На 19 декември бе подписан вторият договор за заем в размер на 70 милиона евро за съфинансиране реализацията на проекта “България – железопътен проект на Трансевропейската мрежа – проект Б” между Република България, Европейската инвестиционна банка и Национална компания “Български държавни железници”. Договорът бе сключен въз основа на Решение на Народното събрание от 7 юли 1999 г. и Решение на Министерският съвет от 6 декември 2001 г. Заемът е в размер на 70 милиона Евро и се отпуска за срок от 20 години с петгодишен гратисен период. Заемът може да бъде теглен на 7 транша. С него Европейската инвестиционна банка, като изключение, предлага много изгодни условия от гледна точка на изплащането на главницата - гратисният период започва да тече от датата на изтеглянето на средствата, а не, както е обичайно за практиката на банката, от датата на сключване на договора. Първият договор за заем, подписан на 9 юли 1999 год., е на стойност 80 милиона евро. Ратифициран е от Народното събрание на 22.12.2000 год. Поради важността си проектът получи сериозна международна подкрепа –от Европейската комисия е подписан Финансов меморандум за отпускане на 153 млн. евро безвъзмездна финансова помощ за неговата реализация по програма ИСПА – един от пред-присъединителните фондове на Европейския съюз. Целта на проекта е цялостна реконструкция на железопътната линия Пловдив – Свиленград – гръцка/турска граници и оптимизация на трасето за 160 км/ч, с което ще се избегнат тесните места по направление на Пан-европейски коридор ІV, минаващ през територията на България. Проектът е насочен към развитието и модернизирането на железопътната ни инфраструктура, повишаване на качеството на обслужването и като резултат, повишаване на конкуретноспособността на железопътния транспорт на България като цяло. При използуване на специализиран подвижен пътнически състав по реконструирания участък се създава възможност да се достигне скорост от порядъка на 200 км/ч, при гарантирана безопасност на движението и пълен комфорт на пътниците. Така изградената скоростна линия ще позволи да се съкрати значително и времепътуването на товарните ж.п. състави. Съвременната инфраструктура, съчетана с мерки за съкращаване времето за обработка на документите и на граничните процедури, ще превърне трасето в предпочитано от товародателите. Ще бъде постигната и унификация с европейските стандарти, което силно ще облекчи деловите и търговските ни връзки със страните от ЕС и съседните ни държави. Проектът е свързан и със започналата реализация на железопътни проекти на турска територия (най-важният от които е тунелът под Босфора), които ще генерират допълнителен трафик в региона. Част от този трафик ще се насочи към Централна и Западна Европа, поради което реализацията на проекта за ж.п. линията Пловдив-Свиленград-гръцка/турска граница е от стратегическо значение за осъществяването на връзката с Азия. Реализацията на проекта ще има и значителен социален ефект с откриването на значителен брой нови работни места не само за висококвалифицирана, но и за нискоквалифицирана и неквалифицирана работна ръка в региона, който е с бедно население и висок процент на безработица. Подписването на договорите - три за строителство и един за супервизия – се очаква да стане през втората половина на 2002 год., след провеждането на три международни открити търга. Срокът за пускане на обекта в експлоатация е 2007 година. |