Български морски флот (БМФ) ще предаде за скрап остарелите кораби и с парите от тях ще обнови флота. Това е заложено в проекта на стратегията за речното и морско корабоплаване и пристанищата. В проектостратегията са обосновани целите и мерките за развитието на водния сектор, както и средствата за тяхното изпълнение, каза заместник-министър Красимира Мартинова.
Сред целите са либерализирането на пристанищните услуги, подобряването на пристанищната инфраструктура и постигането на ефективно управление на пристанищния транспорт. Заместник-министър Мартинова уточни, че една от приоритентите цели е преодоляване на изостаналостта в корабоплаването. В стратегията ясно е показана и ролята на държавата във водния сектор.
В глава "Речен транспорт" е предвидено съживяване на речното корабоплаване на къси разстояния, обясни още Мартинова. По думите й това ще осигури не само поминъка, но и ще съживи туризма в крайречните региони. Освен че е екологичен, речният транспорт предлага и сравнително ниски цени на услугите. Ако речният транспорт се съчетае с комбинирани превози, неговият потенциал ще се повиши значително.
Следващият раздел от проекта на стратегията анализира състоянието и перспективите на морския транспорт.
"БМФ ще направи всичко възможно, за да се конкурира успешно на международните пазари." подчерта Красимира Мартинова.
"Пристанища" е последната глава от проектостратегията. Основната цел, разписана в нея, е постигането на положение, в което пристанищата ще се окажат обект на инвеститорски интерес. В проекта е направена и презентация на всяко едно пристанище и особено ясно е регламентирана ролята на държавата в управлението на портовете. Държавният механизъм за въздействие върху този процес включва законодателството, административните структури, концесиите, безопасността и контрола, преструктурирането на пристанищните взаимоотношения и приватизацията.
Основна цел в тази насока е либерализацията на пристанищните услуги. По този начин те ще се поставят в конкурентна среда, от където ще се повиши и качеството на предлаганите услуги. Предстои преобразуването на Изпълнителна агенция "Пристанищна администрация" в Национална компания " Пристанища". Предметът на дейност на компанията ще бъде поддържането, изграждането и развитието на пристанищната инфраструктура. "Проектозаконът за изменение и допълнение на Закона за морските пространства, вътрешните водни пътища и пристанищата не предвижда промяна на статута на 23-те пристанища и кейови места, придобити чрез приватизация в различните й варианти. Тези варианти са работническо мениджърски дружества, чрез покупка в брой и чрез компенсаторни бонове" съобщи заместник-министър Красимира Мартинова. Тя уточни, че на тези пристанища ще бъде даден срок да се подготвят и да отговорят на зададените към тях критерии, които ще бъдат формулирани в специална наредба. Проверката на годността на тези пристанища ще бъде направена от експерти на изпълнителна агенция "Пристанищна администрация". Позицията на МТС за пристанище "Петрол" е, че тъй като министерството не е било продавач по приватизационната сделка, не може да вземе отношение по възникналия проблем. Това би следвало да е в правомощията на Агенцията за приватизация, каза г-жа Мартинова. Според нея има варианти за разрешаване на проблема и той ще бъде уреден по най-добрия начин. Проблемът идва от това, че при продажбата на пристанището на "Петрол" АП не е извадила от активите кейовете и пристанището, които според чл. 17 на конституцията са построени на крайбрежната ивица, която е изключителна държавна собственост.
|