На 16 декември 2002 г. в Министерство на транспорта и съобщенията се състоя официалната церемония по подписването на договора за изпълнение на строителството на Лот Б1 - изграждане на нов пътнически терминал и прилежаща инфраструктура, като част от общия проект за "Реконструкция, развитие и разширение на Летище София". Това е първият строителен договор, финансиран от програма ИСПА на Европейския съюз, който се подписва в България. По този повод присъстваха представители на Министерство на транспорта и съобщенията на Република България и фирма Щрабаг Интернешанъл ГмбХ като страни по договора, както и представители на Делегацията на Европейската Комисия в България, посланиците на Германия и Австрия в България, народни представители, представители на летище София, Министерство на финансите, Столична община, журналисти и др. Договорът бе подписан: - от страна на Министерство на транспорта и съобщенията - г-жа Златолина Мукова, заместник министър на транспорта и съобщенията;
- от страна на изпълнителя на строителството на Лот Б1 - г-н Бърнд Гайзвинклер от фирма Щрабаг Интернешанъл ГмбХ;
- от страна на "Летище София" - г-н Стоил Пашкунов, Изпълнителен директор;
- Н. Пр. г-н Димитрис Куркулас, Ръководител на Делегацията на Европейската комисия в България.
Изпълнителят по договора беше избран измежду общо 4 кандидати, подали тръжни предложения, чрез международна тръжна процедура, проведена по правилата на програма ИСПА на Европейската комисия и съобразена с изискванията на Европейска инвестиционна банка, като основни донори по проекта. Общата нетна стойност на договора за строителство възлиза на 110,608,242.19 евро, като 60 млн. евро се отпускат от Европейска инвестиционна банка, до 50 млн. евро се предоставят по програма ИСПА под формата на безвъзмездна помощ, а останалите средства се осигуряват от българско съ-финансиране. Съгласно графика за изпълнение на строителните работи, заложен в договора с фирма Щрабаг, изграждането на новото летищно съоръжение с прилежащата инфраструктура трябва да приключи за срок от 22 месеца и след провеждане на съответните изпитания и тестове в началото на 2005 г. да започне неговата реална експлоатация. Щрабаг Интернешанъл ГмбХ е германска фирма със седалище в Кьолн, Германия, с доказана репутация, успешна практика и богат опит в строителния отрасъл, изпълнител на над 50 летищни проекта за последните 20 години. Едни от най-значимите проекти са свързани с Летище Конрад Аденауер в Кьолн, Германия; Международно Летище Базра в Ирак; Летище Муртала Мухамед в Лагос, Нигерия; Летище Хановер, Германия; Летище Мюнстер / Оснабрюк, Германия; Международното Летище във Франкфурт, Германия; Международно Летище Ташкент, Узбекистан; Международно Летище Рига, Латвия. Проектът за Летище София предвижда новата сграда на терминала да бъде модерен, съвременен комплекс, в който присъстват всички необходими елементи за лесно и комфортно обслужване на пътниците. Основно той се състои от сграда на терминала, галерия и покрит паркинг. В главната сграда на терминала са разположени зоните за обработка на пътниците и техния багаж, както и необходимите технически и административни помещения. Във всички зони за обработка на пътници има съвременни условия за обслужване на инвалиди. Галерията е издадена извън терминалната сграда. Общата й дължина е приблизително 210 м. В нея са разположени шест контактни врати (гейтове) към пътническите ръкави. Организацията на всички изходи е еднаква: свободна зона за изчакване, контрол по сигурността, стерилна зона. Покритият паркинг се разполага изцяло извън контура на терминалната сграда. Общият му капацитет е 820 паркоместа, разделени на 4 нива. Вертикалният транспорт на пътниците и посетителите от четирите нива на паркинга до ниво 0 на терминалната сграда се осигурява от асансьори и стълбище. Проектът позволява модулно разширение на терминалната сграда на изток и запад. Новият терминал ще отговаря на всички изисквания на Европейския съюз по отношение на обслужване на пътниците и осигуряване на съответния граничен контрол. Като резултат от реализацията на проекта за изграждане на ново летище в София ще се постигне подобряване на цялостната авио-инфраструктура, привличане на по-голям брой пътници при по-високи стандарти на обслужване, развитие на търговската, туристическата и други съпътстващи дейности. Освен това, самата реализация на обекта ще спомогне за увеличаване заетостта чрез пряко ангажиране в строителството на около 2000 души, както и десетки фирми доставчици и подизпълнители във връзка със строителните работи и доставката на оборудване. Министърът на транспорта и съобщенията изрази своята благодарност към Делегацията на Европейската комисия в България и Европейска инвестиционна банка за предоставянето на финансови средства за обезпечаване на проекта, както и към всички участници, спомогнали за довеждането му до фазата на подписване на Договора за строителство на нов терминал и прилежаща инфраструктура на Летище София, след което пожела успешно изпълнение на обекта и предаването му за експлоатация в рамките на предвидените срокове. |