Европейската конференция на министрите на транспорта (ЕКМТ) е създадена по инициатива на западноевропейските министри на транспорта с протокол, подписан в Брюксел на 17 октомври 1953 година. Депозитарий на протокола е Правителството на Белгия. В ЕКМТ членуват следните страни: Албания, Австрия, Азърбайджан, Беларус, Белгия, Босна и Херцеговина, България, Хърватска, Чешката република, Дания, Естония, Финландия, Франция, Бивша югославска република Македония, Грузия, Германия, Гърция, Унгария, Исландия, Ирландия, Италия, Латвия, Литва, Лихтенщайн, Люксембург, Молдова, Холандия, Норвегия, Полша, Португалия, Румъния, Руската федерация, Словашката република, Словения, Испания, Швеция, Швейцария, Турция, Украйна, Великобритания и Югославия или общо 41 страни пълноправни членки на ЕКМТ. На 86-та сесия на Съвета на министрите на ЕКМТ Малта бе избрана за пълноправен член, с което броят на страните-пълноправни членки на ЕКМТ стана 42. България е член на ЕКМТ от 1992 година.
Шест страни са със статут на асоциирани членове: Австралия, Канада, Корея, САЩ, Япония и Нова Зеландия. Със статут на наблюдатели са две страни: Армения и Мароко. Седалището на Секретариата на ЕКМТ е в Париж. Генерален секретар на ЕКМТ е г-н Джак Шорт. Председател на ЕКМТ, респ. на Съвета на министрите, се избира за срок от една календарна година. През 2002 г. председател на Съвета на министрите на ЕКМТ е министърът на благоустройството, транспорта и жилищата на Румъния г-н Мирон Тудор Митря, а през 2003 г. - министъра на мобилността и транспорта на Кралство Белгия г-жа Изабел Дюран. Конференцията има две основни цели: 1. Максимално използване и най-рационално развитие на европейския транспорт. 2. Координация и подпомагане на дейността на международните организации в областта главно на железопътния, автомобилния, комбинирания, речния и морския и с отчитане влиянието на въздушния транспорт, пристанищата и летищата, с оглед тяхното интегриране. Непрекъснатите и дълбоки политически промени в Европа, присъединяването на страни и от Източна и Централна Европа и крайния етап на образуването на вътрешния пазар на ЕС изискват от ЕКМТ периодически преразглеждане на ролята и работата на конференцията. Ръководен орган е Съвета на министрите, в който влизат министрите на транспорта на страните-членки. Съветът провежда една сесия годишно. Изграден е и Комитет на упълномощените, в който участват висши чиновници, упълномощени от министрите. Функционират и редица спомагателни органи, действащи на постоянна и временна основа. Създадени са следните по-важни постоянни работни групи: по автомобилен транспорт, по безопасност на движението по пътищата, по модерните технологии, по маркировка и сигнализация, по железопътен транспорт, по тенденциите за развитие на международния трафик, по комбиниран транспорт, по превоза на хора с увреждания, по интеграция на новите страни-членки, по транспорта и опазването на околната среда, по статистиката в транспорта и други. Създават се също така и временни групи за проучване на някои по-важни въпроси. В сферата на практическата дейност на ЕКМТ влизат широк кръг от икономически и технически въпроси, свързани с развитието на инфраструктурата и транспортните връзки, със стандартизацията на транспортните средства, осигуряване на безопасността на автомобилния, железопътния и водния транспорт, развитие на пътната мрежа и транспортните коридори, комбинираните превози, определянето на многостранната квота от СЕМТ /ЕКМТ/ разрешителни за превози през страните-членки и други. От 1961 година са разработени и са в сила общи принципи на единна политика в областта на транспорта на страните-членки на ЕКМТ. Като перспективно направление е определено сътрудничеството и приобщаването към ЕКМТ на по-голям брой страни от Европа, Азия, Африка и Америка. В резултат на членството си в ЕКМТ Република България, респективно министерството на транспорта получи за 1993 г. контингент от многократни и многостранни разрешителни за международни товарни превози по шосе в размер на 141 броя "традиционни" или т.н. "конвенционални" СЕМТ разрешителни. До момента квотата за 1993 г. се счита за базова и на нейната основа се определят разрешителните за следващите години. За 2002 г. сме получили 557 броя разрешителни за "ЕВРО 2 по-зелени и сигурни" автомобили и 210 броя разрешителни за "ЕВРО 3 сигурни" автомобили или общо 767 броя СЕМТ /ЕКМТ/ разрешителни за България. За 2003 г. ще ни бъдат предоставени 533 броя разрешителни за "ЕВРО 2 по-зелени и сигурни" автомобили и 252 броя разрешителни за "ЕВРО 3 сигурни" автомобили или общо 787 броя СЕМТ /ЕКМТ/ разрешителни за България. През 1996 г. министерството на транспорта започна участието си в работата на сесиите на Комитета на упълномощените и на Групата по автомобилен транспорт, а в последствие и в работата на Групата по комбиниран транспорт, Групата по железопътен транспорт, Групата по интеграция на новите страни-членки, Групата за безопасност на движението по пътищата, Групата за превоз на хора с увреждания и Групата по статистиката. В периода 2000-2002 г. участието ни се ограничи в нередовно участие в заседанията на Групата по автомобилен транспорт, Групата по железопътен транспорт и Групата по статистиката. От 1992 г. министърът на транспорта и съобщенията на Република България или заместник-министър редовно участват в годишната сесия на Съвета на министрите на ЕКМТ. |