Процесът на изграждането на нов пътнически терминал и прилежащите съоръжения на Летище София трябва да приключи до 31 август 2005 г. Това стана ясно днес по време на пресконференцията, дадена от вицепремиера Николай Василев, за състоянието на проекта за Летище София. На нея присъстваха заместник-министърът на транспорта и съобщенията София Касидова, ръководителят на проекта от страна на "Щрабаг" Рейнхард Мандал, представителят на инженера НАКО Греам Елстън, както и експерти от Министерството. Като министър на транспорта и съобщенията, аз съм човекът, който най-много иска България да има едно модерно летище, завършено през 2005 г., с което ще сме готови за членството в Европейския съюз, заяви по време на пресконференцията Николай Василев. Той допълни, че всички ние искаме ново летище, но това не трябва да става на всяка цена и призна, че в определен момент е бил склонен да прекрати отношенията с "Щрабаг", макар че това носи големи загуби и за двете страни. Вицепремиерът Василев обясни, че преди седмица от "Щрабаг" са поискали удължаване на изпълнението на проекта с 10 месеца, което означава октомври 2005 г. и увеличаване на цената с 5,6 млн. евро. След консултации с инженера НАКО и дълги преговори е постигнато удължаване от осем месеца и половина, което означава, че крайният срок на изпълнение на проекта е 31 август 2005 г. и приблизително допълнителната сума е от 4,8 млн. евро. Министърът на транспорта и съобщенията предупреди представителите на строителната фирма, че не е склонен да изразходва всеки месец време и енергия и да приема необосновани искания за повече време и пари. Зам.-министър Касидова поясни, че допълните средства ще се вземат от сумата за непредвидени разходи, като за това е необходимо българската страна да информира Европейската инвестиционна банка (ЕИБ) и Европейската комисия. Тя допълни, че за удължаването на срока за изпълнение и отпускане на допълнителна сума от непредвидените разходи не е необходимо да се подписва анекс към договора. Заповедите за изменение се базират на международните правила на ФИДИК и са нещо стандартно в строителната индустрия за завършване на сериозни инфраструктурни проекти, каза София Касидова. Вицепремиерът Василев заяви, че в процеса на разговорите и двете страни са се убедили, че в българското законодателство има някои несъвършенства, по които си струва да се работи, ако желаем за в бъдеще в България да се реализират всички международни инфраструктурни проекти. На 16 декември 2002 г. австрийската строителна компания "Щрабаг" сключва договор за строителството на нов терминал и прилежащата към него инфраструктура - паркинги и гаражи за самолети. Тя печели договора с нетна сума от 110 608 242 евро или брутна сума около 120 млн. евро, като 10 % от нетната сума са за непредвидени разходи. Това са разходи, които могат да се използват при непредвидени обстоятелства, като точните правила за изразходването им са разписани в международните правила на ФИДИК. От общата стойност на проекта 41 млн. евро се предоставят безвъзмездно от програмата ИСПА, 60 млн. евро са заем от ЕИБ, а останалите са финансирани от бюджета.
За допълнителна информация: Николай Михайлов, Пресцентър, Министерство на транспорта и съобщенията Тел: 940 96 02 e-mail: nmihaylov@mtc.governemnt.bg |