Последната актуална информация на тази версия на МТИТС е от 19 октомври 2016 г.
Можете да достъпите новата версия, както и актуална информация от тук.
Декларация на Комитета на министрите относно управлението на обществените медии

Декларация на Комитета на министрите относно управлението на обществените медии

(Одобрена и приета от Комитета на министрите на 15 февруари 2012 г. на 1134-то събрание на представителите)

I. Относно обществените медии в демократичното общество

  1. Свободата на мнение, както и свободните и плуралистични медии са задължителни принципи на истинската демокрация. Медиите са най-важното средство за постигане на свободата на мнение в обществената сфера, позволяващо на хората да упражняват правото си да търсят и да получават информация. Държавите членки на Съвета на Европа са се заели да осигурят на всички в рамките на своята юрисдикция основното право за свобода на мнение и информация, съгласно чл. 10 от Европейската конвенция за правата на човека (ЕКПЧ) (ETS No. 5).
  2. В едно демократично общество хората трябва да разбират процесите за вземане на решения, които ги засягат, да допринасят за разгръщането им и да участват в тях. Обществените медии играят съществена роля в поддържането на това право като упражняват обществената си функция, чиято цел е да гарантират посредством съответните начини на доставяне (на информация – б.пр.) универсален достъп до безпристрастни новини и до разнообразна палитра от висококачествено съдържание, удовлетворяващи нуждите на широката аудитория.
  3. Главната мисия на обществените медии е да подкрепят общозначими цели, като социален прогрес, информиране на обществото относно демократичните процеси, междукултурно разбирателство и обществена интеграция, както и да постигат всичко това чрез разнообразно и висококачествено смесване на различни видове съдържание. Като важен обществен източник за разпространение на безпристрастна информация и на различни политически мнения обществените медии трябва да останат независими от политическа и икономическа намеса и да постигат високи редакционни стандарти на безпристрастност, обективност и честност.
  4. Обществените медии трябва да бъдат обект на постоянно обществено наблюдение и да бъдат отговорни и прозрачни, когато изпълняват функциите си. Те трябва да изпълняват задължението да служат на обществото и на неговото разнообразие, включващо малцинствени общности, които не биха били обект на внимание в един напълно частен пазар. Обществените медии трябва също така да вземат предвид равноправието на половете както по отношение на съдържанието, така и относно екипа, който работи в тях.
  5. Независимите в редакционно отношение обществени медии спомагат да бъде постигнат баланс в случаите на риск от злоупотреба с власт в ситуация на прекомерена концентрация на медиите, услугите и платформите.
  6. За някои обществени медии преходът от държавни предаващи организации към обществени медии тепърва предстои. Предизвикателството е да бъде гарантирана независимостта и да бъде спечелено доверието на аудиторията, като посочената редакционна независимост се използва така, че да бъде упражнена същинската редакционна автономия. Всички обществени медии се нуждаят от нови умения и подходи, които да допълнят или в някои случаи да променят отдавна установени начини на функциониране.
  7. Комитетът на министрите винаги е оказвал безрезервна подкрепа на обществените медии, призовавайки държавите членки да осигурят нужните законови, политически и организационни условия за независимостта им, както и да гарантират адекватни средства за функционирането им. Във връзка с това той одобри препоръка Rec(96)10 относно гаранциите за независимостта на общественото радиоразпръскване, също Препоръка CM/Rec(2007)3 относно функциите на обществените медии в информационното общество, както и Декларацията относно защитата на ролята на медиите в демокрацията в контекста на медийните концентрации (31 януари 2007 г.). Също така комитетът изрази подкрепата си към препоръката на Парламентарната асамблея на Съвета на Европа (ПАСЕ) 1878 (2009), относно финансирането на общественото радиоразпръскване (отговор от 26 април 2010 г.).

 

II. Относно обществените медии в новата медийна среда

8. Медиите в Европа претърпяват бърза и радикална промяна и в резултат на това се намират в безпрецедентен период на трансформация. Появата на цифровите медии поражда определени предизвикателства за медиите в стремежа им да предлагат мултимедия, интерактивни и нелинейни услуги.

9. Развитието на новите информационни и комуникационни технологии предоставя на обществените медии възможности без конкуренция да изпълняват функциите си по нови и по-ефективни начини, които им позволяват да предлагат по-добре насочени и по-интерактивни услуги и съдържание. Благодарение на това развитие обществените медии също така могат да навлизат в един смислен диалог с публиките си, въвличайки ги по-скоро като заинтересовани страни, участници и създатели, отколкото като пасивни слушатели и зрители. Този извод по-специално се отнася до услугите, насочени към младите хора, които  използват в значителна степен медии, доставени чрез Интернет, с помощта на мобилни устройства или с тяхно лично участие. Успешното адаптиране и възприемането на нови платформи помага на обществените медии да изпълняват допълнителни задачи към своята обществена функция.

III. Относно нуждата от ефективна нова система на управление

10.  Жизнената и отворена към бъдещето система на управление е крайно необходима за успешния преход на обществените медии към новата медийна среда. Обществените медии трябва да покажат, че техните собствени системи на управление подлагат всяко решение на подходящо критично разглеждане, гарантирайки, че какъвто и да е външен контрол (от правителства или от независими регулатори) не подронва независимостта на организацията. В случаите, в които обществените медии преминават от държавни към обществени институции, е важно те да определят необходимите равнища на независимост от държавата. Тази стъпка трябва да бъде синхронизирана с поемането на отговорност пред голям брой заинтересовани и съчетана с такъв тип култура, която е отворена към нови идеи и която демонстрира висока професионална лоялност. За обществените медии, стремящи се да оправдаят постоянните нива на обществено финансиране, е важно да демонстрират, че решенията, свързани с финансирането и с разпределянето на ресурсите, са насочени изцяло към удовлетворяване на нуждите на всички граждани, независимо от техният пол и професия и също така, че оценката на медията във връзка с бъдещи изисквания към нея произтича от обществената й функция.

11.  Една подходяща система за управление е главен фактор, свързан със способността и на държавите членки, и на обществените медии да посрещат бъдещите предизвикателства и да се възползват от новите възможности, предлагани от цифровите технологии и платформи. Ефективното управление на обществените медии в полза на всички членове на обществото е важен елемент и специфичен пример за прилагането на по-широката идея за добро управление в демократичното общество. За да изпълнява ролята си, управлението трябва да премине отвъд тясното разбиране на самото понятие, свързано с процедурите по назначаване и определяне на състава и на управителните съвети в обществените медии. Управлението трябва следователно да бъде широко дефинирано, за да включва :

-          законовата рамка, чрез която държавата гарантира подходящия   баланс между независимостта и отговорността на обществените медии;

-          наредбите и практиките, чрез които обществените медии гарантират, че процесите, които се извършват в тях и културата, са възможно най-подходящите, за да изпълняват те обществената си функция и да служат по най-добър начин на обществения интерес;

-          активен и смислен диалог с по-голям брой заинтересовани,  включващ нови начини на взаимодействие, ангажираност и участие.

12.   Правилно функциониращата система за управление зависи от определени условия. В тях се включват процесите, чрез които подкрепата от главните заинтересовани, вкл. държавата, е гарантирана, съществуването на подходящо равнище на независимост от правителството или от други обществени и лични интереси, както и на процедурни гаранции, които осигуряват вземането на решения от страна на обществените медии, съвместими с обществената им функция, са правилно разбрани и изцяло изпълнени.

13.  От изключителна важност за всички държави членки е управлението на обществените медии да бъде, където е нужно, преструктурирано и преосмислено, така че да гарантира такива условия, в които обществените медии да могат да се възползват от новите възможности, за да се справят с настоящи и бъдещи предизвикателства и препятствия.

14.  Комитетът на министрите следователно:

-          декларира, че задължението на обществените медии да насърчават ценностите на демокрацията и разнообразието в и чрез предлаганото съдържание и услуги, запазва своята изключителна важност в новата динамична медийна среда. Обществените медии играят жизнена роля за подкрепата на такива некомерсиални идеи, като социален прогрес, обществен интерес и способност за ангажиране с демократичните процеси, равноправие на половете, интеркултурно разбирателство, диалог и обществена интеграция. Всичко това може да бъде постигнато чрез разнообразно и висококачествено съчетание от съдържание и услуги, придържащо се към най-високите професионални стандарти, които обществените медии са предлагали и ще продължат да предлагат;

-          обръща внимание на всички държави членки относно рисковете за плурализма и разнообразието в медиите  и в следствие на това за демократичните дебати и ангажираност при условие, че настоящият модел, който включва обществените, частните и медиите на общностите не се запази и преходът от държавни към обществени медии и от обществени предаващи организации към обществени медии не бъде успешно завършен;

-          повтаря още веднъж ангажимента на държавите членки твърдо да поддържат обществената функция, финансирането, редакционната и организационната независимост на обществените медии, действащи на всяка платформа и  подчертава важността на тази подкрепа, която невинаги е била постоянна, пълна и достатъчно навременна;

-          насърчава установяването на диалог на различни нива с всички заинтересовани, включващ гражданското общество и широката публика.

Съвет на Европа
Документи
Събития

  • КОНЦЕСИЯ НА ЛЕТИЩЕ СОФИЯ
  • е-услуги
  • Оперативна програма "Транспорт" 2007-2013
  • Вашата Европа
  • 940 9400
  • 150-години МСД
  • Обществен съвет
  • Стратегия за пътна безопасност
  • БДЖ онлайн продажби
  • е-речник
  • Национална стратегия за развитието на широколентовия достъп
  • Цифрова програма за Европа
  • Отворени данни
  • Българският суперкомпютърен център (БСЦ)

Актуално за министерството

Предложения за отбелязване чрез пощенски марки и пощенски продукти на значими събития, годишнини и чествания през 2017 г.
Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията е бенефициент по проект "Сътрудничество и координация по TEN-T коридорите от основната мрежа, преминаващи през България", финансиран по Многогодишната работна програма на Механизма за свързване на Европа
Резултати, одобрени от Управляващия комитет по TEN-T проект „Sea2Sea” за разработване на мултимодален коридор за товарни превози, свързващ Егейско с Черно море.

България в Шенген

{structural_funds}

SOLVIT

Вход в системата

RSS feed