Уважаеми железопътни работници, служители и ръководители,
През 2001 г. благодарение на общите ни усилия стартира програма за преструктуриране на железниците в рамките, определени от Закона за железопътния транспорт. Основната цел на програмата е : Какво беше извършено за подобряване на състоянието на железопътния транспорт, НК БДЖ и за Вас като участници в производствената дейност? 1. Създаде се нова нормативна база за превозната дейност и регулация на транспортния пазар. Подготвени са всички поднормативни актове, свързани с влизането в сила на Закона за железопътния транспорт, които са с много високо качество благодарение на Вашето квалифицирано участие и основните от тях са утвърдени от МС и министъра на транспорта и съобщенията. 2. Учреден е регулаторен орган Изпълнителна агенция “Железопътна администрация” за координация и управление на железопътния транспорт и контролни функции, свързани с лицензии, сертификати и безопасност на движението (Постановление № 167 на МС), с които ще се постигне необходимият баланс и ще се създадат условия за лоялна конкуренция, както между превозвачите в железопътния транспорт, така и с превозвачите от автомобилния транспорт. 3. Създадени са с Постановление на МС и в съответствие със Закона за железопътния транспорт еднолично акционерно дружество с държавно имущество "Български държавни железници"ЕАД, правоприемник на НК БДЖ за превозната дейност, и Национална компания “Железопътна инфраструктура”, правоприемник за поддържане, ремонт и експлоатация на инфраструктурата. С това се създават условия и подобряване на функционирането и управлението им в условията на пазарна икономика и точно дефиниране на ролята на държавата за развитието им. 4. Прието е ПМС за финансово оздравяване и преструктуриране на просрочените задължения на нк бдж към държавния бюджет в собствен капитал на компанията в размер на 127,9 млн. лв, съгласно закона за железопътния транспорт, което се прави за първи път в сектора и е едно от необходимите важни условия за оздравяване и финансова стабилизация. 5. Подготвено е и е прието Постановление на МС за размера на инфраструктурните такси и използване на железопътната инфраструктура, които осигуряват условия за запазване позициите на БДЖ ЕАД като основен превозвач при пътническите превози. Инфраструктурните такси при пътническите превози са преференциални и гарантират конкурентноспособността спрямо автомобилните превозвачи. 6. В Държавния бюджет е заложена увеличена субсидия за развитие на пътническите превози в размер на 70 млн. лв., с което се дава възможност за подобряване на качеството при превоза на пътниците. 7. Подготвено е и е прието ПМС 295 от 20.12.2001 г. за преференциални цени при пътуванията по железопътния транспорт в страната на социално слаби групи от населението - учащи и възрастни граждани. Тези компенсации за 50 % намаление до редовните публични тарифи за първи път ще бъдат задължение на държавата. 8. Изпълнени са всички споразумения между ръководството на НК БДЖ и синдикатите за ускорено етапно намаляване на задълженията към персонала. Благодарение на активната позиция на Министерство на транспорта и съобщенията и ръководството на компанията, дължимите суми са в рамките на текущите плащания. 9. Преназначаването в новите дружества е осигурено по чл. 123 от Кодекса на труда за всички служители на НК БДЖ. 10. Запазват се всички съществуващи придобивки за работещите в железопътния транспорт, заложени в Колективния трудов договор до сключването на нови трудови договори в новоучредените дружества. Ръководството на Министерство на транспорта и съобщенията Ви изказва благодарност за Вашата ползотворна работа през 2001 г., разчита на Вашето професионално и отговорно изпълнение на служебните задължения , за да ускорим темповете на реформата и с това да осигурим по-доброто бъдеще на Българските железници. Желаем Ви здраве и успехи през Новата 2002 година. ПЛАМЕН ПЕТРОВ министър на транспорта и съобщенията |