Днес, 10 април 2003 г., с подписването на протокoл, официално беше закрита 13-та сесия на Постоянната българо-гръцка подкомисия по транспорт, която започна на 8 април 2003 г. Българската делегация беше ръководена от г-н Сергей Георгиев, Изпълнителен директор на ИА "Автомобилна администрация", Министерство на транспорта и съобщенията на Република България, а гръцката - от г-н Василиос Каливокас, Директор на дирекцията "Превоз на товари", Министерство на транспорта и съобщенията на Република Гърция. |
13-та Сесия на Подкомисията се проведе в атмосфера на приятелство, добросъседство и взаимно разбирателство. Двете страни представиха актуалното състояние на техните съответни транспортни системи и обмениха информация за приоритетните и стратегиите за тяхното развитие в бъдеще. В допълнение, двете страни изразиха своето силно убеждение, че активния диалог между тях и техните икономически субекти, активни в областта на транспорта и развитието на транспортната инфраструктура, би имало особено значение за подпомагане на икономическото сътрудничество не само между Република България и Република Гърция, но и между всички страни в Югоизточна Европа. Дневният ред на Сесията включваше дискусии по въпроси от взаимен интерес в областта на автомобилния, железопътния и комбинирания транспорт. | |
Важно място по време на дискусиите заемаха и въпросите, свързани с развитието на транспортната инфраструктура. В тази връзка, с цел постигане на по-добра координация при изпълнението на всички проекти от взаимен интерес, българската страна предостави информация за развитието на Общоевропейските транспортни коридори, пресичащи нейната територия и перспективата за тяхното включване в Транс-европейската транспортна мрежа на Европейския съюз. Двете страни подчертаха своето желание да подкрепят взаимно предложените от тях приоритетни проекти в рамките на развитието на Транс-европейската транспортна мрежа, между които са: модернизацията на железопътната линия Крайова - Калафат - Видин - София - Кулата - Промахон за скорост от 200 км/ч, изграждането на автомагистрала "Струма" и др . Българската страна представи текущото състояние на проектите за реконструкция на подходните пътища, свързващи Гоце Делчев и Драма, Рудозем и Ксанти, и Маказа и Комотини, които се изпълняват в съответствие със Споразумението между правителството на Република България и правителството на Република Гърция за откриване на три нови гранични контролно-пропусквателни пункта между двете страни (подписано на 22 декември 1995 г. в София). Българската страна изрази надежда, че пътната връзка Гоце Делчев-Драма ще бъде завършена до 2004 г., с оглед гарантиране на бързо и ефективно обслужване на увеличения туристически трафик за Олимпийските игри, а другите две пътни връзки, бъдат завършени до 2005 г. В допълнение, с цел разширяване на сътрудничеството между българските и гръцките компании, занимаващи се с реконструкция и строителство на железопътна инфраструктура, българската страна представи технологиите за рехабилитация и реконструкция на железопътната мрежа, използвани от Държавно предприятие "Транспортно строителство и възстановяване". Гръцката делегация имаше възможност да посети рехабилитирани участъци от българската железопътната мрежа, като беше изразено общото становище, че високото качество, с което са изпълнени строителните работи от Държавно предприятие "Транспортно строителство и възстановяване" е добра предпоставка за задълбочаване на сътрудничеството между български и гръцки компании в тази област. В областта на автомобилните превози двете страни изразиха своето задоволство от установения либерален режим на превози на товари между и през териториите на Република България и Република Гърция, като подчертаха, че това допринася за увеличаване на двустранния стокообмен. В допълнение, двете страни изразиха своето задоволство от конструктивния диалог между компетентните органи на двете страни и заявиха своето желание за продължаване на ползотворното сътрудничество в тази област, с оглед постигане на понататъшно облекчаване на международния автомобилен транспорт на товари. По отношение на пътническите превози, двете страни се договориха за въвеждането на совалкови превози, като разрешителни за совалкови превози ще бъдат издавани при подаване на съответно заявление от желаещите компании. По отношение на предлаганото за въвеждане на система от разрешителни за двустранните и транзитни превози, упомената в проекта на двустранно споразумение за автомобилен транспорт. Гръцката страна информира българската страна, че обосновката на тази система се основава на облекчаването на административния контрол и на статистическите процедури. Българската страна в отговор подчерта, че съществуващият либерален режим прилаган по отношение на двустранните и транзитни превози е задоволителен, поради което понастоящем не се налага въвеждането на система от разрешителни. Българската страна подчерта, че въвеждането на такава система от разрешителни е стъпка назад в двустранните българо-гръцки отношения. В областта на железопътния транспорт двете страни заявиха своя интерес за пускане в експлоатация на високо качествени пътнически и блок-влакове по направление София-Солун-София. Двете страни се съгласиха да търсят възможности за улесняването на граничния контрол, с оглед привличането на допълнителен пътнически трафик по време на Олимпийските игри през 2004 г. В допълнение, двете страни изразиха своя интерес да развиват комбинирания транспорт между и през съответните си територии, като се договориха да проведат съвместно техническо и пазарно проучване за развитието на комбинирания транспорт между двете страни. По време на сесията, двете страни проведоха експертни преговори по проекта на нова Спогодба за международен автомобилен превоз на пътници и товари. Следващата 14-та сесия на Постоянната българо-гръцка подкомисия по транспорт ще се проведе в Атина през 2004 г. |