Последната актуална информация на тази версия на МТИТС е от 19 октомври 2016 г.
Можете да достъпите новата версия, както и актуална информация от тук.
Резолюция: Управлението на Интернет и основните Интернет ресурси, приета от Първата конференция на министрите на държавите членки на Съвета на Европа по въпросите на медиите и новите комуникационни услуги, проведена в Рейкявик, Исландия на 28 и 29 май 2009 г. под надслов „Ново понятие за медиите?”

Резолюция: Управлението на Интернет и основните Интернет ресурси,

приета от Първата конференция на министрите на държавите членки на Съвета на Европа по въпросите на медиите и новите комуникационни услуги, проведена в Рейкявик, Исландия на 28 и 29 май 2009 г. под надслов „Ново понятие за медиите?”

Министрите на държавите участнички в Първата министерска конференция на Съвета на Европа по въпросите на медиите и новите комуникационни услуги, проведена в Рейкявик на 28 и  29 май 2009 г., приемат  следната резолюция:

1.Основните права, нормите и ценностите на Съвета на Европа се прилагат по отношение както на информационните и комуникационните услуги, така и по отношение  на реалния свят.Това произтича освен всичко друго и от чл.1 на ЕКПЧ, по силата на който държавите членки трябва да предприемат действия „да осигурят на всеки, който е под тяхна юрисдикция” правата и свободите, защитени от конвенцията (без да се прави разлика, дали става дума за мрежата или извън нея). Този подход впоследствие е потвърден и от няколко регулативни документа на Съвета на Европа.

2. Държавите членки могат да отговарят за спазването на тези права пред Европейския съд за правата на човека. Самата природа на информационното общество и дори в още по-голяма степен - на Интернет,  води до значителни трансгранични последици. В този смисъл  чл. 10 от ЕКПЧ има по-особено значение поради обстоятелството, че правата и свободите, закриляни от него, са гарантирани  „независимо от границите”.

3. Въпросът за осъществяването на основните права в мрежата се усложнява от това, че ползвателите разчитат в значителна степен на Интернет като на жизнено важно средство за осъществяване на всекидневните им дейности (комуникация, информация, знания, търговски сделки и свободно време). Както се напомня в т.5 на Политическата декларация, това обстоятелство доведе до признаване на обществената ценност на Интернет от Комитета на министрите на Съвета на Европа. В същия контекст понятието за позитивните задължения, развито в решенията на ЕСПЧ, е от особено значение.

4. През последните няколко десетилетия различни предприятия и лица, някои от които държавни, но повечето от тях недържавни,  допринасят за развитието и използването на Интернет. На тях трябва да се отдаде признание и да се приветстват добрата воля и постоянните им усилия, насочени към насърчаване на универсалността на Интернет и към осигуряване на силата и издържливостта на неговите мрежи. Мрежите допринасят за сигурността, стабилността и постоянното функциониране на Интернет, като в същото време помагат да се разгърне икономическият потенциал и да се движат напред демократичните процеси.

5. За функционирането си Интернет разчита на различни                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                     източници, които поради самата си същност, могат по всяко време да имат значително въздействие върху способността на огромен брой ползватели да имат достъп до мрежата или да се ползват пълноценно от нея. Тези основни ресурси включват например 13, т.нар. „основни сървъри”(root servers), които позволяват на по-голямата част от информацията и комуникациите да се движат в Интернет, както и носещи Интернет структури (мащабни канали за пренос на данни), контролирани                                                                                                                              от различни държавни органи, вкл. преустроени органи за отбрана, академични институции и частни/бизнес юридически лица.

6. Интернет корпорацията за домейн имена и Интернет адреси (ICANN), организация с нестопанска цел, създадена през 1998 съгласно законите на щата Калифорния, САЩ, също е ключов елемент в процеса на управление на техническото поддържане на основните Интернет ресурси по целия свят. Въпреки че уставът и правилниците й изискват тя да си сътрудничи със съответните  международни организации и да провежда дейността си в съответствие с приетите принципи на международното право, приложимите международни конвенции и местното право, организацията няма формално възложена й отговорност.

7. Липсата на граници и универсалният характер на Интернет зависят между другото от споразуменията, които осигуряват пълна съвместимост и взаимно свързване. Използването на различни азбуки не трябва да бъде пречка за упражняването на правата и свободите по чл.10 от ЕКПЧ, които трябва да бъдат защитавани  “независимо от границите”. По същия начин  упражняването на избор по отношение на Протоколите за контрол на разпространението/ Интернет протоколите (TCP/IP) не трябва да води до фрагментиране на комуникацията или до издигането на бариери пред нейното непрекъснато движение.

8. Държавите членки на Съвета на Европа споделят общата отговорност да вземат разумни мерки, за да осигурят постоянното функциониране на Интернет и като следствие от това  - предлагането на обществено ценна услуга, на която имат право всички хора под тяхна юрисдикция. Сътрудничеството и солидарността между държавите е от първостепенно значение за нормалната работа, стабилността и универсалността на Интернет.

Като работят заедно, държавите членки могат да си помагат, за да предотвратят или да се справят с внезапно възникнали ситуации, вкл. злоумишлени действия, под тяхна юрисдикция или на тяхна територия, които биха могли да блокират или в значителна степен да затруднят достъпа до Интернет на или между членовете на международната общност. Подобни събития биха могли да имат сериозно въздействие върху прилагането на чл.10 от ЕКПЧ.

9. Като създават правила, държавите членки се вдъхновяват от решенията за информационното общество, взети в Тунис и от ръководения от ООН Форум за управление на Интернет (IGF), който улеснява разработването на общи принципи, норми, правила, процедури за вземане на решения и програми, които подпомагат развитието и използването на Интернет от правителствата, от частния сектор и от гражданското общество в съответствие с изпълняваните от тях задължения. Управлението на Интернет е пример за нов организационен  подход и взаимно адаптиране между обществото и технологията по света за постигането на гарантиран, отворен и неутрален Интернет.

10. Дискусиите на пан-европейско равнище по въпросите на управлението на Интернет също са важни за държавите членки. Директивите и съобщенията на Европейския съюз по проблемите на информационното общество, вкл. резолюцията на Европейския парламент относно втория Форум за управление на Интернет, който се проведе в Рио де Жанейро от 12 до 15 ноември 2007 г. и който подкрепи идеята за организиране на Европейски форум за управление на Интернет, е важен старт на подобен диалог. Между другите инициативи Европейският диалог за управление на Интернет (EuroDIG) е желан ангажимент, който е отговор на тази необходимост.

11. Ние следователно:

Подкрепяме усилията на пан-европейско равнище за засилване на сътрудничеството в областта на Интернет управлението, като имаме предвид  ценностите и нормите на Съвета на Европа, основани на правата на човека, демокрацията и върховенството на закона, както и необходимостта от участие на всички заинтересовани страни в него;

В тази връзка приветстваме стъпките, предприети от Съвета на Европа в сътрудничество с другите заинтересовани лица,  да улесни организирането на срещите на Форума за управление на Интернет на пан-европейско равнище и се обръщаме с молба към  Съвета на Европа да установи по-дълготрайни споразумения за диалог в областта на Интернет управлението;

Призоваваме всички държавни и недържавни участници, като се основават на настоящите споразумения, да проучат какви са начините, чрез които да се гарантира управлението на основните Интернет ресурси в обществен интерес като общо благо, както и осигуряването на разпространението на обществено ценна услуга, като напълно спазват международното право, вкл. правото на защита на човешките права;

Призоваваме също така участниците да осигурят пълна съвместимост и взаимна свързаност на  TCP/IP, така че да гарантират постоянния универсален характер и всеобхватността на Интернет;

Приканваме Съвета на Европа да проучи възможността да се разработи документ, чиято цел е запазването или утвърждаването на защитата на трансграничния поток на Интернет трафика;

Съгласяваме се да предприемем стъпки,  за да се изследва по-задълбочено значението на ценностите на Съвета на Европа и ако е необходимо, начините,  чрез които да се предоставят съвети на различните корпорации, агенции и лица, управляващи основни Интернет ресурси с междунационална функция, за да може решенията им да отразяват в пълна степен международното право, вкл. правото за защита на човешките права и ако е подходящо, да насърчават международния контрол върху управлението на тези ресурси и отговорността за него.

Съвет на Европа
Документи
Събития

  • КОНЦЕСИЯ НА ЛЕТИЩЕ СОФИЯ
  • е-услуги
  • Оперативна програма "Транспорт" 2007-2013
  • Вашата Европа
  • 940 9400
  • 150-години МСД
  • Обществен съвет
  • Стратегия за пътна безопасност
  • БДЖ онлайн продажби
  • е-речник
  • Национална стратегия за развитието на широколентовия достъп
  • Цифрова програма за Европа
  • Отворени данни
  • Българският суперкомпютърен център (БСЦ)

Актуално за министерството

Предложения за отбелязване чрез пощенски марки и пощенски продукти на значими събития, годишнини и чествания през 2017 г.
Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията е бенефициент по проект "Сътрудничество и координация по TEN-T коридорите от основната мрежа, преминаващи през България", финансиран по Многогодишната работна програма на Механизма за свързване на Европа
Резултати, одобрени от Управляващия комитет по TEN-T проект „Sea2Sea” за разработване на мултимодален коридор за товарни превози, свързващ Егейско с Черно море.

България в Шенген

{structural_funds}

SOLVIT

Вход в системата

RSS feed