Последната актуална информация на тази версия на МТИТС е от 19 октомври 2016 г.
Можете да достъпите новата версия, както и актуална информация от тук.
Ивайло Московски, министър на транспорта: ИЗПЛАТЕНИТЕ ПАРИ ПО ОП "ТРАНСПОРТ" НАДХВЪРЛИХА 1 МЛРД. ЛЕВА

Интервю на министър Ивайло Московски за вестник "Политика", 04.05.2012 г.

- Министър Московски, каква е вашата оценка -България продължава ли да е на дъното в работата по европейските фондове?

- Както знаете, основен приоритет за нашето правителство е ускоряване на работата и успешното завършване на проектите, които се финансират от Европейския съюз. Действително ние заварихме едно голямо изоставане през 2009 г., но към днешна дата резултатите са повече от добри. От финансов ресурс от около 4 милиарда лева, с който разполагаме по оперативна програма "Транспорт", сме сключили договори за над 3,6 милиарда лева. От тях над 1 милиард и 80 милиона лева вече са платени на бенефициентите. Още по-важното е, че първите готови проекти по програмата ще бъдат открити това лято. Жителите и гостите на София вече могат да ползват новата отсечка на метрото, която свързва квартал "Младост" с "Цариградско шосе", а през месец август ще бъде пусната и втората линия на метрото, която ще свързва квартал "Надежда" с квартал "Лозенец". До месец юли ще бъдат готови и лотове 2 и 3 на АМ "Тракия" и се надяваме да успеем да пуснем трасето в експлоатация до Петолъчката. Това заедно с мерките, които предприехме за ограничаване на движението на тежкотоварните камиони през почивните дни и националните празници, се надяваме да доведе до значително намаляване на пътнотранспортните произшествия през лятото, когато традиционно хората предприемат повече пътувания.

- Говорейки за проектите, които приключват тази година - докъде стигнахте с Дунав мост 2?

- Мостът ще бъде завършен до края на месец ноември 2012 г. В момента нищо не заплашва този график, най-вече след като бе подкрепено с пълно единодушие от Народното събрание нашето предложението за подписването на адендум по проекта. На практика това е признаване на около 26 млн. евро допълнителни разходи на изпълнителя, които ще дойдат от финансовия меморандум на проекта. Аз съм наистина доволен, че успяхме да стигнем до финала на този проект, защото през 2009 г. неговото бъдеще бе много неясно и бе реална възможността да загубим европейското финансиране и дори да връщаме средства по проекта. За излизането от тази ситуация бяха предприети спешни действия и след активната намеса на правителството, Европейската комисия удължи срока на действие на Финансовия меморандум, а изпълнителят създаде нужната организация на работа, за да изпълни ангажиментите си. Към днешна дата единственото, което може да не бъде изпълнено до месец ноември, са някои довършителни работи, ако метеорологичната обстановка не позволява работа по тях. Но най-важното е, че ще има построен мост с необходимата инфраструктура, който е завършен с европейско финансиране.

- Какви действия предприехте, за да засилите контрола над автомобилните превози?

- От началото на тази година завишихме драстично контролната дейност на автомобилните превози. До момента съставените актове са 8200. Това е с над 13% повече в сравнение със същия период през миналата година, когато актовете бяха 7216. В края на първото тримесечие на тази година ръстът беше 7,2%. Тези данни показват една постоянна тенденция за повишаване на ефективността на проверките.

Същевременно инспекторите на ДАИ са заловили и 46 автомобила, извършващи незаконни превози. Тези автомобили са спрени от движение за 6 месеца, като са им свалени предните регистрационни табели. Това означава, че тези 46 автомобила няма да бъдат използвани за незаконна дейност в близките шест месеца. Това е реален резултат от борбата със сивия сектор и незаконните превози в автомобилния транспорт.

Освен това от началото на годината 1086 автомобила са спрени временно от движение до отстраняване на констатираните неизправности или до ползване на времето за почивка от водачите. Общият размер на наложените санкции до момента е близо 4 млн. лв.

- Какви са плановете за развитие на летище София? Докъде стигна процедурата за концесиониране на летището?

- Инфраструктурата на летище София вече приближава максималния си капацитет. Необходимо е да се извърши актуализация на генералния план на летището и да се определят основните направления за неговото развитие. Към момента държавата не разполага със средства за развитие на аеропорта. Това налага да търсим публично-частното партньорство. С концесионирането на летището целим да постигнем ускорено развитие на инфраструктурата, подобряване на качеството и ефективността на летищните услуги, развитие на карго инфраструктурата и увеличаване на карго трафика, модернизация на техническите съоръжения, както и развитие на въздушния транспорт и привличане на нови авиокомпании. Летището може да се развие и като логистичен център на Балканите.

Към момента се извършват подготвителните действия за предоставяне на концесия на летище София. Стартирана е процедура за избор на консултанти, които да извършат всички необходими концесионни анализи. Констатациите, изводите и препоръките, които ще бъдат направени в анализите, ще обосноват целесъобразността и законосъобразността от предоставяне на концесия на летище София, както и финансово-икономическите показатели на концесията.

- През последните две седмици електронната идентичност беше една от най-коментираните теми. Хората се вълнуват колко ще струва и за какво ще могат да я ползват.

- Електронната идентичност представлява електронно ЕГН. Става дума за уникален номер за всеки български гражданин, който за разлика от класическото ЕГН не съдържа явна информация като дата и година на раждане, както и пол. Цифровият код ще бъде вграден в карта с чип. Така гражданите ще могат да ползват административни услуги през интернет и в извънработно време.

Представете си, че продавате жилище. В най-добрия случай трябва да си набавите 6 документа от различни институции, сред които удостоверение за семейно положение, за предбрачен договор, схема на самостоятелен обект в сграда. За да ги получите, ще трябва да отделите поне 3 дни. Ако се налага да пътувате до друг град, към това се добавят и разходи за път. А сега си представете, че се прибирате вкъщи и когато пожелаете, поставяте картата с чип в специално устройство, което ще получите в комплект с нея, влизате в интернет портала за достъп до електронни услуги и избирате каква справка или удостоверение искате да получите. Давам този пример със ситуация, в която почти всеки от нас е попадал, за да стане ясно, че електронното ЕГН е наистина за улеснение. То ще бъде в полза и на бизнеса, който ще получи лесен достъп до БУЛСТАТ, Търговския регистър, справки за акцизни и митнически задължения, електронен болничен лист.

- Звучи добре, но колко ще струва електронното ЕГН?

- Електронното ЕГН ще струва по-малко от издаване на лична карта. Напреднали са разговорите за съчетаване в един носител и на здравната информация, така че да не се налага всеки от нас да има отделно електронна здравна карта и електронно ЕГН. Водят се разговори и с МВР за интегриране на личната карта и електронната идентификация. Това обаче е въпрос на време - тричетири години.

- Кога новите технологии ще навлязат и в "Български пощи"?

- Въвеждането на съвременни IT технологии е най-важната стъпка от реформата в "Български пощи" (БП) през 2012 г. Вече започна тестването в определени градове и станции на системата "интегрирано гише". Целта е хората да получават на едно гише всички пощенски услуги, без да е необходимо да се редят на няколко опашки, за да получат пенсии, парични преводи, да си платят сметките за ток, вода и парно и други. Очаквам през лятото системата да бъде тествана в цялата страна и да влезе в реално действие. Освен удобството за хората очаквам интегрираното гише да доведе до годишни икономии от 890 000 лв. в "Български пощи".

С оглед подобряването на финансовото състояние дружеството работи усилено за въвеждането и на други нови печеливши услуги. Както знаете, в БП вече се подават документи за европейска здравна карта, предлагат се експресни международни парични преводи до над 250 хиляди точки в цял свят. Въведена е нова услуга "Телепоща със заверка на съдържанието", която е аналог на нотариалната покана, но на много конкурентна цена. Най-новата услуга е отпечатване на марка с персонализирана винетка, към която има голям интерес.

- Какво се случва с железопътния сектор - през последните месеци бяха лансирани много идеи за проекти. Докъде сте стигнали с работата и какви са очакванията ви?

- Целта ни е да се възползваме максимално от европейското финансиране, което е предвидено за железопътни проекти по оперативна програма "Транспорт". На този етап реално сме сключили договори по всички големи проекти за модернизация или изграждане на железопътни трасета. Работи се по линиите Пловдив - Бургас и Септември - Пловдив. Със смесено финансиране от оперативна програма "Транспорт" и от ИСПА работим по направлението Пловдив Свиленград - турска/гръцка граница, като по-голямата част от него е на финален етап от изпълнението си. Възложил съм да се работи активно и по проекта за модернизация на Централна жп гара в София. След реализацията му съоръжението ще придобие съвсем различен, европейски облик. Надяваме се по време на търга да бъдат постигнати по-ниски цени от предвидените около 25 милиона евро. Така ще имаме възможност да предложим за финансиране и други гари, които са по европейските направления.

- Изглежда, на този етап се работи активно за жп линии и гари, но какво става с влаковете и по-конкретно с БДЖ?

- Водени са много разговори и на този етап имаме уверението на Европейската комисия, че ако успеем да завършим проектите в железопътния сектор, които изпълняваме през този програмен период, ще бъде търсен механизъм за отпускането на средства за купуване на нов подвижен състав след 2014 г. Обсъждали сме да бъдат отпуснати около 300 млн. евро, които биха стигнали за поне 100 влака. В момента водим преговори дали това може да се случи по-рано, защото положението в железницата наистина не е добро. Надяваме се с мерките, които предприемаме, и стартираната реформа съвсем скоро обслужването в БДЖ значително да се подобри.

***

Ивайло Московски е магистър по финансов мениджмънт и публични финанси. Завършил е УНСС и Стопанската академия в Свищов. Работил е в частния сектор като търговски директор на "Сата" ООД и 'Балтекс комерс" ЕООД, също като управител на официалното представителство на фирма STOLL - Германия, за България. Бил е председател на борда на директорите и член на управителния съвет на "Монтана" АД. През 2009 г. е назначен за зам.-министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията.

  • КОНЦЕСИЯ НА ЛЕТИЩЕ СОФИЯ
  • Концесии – актуално
  • е-услуги
  • Оперативна програма "Транспорт" 2007-2013
  • 940 9400
  • 150-години МСД
  • Обществен съвет
  • Стратегия за пътна безопасност
  • БДЖ онлайн продажби
  • Национална стратегия за развитието на широколентовия достъп
  • Цифрова програма за Европа
  • Открито управление
  • Отворени данни
  • Общоевропейски телефонни номера 116

Интервюта

Александър Цветков: Съкращенията в железниците са неизбежни
Камен Кичев, зам-министър на транспорта: Ако ще пътувате към Западна Европа, изчакайте още 2 - 3 дни
Александър Цветков, министър на транспорта: Новият контейнерен терминал остава на "Максуда"

Актуално за министерството

Предложения за отбелязване чрез пощенски марки и пощенски продукти на значими събития, годишнини и чествания през 2017 г.
Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията е бенефициент по проект "Сътрудничество и координация по TEN-T коридорите от основната мрежа, преминаващи през България", финансиран по Многогодишната работна програма на Механизма за свързване на Европа
Резултати, одобрени от Управляващия комитет по TEN-T проект „Sea2Sea” за разработване на мултимодален коридор за товарни превози, свързващ Егейско с Черно море.

България в Шенген

{structural_funds}

SOLVIT

Вход в системата

RSS feed