Последната актуална информация на тази версия на МТИТС е от 19 октомври 2016 г.
Можете да достъпите новата версия, както и актуална информация от тук.
Декларация на Комитета на министрите относно неутралността на мрежата

Декларация на Комитета на министрите относно неутралността на мрежата

(приета от Комитета на министрите на 29 септември 2010 г. по време на
1094-та среща на представителите)

1. Държавите членки на Съвета на Европа многократно са изразявали ангажираността си със защитата и насърчаването на човешките права в Интернет. Това са по-специално основните права на свобода на изразяване и информация независимо от границите, уважение към личния живот и кореспонденция, правото на свобода на мисълта и религията, правото на свобода на сдружаването, правото на образование и правото на защита на собствеността, както и съответните процедурни права, гарантирани от Европейската конвенция за правата на човека (ЕКПЧ) (ETS No. 5).

2. Препоръка CM/Rec(2007)16 на Комитета на министрите до държавите членки относно мерките за насърчаване на обществената ценност на Интернет подчертава, че хората в значителна степен разчитат на Интернет като на основно средство за всекидневните си дейности (комуникация, информация, познание и търговски сделки) и вследствие на това възниква законното очакване, че услугите в Интернет ще бъдат достъпни, поносими като цена, сигурни, надеждни и постоянни.

3. Eлектронните съобщитeлни мрежи станаха основно средство за свободния обмен на идеи и информация. Те спомагат за осигуряването на свободата и достъпа до информация, на плурализма и многообразието и допринасят за ползването на широк спектър от основни права.  Една конкурентна и динамична среда може да даде тласък на иновациите, като разшири мрежите, повиши тяхната ефективност и намали разходите и така може да подпомогне свободното разпространение на различни видове съдържание и услуги в Интернет. Правото на ползвателите на достъп до информация и на разпространението му онлайн, както и разработването на нови средства и услуги могат да бъдат неблагоприятно засегнати от непрозрачното управление на трафика, разграничаване/дискриминация между различните видове съдържание и услуги или поставяне на пречки пред свързаността на устройствата.

4. Ползвателите трябва да имат възможно най-широк достъп до Интернет съдържание, приложения и услуги по избор, независимо дали те се предлагат безплатно, като използват удобни желани устройства. Подобен общ принцип, който е известен като неутралност на мрежата, трябва да се прилага въпреки инфраструктурата или мрежата, които се ползват за свързване в Интернет. Достъпът до инфраструктура е предпоставка за осъществяването на тази цел.

5. Има изключително увеличаване на Интернет трафика поради нарастващия брой на потребителите на нови приложения, съдържание и услуги, които ангажират повече ширина на лентата, отколкото е известно досега. Свързаността на съществуващите устройства е увеличена по отношение на  мрежи и инфраструктура, а се свързват и нови видове устройства. В този контекст може да се наложи операторите на електронни съобщителни мрежи да управляват трафика в Интернет. Подобно управление може да се отнася до качеството на услугите, до разработването на нови услуги, до стабилността и издръжливостта на мрежата или до борбата с киберпрестъпленията.

6. Тъй като е необходимо, поради изложените причини, управлението на трафика не трябва да се смята за отклонение от принципа за неутралност на мрежата. Изключенията обаче от това правило трябва да бъдат обсъждани със значителна доза благоразумие и като се отчита нуждата да бъдат обосновани от първостепенни обществени интереси. В този контекст държавите членки трябва да обърнат необходимото внимание на разпоредбата на чл.10 ЕКПЧ и на съответните решения на Европейския съд за правата на човека  (ЕСПЧ). Държавите членки могат да сметнат за полезно да се съобразят с насоките на Препоръка CM/Rec(2008)6 на Комитета на министрите относно мерките за насърчаване на зачитането на свободата на изразяване и информация по отношение на Интернет филтрите.

7. В духа на изложеното би трябвало да се препрати и към регулативната рамка относно електронните съобщения на Европейския съюз (ЕС), по силата на която националните органи за регулиране имат задачата да насърчават възможността на потребителите за достъп до информация и за разпространението й, както и за използването на приложения и услуги по техен избор.

8. Потребителите и доставчиците на услуги, приложения или съдържание трябва да могат да преценяват въздействието на мерките за управление на мрежата върху ползването на основните човешки права и свободи, по-специално  върху правото на свобода на изразяване и правото да се разпространява или получава информация независимо от границите, както и върху правото на уважение към личния живот. Взетите мерки трябва да са пропорционални, подходящи за целта и да избягват необоснованото разграничение/дискриминация, те трябва да се подлагат на периодично преразглеждане и да не бъдат в сила повече време, отколкото е строго необходимо. Потребителите и доставчиците на услуги трябва да бъдат достатъчно информирани относно всички мерки за управление на мрежата, които засягат в значителна степен достъпа до съдържание, приложения или услуги. Що се отнася до процедурните гаранции, трябва да има достатъчно начини, съобразени с изискванията на върховенството на закона, чрез които да се обжалват решенията за управление на мрежата, а където това е приемливо да има достатъчно средства за търсене на обезщетение.

9. Комитетът на министрите декларира своята ангажираност с принципа за неутралност на мрежата и подчертава, че всички изключения от него трябва да бъдат съобразени с изискванията, изложени по-горе. Тази тема трябва да бъде изследвана по-нататък в рамките на Съвета на Европа с цел да се осигури ръководство за действие на държавите членки и/или да се улесни разработването на ръководни правила с или за участниците от частния сектор, за да се определят по-точно приемливите мерки за управление и минималните изисквания относно качеството на услугите.

Съвет на Европа
Документи
Събития

  • КОНЦЕСИЯ НА ЛЕТИЩЕ СОФИЯ
  • е-услуги
  • Оперативна програма "Транспорт" 2007-2013
  • Вашата Европа
  • 940 9400
  • 150-години МСД
  • Обществен съвет
  • Стратегия за пътна безопасност
  • БДЖ онлайн продажби
  • е-речник
  • Национална стратегия за развитието на широколентовия достъп
  • Цифрова програма за Европа
  • Отворени данни
  • Българският суперкомпютърен център (БСЦ)

Актуално за министерството

Предложения за отбелязване чрез пощенски марки и пощенски продукти на значими събития, годишнини и чествания през 2017 г.
Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията е бенефициент по проект "Сътрудничество и координация по TEN-T коридорите от основната мрежа, преминаващи през България", финансиран по Многогодишната работна програма на Механизма за свързване на Европа
Резултати, одобрени от Управляващия комитет по TEN-T проект „Sea2Sea” за разработване на мултимодален коридор за товарни превози, свързващ Егейско с Черно море.

България в Шенген

{structural_funds}

SOLVIT

Вход в системата

RSS feed