Съгласно подписания между Европейската комисия и Правителството на Република България Финансов меморандум беше отпусната безвъзмездна помощ по програмата на PHARE "Широкомащабни инфраструктурни проекти" в размер на € 20.15 милиона за подновяване на железен път по приоритетни железопътни линии. Безвъзмездната помощ беше разпределена както следва: € 18.85 милиона за строителни работи и € 1.3 милиона за независима международна супервизия. Това е вторият по стойност на финансиране от PHARE проект в системата на Министерството на транспорта и съобщенията.
Проектът PHARE LSIF BG9811-01 е част от Оздравителната програма на Национална Компания "Железопътна инфраструктура".
Проектът обхваща подновяването и цялостното осъвременяване на железопътната инфраструктура на общо 53 км железен път съгласно европейските стандарти. Той включва подновяването на горното строене на железния път с последващо оптимизиране на геометрията на пътя за увеличаване на проектните скорости, рехабилитация и усилване на земното платно, както и възстановяване и изграждане на ефективна отводнителна и дренажна система.
Изпълнител на строително-ремонтните работи по Проекта е компанията от Чешката република ЖС Бърно, а независим супервайзър - компанията от Великобритания Халкроу.
Основните подизпълнители за обекта Вакарел - Веринско са българските фирми "Трансстрой Варна" АД, "Трансстрой - Автоматика и монтажи" АД и "РВП - Кьоне" АД. Проектант е българската фирма "Трансгео" ООД.
Обектът Вакарел - Веринско е двойна жп линия и е разположен по 1-ва главна железопътна линия София - Пловдив - Свиленград. Теренните и климатичните условия в отсечката са изключително трудни.
Максималната скорост на влаковете преди подновяването беше 60 км/ч с последващи постоянни намаления от 25 км/ч в зоната на пропадащия насип по път No. 1 (км 40.100 - км 41.100) и на моста на км 45.192 също по път No. 1 с остаряла стоманена конструкция.
Движението по Вакарел - Веринско (път 2 - 7 897 м) беше преустановено и ремонтните работи започнаха на 26.06.2001 г. Основните видове работи бяха завършени и движението беше възстановено на 22.03.2002 г.
Движението по Вакарел - Веринско (път 1 - 7 980 м) беше преустановено и ремонтните работи започнаха на 26.03.2002 г. Подновяването приключи завършени и движението беше възстановено на 05.08.2002 г.
Работите по подновяването се извършиха стриктно съгласно изискванията на Европейската комисия и правилата на FIDIC.
Работите по подновяването включваха: демонтиране на стария железен път и изгребване на стария баласт;
ремонт, рехабилитация и усилване на земното платно, включително използването на геотекстил и геомрежи;
полагане на нов безнаставов релсов път с релси тип UIC60, еластични скрепления SKL-14 и бетонови траверси СТ-6;
ремонт, рехабилитация и изграждане на дренажни и отводнителни системи;
Укрепване на пропадащия насип по път No. 1 от км 40.100 до км 41.100;
Смяна на остарялата стоманена конструкция на моста на км 45.192 по път No. 1 със стоманобетонна;
ремонтни работи и осъвременяване на съоръженията на контактната мрежа;
ремонтни работи по системите за сигнализация и телекомуникации.
Максимално допустимата влакова скорост след завършването на ремонта е 100 км/ч.
Общата стойност на ремонтните работи за обекта, осигурени чрез безвъзмездната помощ на Европейския съюз по Програмата PHARE възлиза на € 7 132 000.
Приносът на Българското правителство беше осигурен чрез заем от Световната банка за доставка на вносни материали за железния път - релси, еластични скрепления и арматурна стомана за производство на бетонови траверси, както и за финансиране на някои допълнителни видове работи.
Извършеният ремонт на междугарието Вакарел - Веринско е пряко прилагане на европейските стандарти в железопътната инфраструктура и е още една крачка, която ни приближава към Европа. |