Във връзка с развитието на процеса на либерализация на телекомуникационния пазар у нас и подготовката на основния телекомуникационен оператор за преход от монопол към конкурентна среда, държавата регулира промяната в цените на обикновената телефонна услуга и на линиите под наем. Това е регламентирано в Закона за далекосъобщенията и приетата през 1998 г. Методика за регулиране на цените на обикновената телефонна услуга, предоставяна чрез фиксираната телефонна мрежа на БТК-ЕАД и за предоставяне на линии под наем при публично известни условия. Съгласно изискванията на Методиката промяната на цените зависи от изменението на макро икономическите параметри: - инфлация - изменение на брутния вътрешен продукт
В периода след последното изменение на цените, а именно 01.09.2001 г. за линиите под наем и 01.10.2001 г. за обикновената телефонна услуга, настъпиха следните промени: - акумулирания индекс на потребителските цени за периода септември 2001 г. - февруари 2002 г. е 104,4%, а за периода октомври 2001 г. - февруари 2002 г. е 103,11%; - нарастване на Брутния вътрешен продукт за 2002 г. съгласно макро рамката на държавния бюджет с 4%.
Това позволява промяна в цените на обикновената телефонна услуга, съгласно Методиката с 7,2% и на линиите под наем - с 8,6%.
С тази промяна компанията цели: - запазване на пазарен дял; - оптимизиране потреблението на клиентите; - стимулиране развитието на нови услуги; - добри финансови резултати; - създаване на условия за дейност на алтернатилни оператори; - постигане на съотношения в цените в съответствие с тези на телекомуникационните оператори, работещи в условия на конкуретна среда; - създаване на равнопоставеност между потребителите.
БТК, отчитайки промените в пазарната среда, е предложила следните Основни промени в цените на обикновената телефонна услуга - не се променя цената за откриване на телефонен пост; - таксовият импулс се увеличава с 0,01 лв. от 0,06 лв. на 0,07 лв. (без ДДС) или с 16,7%; - не се променя броят на месечните импулси за домашни абонати, които се таксуват на по-ниска цена, т.е. по 0,01 лв. продължават да се таксуват първите 40 таксови импулса; тяхният дял е около 20% от месечното потребление на домашните абонати; - месечния абонамент се повишава с 1,50 лв.; - междуселищният разговор се намалява средно с 11,5%.
За абонати, които се свързват с телефонни постове в първа междуселищна зона (района на възлова АТЦ) изменението е със 17%. За разговори, провеждани между абонати на втора междуселищна зона (до 100 км) цената на минута разговор е намалена със 7% в часовете на силен трафик и с 22% в часовете на слаб трафик. За разговори, провеждани между абонати на трета междуселищна зона (над 100 км) цената на минута разговор е намалена с 13 % в часовете на силен трафик и с 13% в часовете на слаб трафик. - международният разговор се намалява средно с 17,5%. Най-голямо е намалението за страните от трета и четвърта международни тарифни зони - с 42%. Това са страни като Алжир, Израел, Канада, Либия, Мароко, Палестина, САЩ, Япония и др. В тази зона влизат и разговорите към чужбина, които завършват в мобилни мрежи. За съседните страни намалението е с 13%, а за страните от Европа (без съседните) - с 22%.
Като цяло средното изменени на цената на телефонната услуга е с 5,60%. С оглед защита на абонатите с ниска покупателна възможност и потребностите на определени социални групи, като инвалиди, домове за стари хора, хосписи, домове за деца, юноши и младежи с младежи с телесни недъзи и лица с тежка инвалидност и др., Методиката изисква да бъдат създадени специални ценови пакети. Компанията - запазва ценовия пакет за икономично ползване, предназначен за домашни абонати с ограничено потреблиние до 40 импулса, при който се заплаща 50% от месечния абонамент - към момента 130 хиляди абоната ползват този ценови пакет; - запазва ценовия пакет за инвалиди І група, който е на стойност 1,00 лв. и включва в тази сума месечния абонамент и 80 импулса. Трябва да се знае, че става дума за около 65 000 домашни абоната. - запазва ценовия пакет за определени социални домове и здравни заведения, който е на стойност 3,00 лв. и включва в тази сума месечния абонамент и 450 импулса. Става дума за около 435 социални, здравни, специализирани учебни и др. заведения.
В резултат на тези изменения за домашни абонати, чието месечно потребление не надвишава 66 импулса, средната месечна сметка ще се промени от 11,95 лв. (по стари цени без ДДС) на 13,23 лв. (по нови цени без ДДС), което прави 3,9% от средно месечния разход на едно домакинство, а при потребление до 40 импулса - 1,06 от средния месечен разход. Забавянето на процеса на ребалансиране води до загуба на пазарен дял на БТК-ЕАД. Предлагането на международни и междуселищни телефонни разговори от интернет провайдери на по-ниски цени е базирано на ниската и субсидирана цена на селищните разговори и високите цени на международните разговори. Ребалансирането на цените на БТК води до стабилизиране на пазарните позиции на БТК и премахва субсидирането на едни услуги от други. Разходната ориентираност на цените на БТК осигурява стабилност на финансовите резултати на Компанията, регулира на рентабилността на участниците в телекомуникационния пазар. Това в крайна сметка е в интерес на всички клиенти. |