Днес, 24 март 2003 г. единственият по рода си ретровлак в Европа - "Корона Експрес" отпътува от София за Пловдив. Негови ВИП пътници бяха министър Пламен Петров, заместник-министър Любомил Иванов и Владимир Дунчев, изпълнителен директор на "БДЖ" ЕАД, придружавани от журналисти. Във влака се състоя пресконференция, на която Николай Минков, директор на "Спални вагони" към БДЖ направи представяне на вагоните от "Корона Експрес" /Царски влак/, "Витоша Експрес", възстановения парен локомотив и възможностите за наемането им за туристически обиколки. Царският влак "Корона Експрес" включва три луксозни вагона със серийни номера 050, 051 и 052, принадлежали съответно на цар Борис III, царица Йоанна и принц Кирил. Вагоните са произведени през 1938-39 г. в Германия. Всеки от трите вагона разполага с апартамент, спални кабини и баня. Цялото обзавеждане на влака е запазено и се предлага под наем. Във вагон-ресторанта туристите могат да се хранят с личната посуда на царското семейство. Царският герб е инкрустиран на всеки прибор. Няма подобен луксозен и отлично поддържан ретровлак в движение в Европа като "Корона Експрес". Това обяснява огромния интерес на големи туроператорски фирми като "Шенкер", "Джон Поулсен", "Аеротравъл"" и други.", каза г-н Минков. Вече е готов ценоразписът за отдаване под наем на вагоните на "Корона Експрес". Цената на трите царски вагона е 700 евро на ден, а на вагон-ресторанта и двата специализирани вагона - вагон-кухня и вагон за превоз на автомобили - 350 евро на ден. Възможно е наемането и на възстановения парен локомотив към ретровагоните срещу 500 евро на ден. Другата луксозна композиция, която се отдава под наем е "Витоша Експрес". Тя е произведена в германския град Гьорлиц. Влакът разполага с 11 вагона. Цената на 5-те пътнически вагони е 700 евро на ден, а на всеки от обслужващите вагони 350 евро на ден. Предстои застраховането на вагоните и автентичното оборудване, след което ще стане възможно сключването на договори за отдаването им под наем за туристически цели. Лекото повишение на превозваните товари от началото на годината и падащите цени на горивата предотвратяват повишението на цените на билетите, каза Владимир Дунчев, изпълнителен директор на "БДЖ" ЕАД. Ръководството на железницата води преговори с "Дойче бан" за закупуването 20-30 нови мотриси. Неотдавна по време на официалното си посещение в Германия, министър Пламен Петров обсъди с г-н Манфред Щолпе, федерален министър на транспорта, строителството и жилищната политика на Германия, възможността за създаването на смесена фирма между БДЖ и немската железница, която може да стане първият алтернативен превозвач в България. Предложението на немският превозвач е да поеме превозването на 230 000 тежко-товарни камиони годишно, което ще облекчи транзитния трафик през страната и ще повиши безопасността по пътищата. Получените средства ще се използват за подържане на инфраструктурата на българските железници, каза министър Петров. |