Днес, 27 февруари 2003 г. от 10.00 ч., в Националния дворец на културата, зала №4 се състоя "Кръгла маса по въпросите на сътрудничество между българските авиопревозвачи и туроператори". Кръглата маса бе организирана по инициатива на Министерството на транспорта и съобщенията и Министерство на икономиката. Дискусията ръководиха заместник-министрите на транспорта и съобщенията и на икономиката г-н Милчо Миланов и г-н Димитър Хаджиниколов.
Заместник-министър Милчо Миланов постави като основен акцент на срещата общите интереси за увеличаване на пътнико и туристопотока към и от България, които стоят пред българските авиационни и туристически оператори. Доброто сътрудничество между българските авиационни и туристически оператори е основна предпоставка за развитието и на двата отрасъла - туризъм и въздухоплаване. "Възможно е със съвместни действия на туроператори и авиационни превозвачи този процес да се оптимизира. Това ще стане, когато започне по-ефективно използване на легловата база в активния сезон, да се създадат условия за удължаване на активния сезон и включване на целогодишни програми.", каза Милчо Миланов. "Излизането на международните пазари с единна цена за настаняване и транспорт е цел, която се постига чрез съвместна работа между авиационните оператори и тези туристически оператори, които притежават финансов и организационен потенциал.", допълни заместник-министър Миланов. През 2002 г. общият пътникопоток през летищата София и Варна е нараснал с 23% в сравнение с 2001 г. Обслужени са около 1 900 000 пристигащи и заминаващи пътници и 17 000 излитания и кацания на самолети. Проблемът за частните и държавни авиационни оператори в страната също бе дискутиран от участниците в Кръглата маса. "Частният капитал в страната все още трудно би се справил сам при условията на реална конкуренция с чуждестранните авиационни оператори без гаранциите на държавата. Вместо да се конкурират помежду си, авиационните оператори трябва да си сътрудничат за по-ефективна конкуренция с чуждестранните оператори. По този начин, по-лесно ще се влияе и на държавната ценова политика при въздушния транспорт", обясни заместник-министър Милчо Миланов. Участниците в дискусията подкрепиха идеята за бъдеща съвместна работа и поддържане на постоянен диалог между държавата и частния сектор. "В процеса на приватизация на новия национален превозвач, освен чуждестранни инвеститори е възможно и целесъобразно участието на български туристически и авиационни оператори. Акционерният подход е предпоставка за развитието на авиационния бизнес.", каза Милчо Миланов. Министерство на транспорта и съобщенията няма за цел да възражда държавното управление в авиационния отрасъл, но иска гаранции, че няма да се повтори злополучната приватизация, сполетяла авиокомпания "Балкан". При приватизацията на националната авиокомпания, Министерството на транспорта и съобщенията ще направи всичко възможно да привлече максимален брой сериозни чужди инвеститори, които имат свободни въздухоплавателни средства. През 2007 г. когато България стане пълноправен член на ЕС, чуждите инвеститори, частните български авиокомпании и туристическите оператори ще имат достъп до целия европейски пазар. Приоритет на МТС е да търси гаранции за създаването на нови работни места, за предотвратяване изтичането на национален капитал и да съдейства за увеличаване на пътнико и туристопотока, както чрез участието си в националния превозвач, така и чрез усъвършенстването на летищната инфраструктура и нормативната база, свързана с авиационния отрасъл. |