Управителен комитет по медии и нови комуникационни услуги на Съвета на Европа (CDMC) юни 2005 – декември 2011 Окончателен доклад във връзка с прекратяването на дейността на CDMC
Началото
Нормотворческата дейност на Съвета на Европа относно медиите и свободата на изразяване започва през шейсетте години на миналия век и се разгръща с пълна сила през осемдесетте (създадени са общо 18 акта за това десетилетие, а 29 – само през деветдесетте години). Първата конференция на министрите в тази област е проведена във Виена през 1986 г. (тема: бъдещето на телевизията в Европа). Сега, през 2011 г., Виена е домакин на конференция относно стратегията на Съвета на Европа за управлението на Интернет. Тя ще даде допълнителен тласък за осъществяването на отправените към бъдещето предложения от конференцията на министрите в Рейкявик през 2009 г. и ще укрепи разбирането за многопосочната работа, извършвана от организацията, в сферата на информационното общество.
Разрив и творчество
През 2005 г. Управителният комитет по медии и нови комуникационни услуги на Съвета на Европа (CDMC) заменя съществувалия три десетилетия Управителен комитет по масмедии (CDMM), както е предложено от Седмата конференция на министрите в Киев. В Киев министрите изразяват желание Съветът на Европа да се придвижи напред и да изследва новите граници на медийната и комуникационната политика. Подкрепено от Комитета на министрите, предложението отваря врати към иновативна и съобразена с модерните стандарти работа на Съвета на Европа. Управителният комитет по медии и нови комуникационни услуги приветства включването на широк кръг от участници и заинтересовани страни (отразени в Приложение III) с различни възгледи и особености, които вземат активно участие в обсъждането на сериозни проблеми, като загърбват предубежденията си и възприемат подход, тясно свързан с човешките права и демокрацията.
Само след шест години съществуване CDMC ще бъде заменен от 1 януари 2012 г. от новия Управителен комитет по медии и информационно общество (CDMSI). Това събитие отразява скоростта на промяната в обхвата на дейността, възложена на CDMC от Комитета на министрите.
Комитетите CDMM, CDMC и CDMSI не трябва да се смятат за напълно различни, а като части от един и същ стремеж и процес, съсредоточен върху защитата и насърчаването на свободата на изразяване и на правото да се разпространява и получава информация без външна намеса и независимо от границите. През цялото време работата на комитета намира сигурна опора в чл.10 от Европейската конвенция за правата на човек (ЕКПЧ). Посочените права и дейността на медиите (разбирани по-широко така, както е посочено в една от последните препоръки на Комитета на министрите по този въпрос) са в основата на настоящата и бъдещата демокрация и поради това напълно заслужават да бъдат постоянен приоритет за Комитета на министрите.
Широко признание
Предложението CDMC да бъде заменен от CDMSI създава също възможността да се направи преглед на извършеното от Управителния комитет по медии и нови комуникационни услуги за шест и половина години съществуване.
През последните няколко десетилетия Съветът на Европа е бил всепризнат лидер на свободата на изразяване и информация и инициатор на нормотворчество в областта на свободата на медиите. Ценният сбор от норми е приспособен и актуализиран според това, което е необходимо, като по този начин се предлагат полезни и приложими указания за поддържане на политиката на отделните страни в съответствие с неотложните нужди на човешките права в една бързо променяща се среда. В допълнение ОССЕ и ЕС използват нормите на Съвета на Европа и редовно препращат към дейността му. Европейският съюз осигурява заедно с някои държави членки значително извънбюджетно финансиране на това сътрудничество.
През последните шест години работата на Съвета на Европа в областта на свободата на изразяване и на медиите значително се разшири по посока на Интернет, който днес е жизненоважен инструмент за упражняване на правата по чл.10 и за изява на демократичното гражданство, както се приема от Комитета на министрите в препоръката относно обществената ценност на Интернет. В светлината на нормотворческата дейност в областта на новите медии и управлението на Интернет други организации като ЕС, Световната банка, ОССЕ и агенциите към ООН изразяват подкрепа относно извършеното от Съвета на Европа и интерес да се присъединят към последващи инициативи.
Промяната
По време на подготовката за втората фаза на Световната среща на най-високо равнище за информационното общество (Тунис, ноември 2005 г.), в средите, занимаващи се с Интернет управление, беше разпространено твърдението, че дискусиите, свързани с човешките права, са изчерпани. CDMC изрази несъгласие и изпрати писмо до Комитета на министрите, в което подчерта, че правата на човека трябва да присъстват на видно място във всички обсъждания относно управлението на Интернет, като помоли комитетът да гарантира, че Съветът на Европа ще бъде оправомощен да прави това.
Наистина Съветът на Европа можа да постигне резултати в тази сфера. Усилията доведоха до това, че човешките права днес се приемат за основна и неразделна част от дискусиите за управлението на Интернет. Второ, Съветът на Европа беше признат за главно действащо лице в тях. За доказателство служат както препращанията към дейността на организацията, така и активната подкрепа на участието й в събития по темата, организирани от правителствата, от международните организации и гражданското общество или от частния сектор.
Частният сектор и гражданското общество също станаха ревностни партньори на Съвета на Европа. Те признават, че организацията е възприела подход, който насърчава въвличането на всички заинтересовани страни, като осигурява реални възможности и пространства за смислено участие и позволява разгръщането на истински диалог между тях. Примери в тази насока са приетите напоследък текстове относно принципите за управление на Интернет, защитата и насърчаването на универсалността, цялостността и откритостта на Интернет, относно предоставящите Интернет услуги, игри онлайн, социални мрежи и услуги на търсене в мрежата. Очакванията са високи относно прилагането на посочения подход за участие на всички заинтересовани.
Управителният комитет по медии и нови комуникационни услуги (CDMC) също така даде пример с това, че инкорпорира в своята работа проблемите, свързани със закрилата на децата и с превръщането на равенството между половете в постоянна практика, утвърждавайки напълно декларацията на Комитета на министрите, приета в Мадрид през май 2009 г. относно превръщането на равенството между половете в реалност. Както и по отношение на други аспекти на своята работа, така и в споменатия контекст CDMC имаше водеща роля.
Резултатите
Посоченото по-горе не е било извършено за сметка на резултатите на CDMC. Точно обратното. Управителният комитет по медии и нови комуникационни услуги разшири областта си на дейност от традиционните или наследени медии към Интернет, като включи например, социалните медии, социалните мрежи, съвкупните масови комуникации и търсачките. През това време той предаваше нарастващ брой важни и нови по съдържание документи (изброени в Приложение I). Тези, които разработват политиката в държавите членки, оценяват високо наличието на общоевропейско разбиране за нуждите и възможните начини за реагиране, тъй като за тях е необходимо да бъдат в крак с развитието. Това е особено важно в контекста на човешките права.
За периода от шест години Комитетът на министрите е приел 27 акта, подготвени от CDMC (препоръки, насоки и декларации). Те обхващат значими документи в областта на политиката като Препоръката относно обществената функция на медиите в информационното общество, относно медийния плурализъм и разнообразието на медийно съдържание, относно защитата и насърчаването на свободата на изразяване в Интернет, относно обществената ценност на Интернет, относно подготовката на децата и защитата им в новата информационна и комуникационна среда, както и приетите напоследък Препоръка относно ново понятие за медиите и за защитата и насърчаването на универсалността, цялостността и откритостта на Интернет. Други два текста - относно предоставящите Интернет услуги и предоставящите игри онлайн - бяха подготвени от CDMC с участието на частни страни участници без формално приемане от Комитета на министрите.
Преди изтичането на мандата на CDMC още осем акта допълнително ще бъдат изпратени на Комитета на министрите за приемане. Те се отнасят до управлението на обществените медии, търсачките, социалните мрежи, до равенството между половете в медийната политика, до търсенето на най-благоприятна юрисдикция за завеждане на дела за обида и клевета и до необходимостта да се поддържа Европейската платформа за управление на Интернет (EuroDIG). Тези документи увеличават общите резултати от дейността на CDMC за повече от шест години до 35 акта, съдържащи правила.
Управителният комитет по медии и нови комуникационни услуги също така е приел огромен брой доклади и подготвителни документи (Приложение II), допринасящи за постоянната дискусия по отношение на политиката (например относно предстоящото развитие на правото на интелектуална собственост), които в някои случаи подтикваха към действие ПАСЕ. В много случаи комитетът е подготвял коментари на документите на Парламентарната асамблея или е предприемал действия въз основа на тях по молба на Комитета на министрите.
Пътят напред
Управителният комитет по медии и нови комуникационни услуги (CDMC) приветства предложението на Генералния секретар и решението на Комитета на министрите да бъде заменен от Управителния комитет по медии и информационно общество (CDMSI). Мнението на CDMC е, че това е правилният път напред. Комитетът е уверен, че въз основа на предложенията на CDMSI Комитетът на министрите ще продължи да оказва подкрепа за следващата специализирана конференция на министрите, която би могла да изследва сложната връзка между свободата на изразяване и демокрацията в светлината на последните събития. Наистина CDMC смята за навременно разглеждането на различни аспекти на човешките права на новата или предстоящата действителност на пазара на политическите идеи, които напълно биха могли да получат формата на Интернет услуги или приложения, предлагани от нови участници.
Ако Съветът на Европа прекрати трайно разработването на документи в тези области, няма да има гаранции, че правата на човека ще останат приоритетна тема в сферата на Интернет управлението, нито, че регулирането на медиите ще се движи в крак със събитията. Съветът на Европа няма да може да отговори на очакванията на множеството, което разчита на постоянната дейност на организацията. Нещо повече. Празнината ще бъде запълнена от други организации или лица, чиито приоритети са различни от човешките права, вероятно и без европейска визия и без всякакви гаранции, че гласът на нашите членове би бил чут в достатъчна степен.
За разлика от това положение освен прилагането на подхода, свързан с човешките права, Съветът на Европа предлага среда, която се стреми към създаването на консенсус, който е основен за появилите се тенденции в международната политика по отношение на Интернет (например инициативите, насочени към увеличаване на заинтересованите страни или към засилване на правителствения контрол върху Интернет). В това отношение Съветът на Европа ще продължи да дава пример, като предлага реални възможности за участие на всички заинтересовани страни във фазите на създаване, дискусия, обсъждане, формулиране, прилагане и наблюдение, без предубеждение към специалната роля и отговорностите на всяка страна и по-точно на държавите членки на Съвета на Европа. Диалогът в стил CDMC, провеждан в приятелска и конструктивна атмосфера на взаимно доверие и уважение, трябва да бъде продължен и от CDMSI.
Управителният комитет по медии и нови комуникационни услуги (CDMC) е горд с приноса си за осъществяване на стремежите на Съвета на Европа за защита на свободата на изразяване и свободата на медиите. Той вярва, че Комитетът на министрите ще подкрепя Управителния комитет по медии и информационно общество (CDMSI) по същия начин, както е подкрепял CDMC.
Приложение I
Документи, подготвени от Управителния комитет по медии и нови комуникационни услуги на Съвета на Европа (CDMC) и приети от Комитета на министрите
Забележка – Документите, които са в тъмен шрифт, са преведени на български език и са достъпни на сайта на МТИТС
Declaration on the protection of freedom of expression and freedom of assembly and association with regard to privately operated Internet platforms and online service providers (23 September 2011)
Recommendation CM/Rec(2011)8 of the Committee of Ministers to member states on the protection and promotion of the universality, integrity and openness of the Internet
Recommendation CM/Rec(2011)7 on a new notion of media
Declaration by the Committee of Ministers on Internet governance principles (23 September 2011)
Declaration by the Committee of Ministers on the protection of freedom of expression and information and freedom of assembly and association with regard to Internet domain names and name strings
Declaration on the management of the Internet protocol address resources in the public interest (29 September 2010)
Declaration on network neutrality (29 September 2010)
Declaration on the Digital Agenda for Europe (29 September 2010)
Declaration on enhanced participation of member states in Internet governance matters – Governmental Advisory Committee (GAC) of the Internet Corporation for Assigned Names and Numbers (ICANN) (26 May 2010)
Declaration on measures to promote the respect of Article 10 of the European Convention on Human Rights (13 January 2010)
Recommendation CM/Rec(2009)5 on measures to protect children against harmful content and behaviour and to promote their active participation in the new information and communications environment
Declaration on the role of community media in promoting social cohesion and intercultural dialogue (11 February 2009)
Recommendation CM/Rec(2008)6 on measures to promote the respect for freedom of expression and information with regard to Internet filters
Declaration on the independence and functions of regulatory authorities for the broadcasting sector (26 March 2008)
Declaration on protecting the dignity, security and privacy of children on the internet (20 February 2008)
Declaration on the allocation and management of the digital dividend and the public interest (20 February 2008)
Recommendation CM/Rec(2007)16 on measures to promote the public service value of the Internet
Recommendation CM/Rec(2007)15 on measures concerning media coverage of election campaigns
Recommendation CM/Rec(2007)11 on promoting freedom of expression and information in the new information and communications environment (26 September 2007)
Guidelines on protecting freedom of expression and information in times of crisis (26 September 2007)
Declaration on the protection and promotion of investigative journalism (26 September 2007)
Recommendation Rec(2007)3 on the remit of public service media in the information society
Recommendation Rec(2007)2 on media pluralism and diversity of media content
Declaration on protecting the role of the media in democracy in the context of media concentration (31 January 2007)
Recommendation Rec(2006)12 on empowering children in the new information and communications environment
Declaration on the guarantee of the independence of public service broadcasting in the member states (27 September 2006)
Recommendation Rec(2006)3 on the UNESCO Convention on the protection and promotion of the diversity of cultural expressions
Human rights guidelines for Internet service providers Human rights guidelines for online games providers
Council of Europe specialised Conference of Ministers prepared by the CDMC
1st Council of Europe Conference of Ministers responsible for Media and New Communication Services (28 and 29 May 2009, Reykjavik, Iceland) A new notion of media?
Instruments prepared by the CDMC and submitted to the Committee of Ministers for adoption (as of 25 November 2011)
Draft Declaration of the Committee of Ministers on the protection of freedom of expression and freedom of assembly and association with regard to privately operated Internet platforms and online service providers
Draft Declaration on public service media governance
Draft Recommendation of the Committee of Ministers to the member states on Public Service Media Governance
Draft Recommendation on the protection of human rights with regard to search engines
Draft on the protection of human rights with regard to social networking services
Draft Declaration on Libel tourism
Draft Recommendation on gender aspects of Council of Europe Recommendations and Declarations including addenda to Declarations and Recommendations
Draft Declaration on the measures to support and foster Pan-European multi-stakeholder dialogue on Internet governance
Приложение II
Reports and background documents prepared under the supervision of the CDMC
Speaking of Terror - A survey of the effects of counter-terrorism legislation on freedom of the media in Europe – 2009
A new notion of media? – 2009
Internet governance and critical internet resources – 2009
Living Together – a handbook on Council of Europe standards on media’s contribution to social cohesion, intercultural dialogue, understanding, tolerance and democratic participation – 2009 (available in English, French, Albanian, Bulgarian, Russian, Turkish, Ukranian)
How member states ensure the legal, financial, technical and other appropriate conditions required to enable public service media to discharge their remit H/Inf(2009)7 - Compilation of good practices – 2009
Methodology for monitoring media concentration and media content diversity – 2009 The ways in which the public, in all its diversity, can be involved in consultative programming structures – 2009
Protecting children from harmful content – 2009
Contribution of public service media in promoting social cohesion and integrating all communities and generations Implementation of Committee of Ministers’ Recommendation Rec (97) 21 on media and the promotion of a culture of tolerance – 2008
Strategies of public service media as regards promoting a wider democratic participation of individuals H/Inf(2009)6 Compilation of good practices – 2008
Member states’ current practice regarding the democratic and social contribution of digital broadcasting – 2008
Copyright and human rights – 2008
Promoting social cohesion - The role of community media – 2008
Convergent media – convergent regulators? The future of broadcasting regulatory authorities in Southeastern Europe – 2008
The role of public service media for widening individual participation in European democracy - 2007
The Internet Literacy Handbook – 2006 (available in French, Bulgarian, Romanian, Russian, Serbian)
Young people, well-being and risk on-line – 2006
Freedom of expression in Europe - Case-law concerning Article 10 of the European Convention on Human Rights (Human rights files No. 18) – 2006
Приложение III
Списък на участниците, различни от членовете на CDMC
Участници
Conference of International Non-Governmental Organisations of the Council of Europe / Conférence des organisations internationales non gouvernementales du Conseil de l'Europe Mr Gabriel NISSIM
PACE / APCE Lord Andrew McIntosh
Mr Rudiger DOSSOW
European Audiovisual Observatory / Observatoire Européen de l’Audiovisual Mr Wolfgang CLOSS Ms Suzanne NIKOLTCHEV Mr Markus BOOMS Ms Emmanuelle MACHET
Други участници
European Commission/Commission européenne Mr Oliver FÜG, DG Information Society and Media, European Commission Mr Harald TRETTENBREIN Dr Philipp RUNGE, Policy Adviser, Audiovisual and Media Policies Unit, European Commission,
Holy See / Saint Siège Dr Michael LUKAS, Bischöfliche Pressestelle, Germany Mr Thaddeux JONES, Pontifical Council for Social Communication Mgr Enrique PLANAS, Head of Office, Bureau, Pontifical Council for Social Communication Ms Leticia SOBERON
Japan Mr Naoyukia IWAI, Consulate Mr Yasushi FUKE, Consulate
United States of America Ms Sarah LABOWITZ
|
OSCE
Mr Alexander IVANKO Mr Roland BLESS Ms Ilia COHEL
UNESCO Ms Sylvie COUDRAY Ms Tarja TURTIA
Наблюдатели
Belarus Mr Sergei SKVORCOV, MFA Mme Maria M VANSHINA, MFA Mr Andrey POPOV,MFA Mr Aleksandr MARTYNENKO, National State TV and Radio Company Mr Andrei NOVASH, National State TV and Radio Company Mr Victor NOVIKOV, Perm Rep Mr Alexander ANTONOV
|
Article 19 Mr Toby MENDEL
Mr Peter NOORLANDER Ms Barbara BUKOVSKA
Association of Commercial Television in Europe, Association des Télévisions Commerciales européennes (ACT) Mr Maxim HAUK Ms Petra WILSTROM-VAN EEMEREN Ms Julie RUFF Mr Ross BIGGAM Mr Tom RIVERS
Association of European Journalists (AEJ) / Media Freedom Representative Mr William HORSLEY
EDRI Mrs Meryem MARZOUKI
Community Media for Europe (CFME) Mr Helmut PEISSL Mr Nadia BELLARDI Mr Pieter De WIT Mr Ciaran MURRAY
|
Permament Conference of the Mediterranean Audiovisual Operators / Conférence Permanente de l’audiovisuel méditerranéen (COPEAM)
Ms Alessandra PARADISI, Secretary General Mr Micol PANCALDI, Training Division
EuroISPA Dr Kurt EINZINGER, President
European Newspaper Publishers’ Association (ENPA) Mr Holger ROSENDAL, Chefjurist/Head of Legal Department, Danske Dagblades Forening/Danish Newspaper Publishers' Association Ms Hannah McCAUSLAND Mr Valtteri NIIRANEN, Director Mr Ben CARLIN
|
EJF Mr Philip LERUTH Mr Marc GRUBER
European Broadcasting Union / Union Européenne de Radio-Télévision (EBU) Mr Michael WAGNER, Deputy Director, Legal and Public Affairs Mr Jaques BRIQUEMENT Mr Ignasi GUARDANS, Director, Public Affairs and Member Relations Mr Wouter GEKIERE, European Affairs Adviser Mr Edward WILSON Mr Heijo RUIJSENAARS Ms Jane VIZARD Ms Nicolas FRANK
European Youth Forum Ms Letizia GAMBINI Ms Silke GEBEL Mr Matthias FICHTER
Electronic Frontier Foundation Ms Katitza RODRIGUEZ, International Rights Director
Prix Europa Mr Peter BRAUN
EuroISPA Mr Michael ROTERT
ISFE Mr Patrice CHAZERAND, Secretary General
|
Experts Mr Nicolas NORD
Mr Tyge TRIER Mr Peter NOORLANDER Mr Tim SUTER Mr Wolfgang KLEINWAECHTER Mr Vladimir RADUNOVIC (Diplo Foundation) Ms Annetter KLIEMANN (European Commission) Mr Ren REYNOLDS (the Virtual Policy Network) |