Министърът на транспорта Петър Мутафчиев и изпълнителният директор на "Драгажен флот - Истър" АД подписаха днес договора за предоставянето на концесия на Пристанищен терминал Свищов. Събитието се състоя в Министерството на транспорта. Пристанищен терминал Свищов е част от пристанище за обществен транспорт с национално значение Русе. Той е специализиран за обработка на генерални и насипни товари и обслужване на пътници. Терминалът има 8 корабни места, от които 7 за товаро-разтоварна дейност и 1 за обслужване на пътници. След подписването на договора министър Мутафчиев заяви, че това е още едно доказателство, че Министерството на транспорта твърдо е решено да изпълнява своите приоритети за повишаване на броя на инвестициите в инфраструктурата. Това ще създаде възможност за увеличаване на товарооборота и пътникопотока на пристанището. От своя страна Румен Йорданов отбеляза, че подписванета на концесията е успех и за „Драгажен флот - Истър" АД и за община Свищов. Той заяви, че дружеството винаги е било товародател №1 на пристанище Русе. Изпълнителният директор на „Драгажен флот - Истър" пое ангажимент да се търсят нови логистични схеми за повишаването на товарооборота. За да стане възможно това, дружеството започва активно сътрудничество с румънското пристанище Зимнич. Екипът на избрания концесионер има желание да превърне пристанище Свищов в модерно и европейско дунавско пристанище, добави още Румен Йорданов. Основни условия на концесията І. Срокът на концесията е 31 години. ІІ. На територията на пристанищния терминал - обект на концесия, концесионерът се задължава да извършва следните пристанищни услуги: - обработка на товари и поща;
- обслужване на пътници; - морско-технически услуги: снабдяване на корабите с вода, телефон, ел. енергия, швартоване и управление на отпадъци - резултат от корабоплавателна дейност. ІІІ. Концесионерът се е задължил за първите десет години от срока на концесията да достига: - средногодишен товарооборот в размер не по-малък от 1 347 698 тона при базов товарооборот от 767 000 тона и реализиран товарооборот през 2006 г. от 743 457 тона; - средногодишен пътникопоток в размер не по-малък от 25 059 броя пътници при базов пътникопоток от 5 000 броя и реализиран пътникопоток през 2006 г. от 8 589 броя пътници. IV. За срока на концесията, концесионерът се задължава да извърши инвестиции в обекта на концесия, както следва: - В размер не по-малък от 3 212 000 лева за първите 2 години от срока на концесията.
- В размер не по-малък от 10 637 000 лева за първите 10 години от срока на концесията, в това число инвестициите за първите две години.
- В размер не по-малък от 19 227 000 лева за целия срок на концесията, в това число инвестициите за първите десет години.
Основните направления на инвестициите са: рехабилитация и преустройство на склад № 7 и рехабилитация на склад № 8, рехабилитация на открити складови площи и междурелсови пространства, изграждане на силозно стопанство с елеваторна кула, изграждане на бетонова естакада, мероприятия по опазване на околната среда, нова кейова и тилова техника и други. Около 9 милиона лева или ½ от инвестициите ще се вложат за поддържане и развитие на публичната собственост. V. Концесионерът се задължава да заплаща годишни концесионни възнаграждения, както следва: 1. Годишни концесионни плащания, съставени от две части - фиксирана и променлива: - фиксирана част на годишното концесионно възнаграждение е в размер на 207 000 евро. Фиксираната част на годишното концесионно възнаграждение ще се индексира на всеки пет години от срока на концесия с индекса на потребителските цени с натрупване;
- променлива част на годишното концесионно възнаграждение в размер на 25 на сто от нарастването на общия размер на брутните приходи за текущата година от извършваните пристанищни услуги на обекта на концесията спрямо приетите за базови брутни приходи в размер на 1 140 000 евро (при реализирани приходи през 2006 г. - 1 332 000 евро;
2. Еднократно концесионно възнаграждение от 600 000 лева, концесионерът ще заплати в срок до влизане в сила на договора. Минималната сума, която държавата ще получи от фиксираната част на годишните концесионни плащания е около 6 724 000 евро. Очакваме променливата част на годишните концесионни възнаграждения да не бъде по-малка от около 200 000 евро средно годишно, която сума е определена на база задълженията на концесионера за достигане на средногодишен товарооборот и пътникопоток. Или общо предвижданият приход от концесионни възнаграждения очакваме да бъде около 13 млн. евро, която сума е без данъците, които ще заплаща концесионера през срока на концесията. Общият ефект от концесията от инвестиции и концесионни плащания предвиждаме да бъде в размер на около 22 830 000 евро. VІ. Банкови гаранции, които ще предостави концесионера: а) 10% от стойността на планираните инвестиции за съответната година и б) гаранция от 342 000 евро за добро изпълнение на договора, която концесионерът ще поддържа през целия срок на концесията. За допълнителна информация: Гергана Гроздева, Пресцентър, Министерство на транспорта Тел: 940 96 25 e-mail: ggrozdeva@mt.government.bg |