Република България е ратифицирала Конвенция на Организацията на обединените нации по морско право, Международна конвенция за търсене и спасяване на море, Международна конвенция за безопасност на човешкия живот на море. От ратификацията на споменатите конвенции, както и от изискванията на Европейския съюз за безопасността на корабоплаването произтича задължението на Република България по осигуряване на комуникациите, свързани с бедствие и безопасност на хора, кораби и самолети, търпящи бедствие по море и подобряване управлението на корабния трафик във вътрешните морски води и териториалното море.
Предвид необходимостта да бъдат изпълнени тези задължения Министерството на транспорта и съобщенията стартира чрез Изпълнителна агенция Морска администрация проект за изграждане на система за управление и информационно обслужване на корабоплаването (VTMIS) - PHARE BG0012.01. Тя ще бъде част от бъдещата Национална интегрирана система за информация и контрол на морските пространства на Република България.
Предназначението на системата е да осигури националната част от зона А1 на Световната морска система за бедствие и безопасност (GMDSS) - УКВ, комуникации при търсене и спасяване и борба с аварийни нефтени разливи, информация за превоза и транзита на опасни товари, контрол върху движението на корабите във вътрешните морски води, териториалното море и прилежащата зона (24 морски мили от брега), контрол на риболовните кораби, въвеждане и извеждане на кораби от пристанищата при ограничена видимост, както и улесняване на борбата с нелегалния внос и износ на стоки по море.
Проектът е включен във финансовия меморандум от 1999 г. между правителството на Република България и Европейската комисия, чрез който по програма Фар се осигуряват 3,4 млн. евро. Предвижда се национално съфинансиране в размер на 7,1 млн. евро и от други международни донори в размер на 1 млн. евро. ИА "Морска администрация" е бенефициент на проекта.
Изграждането на системата ще се осъществи на два етапа:
Етап 1 - изграждане на телекомуникационната част на системата, включително възможностите за работа в Глобалната морска система за бедствие и безопасност, преносната среда - РРЛ и WLAN, системата за автоматична идентификация на корабите.
Етап 2 - радиолокационната част от системата, евентуално CCTV част. Търгът за изграждане на първия етап е обявен от Централното звено за финансиране и договаряне - ЦЗФД (Central Finance and Contracting Unit), Министерство на финансите.
Тръжната процедура е за доставка и монтаж на телекомуникационното оборудване на стойност 4 млн. евро. В срок бяха подадени 4 оферти от фирмите: TRANSAS - London, SAINCO - Испания, STN Atlas - Германия и Frequentis - Австрия. Публичното отваряне на офертите се състоя на 2 октомври 2002 г. На 29 ноември 2002 г. в Министерството на транспорта и съобщенията бе подписан договор с победителя в търга - TRANSAS - London. Срокът за извършване на необходимите дейности, за да заработи системата е 10 месеца след приключването на търга. |