Групата Ван Мирт предлага да мобилизира и координира инвеститори, които да изпълнят приоритетните проекти до 2020 г. Групата на високо равнище Ван Мирт беше създадена в края на миналата година с мандат от г-жа Лойола Ди Паласио, вицепрезидент на Европейската комисия и отговарящ за транспорта и енергетиката. Целта на Групата беше до средата на 2003 година да бъдат преразгледани критериите за избор на проекти за развитие на транспортната инфраструктура на Европейския съюз и на тази база да бъде подготвен списък от нови приоритетни проекти, които да бъдат завършени до 2020 година. Групата, председателствана от г-н Карeл Ван Мирт, беше съставена от по един представител на страните членки, по един наблюдател от присъединяващите се страни и наблюдател от Европейската инвестиционна банка. Групата на високо равнище потвърди нуждата от преоценка на насоките за развитие на Транс-европейската транспортна мрежа (TEN-T), определени от Европейския парламент и Европейския съвет през 1996 г. Прегледът на сегашното състояние на транспортната мрежа показва, че тя се характеризира с обезпокоително увеличаване на натовареността, запазване на тесните места и липсващи връзки и липса на интероперабилност (съвместимост) между отделните мрежи. Перспективата от присъединяването на 12 нови страни членки акцентира върху нуждата от нов подход за запазване на конкурентноспособността на европейската икономика и за гарантиране на балансирано и устойчиво развитие на транспорта. За тази цел бяха определени и използвани нови критерии и методи за оценка на предложените проекти, като основно вниманието беше насочено към проектите, разположени на главните транс-европейски оси. Висок приоритет бе даден на проектите с общоевропейско значение и проектите, повишаващи социалното и икономическо приобщаване и устойчивото развитие на транспорта, наблягайки на проблемите на безопасността и защитата на околната среда. На базата на тези критерии, методи и предложенията, получени от страните членки, присъединяващите се страни и Европейската комисия, Групата идентифицира серия от проекти с най-голямо значение за развитието на Транс-европейската транспортна мрежа. От своя страна участниците в Групата потвърдиха ангажимента на своите държави да започнат работа по всички участъци от всеки един от тези проекти най-късно през 2010 г., така че да бъдат в експлоатация най-късно през 2020 г. Благодарение на професионално подбраните и изготвени предложения, в списъка с приоритетни проекти бяха включени всички стратегически проекти, предложени от българското Министерство на транспорта и съобщенията. Това са проектът за елиминиране на тесните места по Рейн - Майн - Дунав, включващ целия участък на реката на българска територия, модернизирането на железопътната линия Кулата - София - Видин, изграждането на автомагистралата Солун - София и модернизирането на железопътната линия македонска/българска граница - София - Бургас/Варна. Включването на всички български предложения (на обща стойност 4,150 милиарда евро) представлява голям успех в транспортната политика на страната. Осъществяването на изброените по-горе проекти ще осигури 22 700 нови работни места и ще повиши значително качеството на транспортните услуги на българска територия. |