вече предложение за зам.-министър, който ще заеме вашата досегашна позиция?

Все още не.

А кой ще отговаря за европроектите?

Ще си изпълнявам и тези функции.

Каква е реалната причина вашият предшественик да подаде оставка?

Не мога да кажа.

Как бихте се предпазили от подобна на Александър Цветков съдба?

Ще правя каквото трябва да се прави, ще работя с пълни сили...

Ще оставите ли зам.-министрите самостоятелно да работят и да говорят за проблемите и за успехите си или вие предимно ще се изявявате пред медиите и обществото?

Не, аз държа на екипния принцип на работа. Заедно ще обясняваме. Ние сме един екип, а екипът е добър. Трябва да се даде малко повече сила и действие.

Страхувате ли се от проблема БДЖ? Ще правите ли промени в ръководството на компанията?

Още е много рано да коментирам.

А в другите транспортни предприятия?

Също. Основна промяна в политиката на Министерството на транспорта няма да има. Целите са ясни. Промяна ще има в ускоряване на всички започнати реформи и естествено по усвояването на еврофондовете.

Назначаването ви за министър на транспорта може ли да се разглежда като сигнал към Европейската комисия, че правителството извежда на преден план като приоритет европроектите?

Да, това е ясен сигнал към партньорите ни в Европа, че приоритет на правителството ще бъде усвояването на еврофондовете. При невъзможност националният бюджет да финансира тези инфраструктурни проекти, ние нямаме друг изход, освен да положим максимални усилия за усвояването на еврофондовете. Затова считам, че това е сигнал към Брюксел за ангажимента, който се поема от правителството, кабинета и премиера, че в тази посока няма компромиси.

Как вие ще постигнете такова ускоряване?

Има няколко възможности да се ускори реализацията на един проект. От една страна, има действия, които не подлежат на намаляване на срокове. Примерно разглеждане от Брюксел на една апликационна форма е трудно да стане за по-малко от 6 месеца. Една процедура за обществените поръчки винаги е свързана с фиксирани срокове. Оттам нататък на базата на изпълнение на проекти, реалното разплащане на изпълнението, т.нар. проджект мениджърни екипи трябва да следят, да контролират, да диктуват ритъма на един проект. Защото реалното време, в което той регистрира усвояване на средства, е когато започне неговото изпълнение, след приключване на всички обжалвания. Когато нямаме правилно управление на изпълнението на проектите, тогава се получава забавяне, което може да доведе и до загуба на средства.

Затова ще наблегна на този момент. В Пътната агенция съвместно с министър Плевнелиев все още не мога да кажа какъв подход ще бъде избран. Тъй като той е свързан и с проектната компания, която ще се създаде по един отделен проект. Но в НК ЖИ досега експертите, които се занимават с управление на европейските проекти, го правят покрай другата си работа. Сега ще бъдат създадени звена с екипи, които вече ще се занимават само с управлението на проектите. В тях ще влязат както експерти от компанията, така и външни. Имаме одобрение на Европейската комисия на този подход и започваме да го прилагаме за всеки проект. Задължително проектно управление ще се вкара и в пътните проекти, но още не се знае дали ще има изцяло външен екип или съвместен с експерти от Пътната агенция. За нас е много важно да диктуваме ритъма на изпълнение на проекта и да се контролира спазването на график. Да се следи и да има сериозна намеса от възложителя, за да се гарантира регулярното усвояване на фондовете. Това е пътят, по който ще вървим. Вероятно ще има и някакви кадрови промени - да се добавят специалисти, където е необходимо, ще се разделим с някои хора.

В ръководствата на компаниите или хора, които работят по проектите?

Всички хора, които работят по проектите качествено, не само ще продължат, но и ще имат възможност за сериозна изява. Тези, чиито действия са във вреда на проектите, няма да са от моя екип.

Премиерът и вицепремиерът ще ви позволят ли вие да си изберете екипа?

Мисля, че ще ми бъде дадено право да си избера сам екип. Тук не коментирам зам.-министрите Камен Кичев и Първан Русинов, с които можем още да развием потенциала и да имаме много силен екип. В дружествата и поделенията на министерството ще се съобразя с тяхното мнение в полза на реформите и на реализация на проектите и на усвояването на европейските средства. Както премиерът каза - максимално да бъде оптимизирана дейността.

Ще се промени ли нещо в структурата на управлението на транспорта? Сега един зам.-министър отговаря за всички видове транспорт, ще има ли още един зам.-министър?

Все още не мога да кажа нещо повече по тази тема. Според мене е логично, но ще помислим допълнително, логично е железницата - БДЖ и НК ЖИ, да имат собствен ресор. Но нека направим анализи.

Вярно ли е твърдението на депутатите от опозицията, че Световната банка ще откаже заема за БДЖ?

Това е спекулация. Напротив, споразумението за заем от Световната банка е пред подписване и ще се случи. За БДЖ ще се следва набелязаната реформа с по-ускорени темпове. Жп линиите ще се довършат и ще функционират.

Как ще коментирате забележките на опозицията за усвояването на средствата по ОП Транспорт и ИСПА?

Бих искал да внеса яснота. В 2009 г. ОП Транспорт беше с 1,3% усвояване и 9% договорени проекти. Към днешна дата нашата система отчита на изхода 54% договорени средства и реално разплатени 13%. Разбира се, това трябва да продължи освен в същата посока и с по-бързи темпове.

Ще се отдава ли на концесия летище София?

Процедурата за отдаване на концесия на летище София трябва бъде първо съгласувана с Европейската комисия, с Европейската инвестиционна банка, с Кувейтския фонд, от които е финансирано изграждането на Терминал 2 и новата писта. По принцип аз съм привърженик на този вид публично частно партньорство. След анализ ще направя повече коментари. Но задължително трябва да съгласуваме нашето решение с институциите, които са финансирали разширението на летището.

Казахте, че има нужда от ускоряване на въвеждането на електронното правителство. Какво имате предвид?

От зам.-министър Първан Русинов научих, че има процедури, които все още не са достатъчно задействани и те забавят донякъде истинското заработване на е-правителството. Ще приема електронното правителство като основен приоритет в моята работа, тъй като то има огромен потенциал. Доказа се, че в държави като Естония то е фактор, който играе изключително важна роля в растежа на тази държава. За е-правителството по Програма ОПАК са предвидени 20 млн. Апликационната форма, с която се кандидатства за тези пари, е вече готова и е необходимо да се насочат повече усилия, за да стартират нещата по-бързо. Това електронно правителство е жизнено необходимо на кабинета и на държавата. То ще бъде неизменна част и от административната реформа, защото се ръководи от вицепремиера Дянков. Това ще позволи да се сложи край на спекулациите около съкращаване на персонал в държавната администрация.

Как ще стане?

Е-правителството ще оптимизира много дейности, ще подобри комуникацията между всички държавни институции, ще оптимизира максимално всякакъв вид услуги, които се предлагат от държавните институции.

Това означава ли и че е-правителството е приоритет и на вицепремиера Симеон Дянков?

Убеден съм, че мисли в същата посока. Че каквото е необходимо, ще направи и че на нас каквато подкрепа ни е необходима, ще я получим.

Премиерът Бойко Борисов призова министерства и държавни служители да ограничат задграничните командировки.

Командировките, свързани с Оперативната програма, се покриват от техническата помощ, те не тежат на държавния бюджет. Що се отнася до останалите пътувания, трябва да проверя. Но аз считам, че в министерството на транспорта, те са минимизирани.

Ще търсите ли експертност на по-широка основа? Как ще комуникирате с бизнеса?

Задължително ще търся максимално широк коментар по всички теми, които вълнуват хората - закони, правилници, наредби.

Ще си направите ли профил във Фейсбук?

Засега ще се въздържа.

А ще имате ли приемен ден?

Идеята е добра.

Откога знаете, че ще ставате министър?

Симеон Дянков ми предложи в понеделник, а с премиера говорих в сряда, след като бе обявена оставката на Цветков.

Какво ви каза г-н Борисов, когато ви предложи да станете министър на транспорта?

Действай!

  • КОНЦЕСИЯ НА ЛЕТИЩЕ СОФИЯ
  • Концесии – актуално
  • е-услуги
  • Оперативна програма "Транспорт" 2007-2013
  • 940 9400
  • 150-години МСД
  • Обществен съвет
  • Стратегия за пътна безопасност
  • БДЖ онлайн продажби
  • Национална стратегия за развитието на широколентовия достъп
  • Цифрова програма за Европа
  • Открито управление
  • Отворени данни
  • Общоевропейски телефонни номера 116

Интервюта

Александър Цветков: Съкращенията в железниците са неизбежни
Камен Кичев, зам-министър на транспорта: Ако ще пътувате към Западна Европа, изчакайте още 2 - 3 дни
Александър Цветков, министър на транспорта: Новият контейнерен терминал остава на "Максуда"

Актуално за министерството

Предложения за отбелязване чрез пощенски марки и пощенски продукти на значими събития, годишнини и чествания през 2017 г.
Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията е бенефициент по проект "Сътрудничество и координация по TEN-T коридорите от основната мрежа, преминаващи през България", финансиран по Многогодишната работна програма на Механизма за свързване на Европа
Резултати, одобрени от Управляващия комитет по TEN-T проект „Sea2Sea” за разработване на мултимодален коридор за товарни превози, свързващ Егейско с Черно море.

България в Шенген

{structural_funds}

SOLVIT

Вход в системата

RSS feed