Последната актуална информация на тази версия на МТИТС е от 19 октомври 2016 г.
Можете да достъпите новата версия, както и актуална информация от тук.
Декларация на Комитета на министрите на СЕ за цифровия дивидент и обществения интерес-20.02.2008 г.

Декларация на Комитета на министрите на Съвета на Европа относно разпределянето и управлението на цифровия дивидент и обществения интерес

(приета от Комитета на министрите на 20 февруари 2008 г.
на  1018та среща на представителите)

Комитетът на министрите на Съвета на Европа,

Като припомня ангажираността на държавите членки с основното право на свобода на изразяване и информация, гарантирано от чл.10 на Конвенцията за защита на правата на човека и основните свободи (Европейска конвенция за правата на човека – ETS No. 5);

Като подчертава, че за демократичните общества е от значение съществуването на голямо разнообразие от независими и самостоятелни медии, позволяващи отразяването на многообразни идеи и мнения, както е обявено в Декларацията на Комитета на министрите относно свободата на изразяване и информация от 29 април 1982 г.;

Изпълнен със съзнанието, че цифровите технологии предлагат свободна и плуралистична комуникация, която създава предимства и възможности, но също и предизвикателства, както и че е необходимо да бъдат защищавани основни обществени цели в цифровата срeда, вкл. свободата на изразяване и достъпа до информация, медийния плурализъм и културното разнообразие, социалното сцепление, демократичното участие, защитата на потребителите и правото на личен живот;

Като има предвид факта, че техническият и законодателният избор,  които са част от преминаването към цифрова среда, не трябва се определят само от икономически фактори, а да се вземат предвид и социални, културни и политически условия и като се съгласява, че трябва да се постигне баланс между икономическите интереси и целите в обща полза;

Изпълнен със съзнанието, че трябва да има баланс между един напълно пазарен подход към разпределението и управлението на спектъра, от една страна и насърчаването на плурализма, културата и езиковото разнообразие, както и на достъпа на публиката до аудио-визуалните услуги в Европа, по-специално до безплатното радиоразпръскване, от друга;

Като разбира по-точно, че радио спектърът ще бъде свободен в резултат на преминаването от аналогово към цифрово разпространение и като съзнава, че е необходимо държавите да вземат решения относно разпределението и управлението на този ограничен обществен ресурс в обществен интерес;

Като подчертава, че цифровият дивидент[1] е отлична възможност, чрез която да бъде посрещнато нарастващото търсене на нови услуги и че той може да открие спектъра за операторите по такъв начин, че да ги накара да развият и да разширят в значителна степен своите услуги, докато в същото време когато се разпределя и управлява този ценен ресурс, да осигури условия, при които да бъде взето под внимание предлагането на други важни социални и икономически дейности като широколентовите приложения или мобилната мултимедия, допринасящи за преодоляването на цифровото разделение;

Като обръща внимание на значението, което има обединяването на усилията, за да се осигури ефективен и справедлив достъп за всички хора до новите комуникационни услуги, образованието и знанието, особено като се има предвид, че трябва да се вземат мерки срещу изолацията в цифровата среда и да се стесни или в идеалния случай – да се преодолее цифровото разделение;

Като припомня Препоръка Rec(2003)9 относно мерките за засилване на демократичното и общественото въздействие на цифровото радио- и телевизионно разпръскване и по-специално неговия граждански ориентиран подход и разпоредби относно прехода към цифрово радио- и телевизионно разпространение;

Като припомня също така Препоръка Rec(2007)3 относно обществената функция на медиите в информационното общество, подчертаваща основната роля на обществените медии в новата цифрова среда, която дава тласък на ценностите на демократичното общество, по-специално по отношение на правата на човека, културите и политическия плурализъм, като предлага широк избор от програми и услуги на всички сегменти от публиката и насърчава социалното сцепление, културното разнообразие и плуралистичната комуникация, достъпна за всеки;

Като признава, без да пренебрегва продължаващата работа в рамките на други международни форуми, насочена към намирането на хармонизиран подход, правото на държавите членки да вземат собствени решения относно прехода от аналогово към цифрово разпространение и използването на цифровия дивидент, разбиран като освободения вследствие на преминаването към цифрова среда потенциал на радио спектъра;

Като съзнава, че поради географски, исторически, политически, културни, езикови или други причини в различните държави членки има различни ситуации по отношение на цифровия дивидент, които могат да се нагодят една към друга по пътя на международното координиране и планиране, но правят трудно строгото хармонизиране;

Като набляга на необходимостта да се гарантира стабилно приемане на цифровите наземни радио- и телевизионни услуги от ползвателите и проблемите със смущенията да се разрешават преди да се вземе, каквото и да било решение за поставянето на телевизионните и мобилните телефонни услуги в едни и същи или в съседни ленти;

Декларира, че държавите членки:

  1. трябва да признаят обществената същност на цифровия дивидент, възникнал от преминаването към цифрова среда и от нуждата той да се управлява ефективно в обществен интерес, като вземат предвид настоящите и предвидимите бъдещи нужди на радио спектъра;
  2. трябва да обърнат специално внимание на развитието на иновациите, плурализма, културното и езиковото многообразие, както и на достъпа на публиката  до аудио-визуални услуги при разпределянето и управлението на  цифровия дивидент  и за тази цел да вземат предвид съответно нуждите на операторите и на медиите в най-широк смисъл, както обществени, така и търговски, а също и на съществуващите и на включващите се ползватели на спектъра;
  3. трябва да обсъдят ползата, която разпределението и управлението на цифровия дивидент биха донесли на обществото чрез увеличения брой разнообразни аудио-визуални услуги, вкл. мобилни, с потенциално подобрено географско покритие и интерактивни възможности, както и   услуги, които предлагат високоразделителна технология, мобилно приемане или по-лесен и по-приемлив достъп.



[1] Радио спектърът, освободен в резултат на прехода от аналогово към цифрово разпространение.

Съвет на Европа
Документи
Събития

  • КОНЦЕСИЯ НА ЛЕТИЩЕ СОФИЯ
  • е-услуги
  • Оперативна програма "Транспорт" 2007-2013
  • Вашата Европа
  • 940 9400
  • 150-години МСД
  • Обществен съвет
  • Стратегия за пътна безопасност
  • БДЖ онлайн продажби
  • е-речник
  • Национална стратегия за развитието на широколентовия достъп
  • Цифрова програма за Европа
  • Отворени данни
  • Българският суперкомпютърен център (БСЦ)

Актуално за министерството

Предложения за отбелязване чрез пощенски марки и пощенски продукти на значими събития, годишнини и чествания през 2017 г.
Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията е бенефициент по проект "Сътрудничество и координация по TEN-T коридорите от основната мрежа, преминаващи през България", финансиран по Многогодишната работна програма на Механизма за свързване на Европа
Резултати, одобрени от Управляващия комитет по TEN-T проект „Sea2Sea” за разработване на мултимодален коридор за товарни превози, свързващ Егейско с Черно море.

България в Шенген

{structural_funds}

SOLVIT

Вход в системата

RSS feed