Последната актуална информация на тази версия на МТИТС е от 19 октомври 2016 г.
Можете да достъпите новата версия, както и актуална информация от тук.
Министър Мутафчиев представи политиката в областта на морския транспорт 01.08.2007
Голям размер

Министърът на транспорта Петър Мутафчиев представи политиката на министерството в областта на морския транспорт, по време на провелата се днес в гр. Варна конференция на тема: „Бъдещето на морския транспорт".

 ПОЛИТИКА НА МИНИСТЕРСТВОТО НА ТРАНСПОРТА В ОБЛАСТТА НА МОРСКИЯ ТРАНСПОРТ

Уважаеми госпожи и господа,

Бих искал да ви благодаря затова, че отделихте един ден за да обсъдим един от най-важните въпроси в транспортната ни политика, а именно развитието на морския транспорт.

С удоволствие приех вашата покана, тъй като акцентът на тази конференция показва стремеж за постигане на една обща визия за развитието на морския транспорт в България.

Националната транспортна политика в областта на водния транспорт е съобразена с основните насоки и препоръки, изложени в „Бялата книга за европейската транспортна политика до 2010 година. Време за решаване", както и в „Зелена книга към бъдещата морска политика на Евросъюза: Европейска визия за океаните и моретата".

Пълноправното членство в ЕС обуславя тясната връзка на приоритетите на българската транспортна политика с тези на европейската. В областта на водния транспорт те са:

  • Безопасност, сигурност и екологосъобразност;
  • Развитие и модернизация на пристанищната инфраструктура;
  • Поддържане на минимални стандарти на труд за сектора;
  • стимулиране на иновациите;
  • Развитие на интермодални транспортни схеми с нарастващ дял на морски превози на кратки разстояния (SSS);
  • Активна международна дейност с оглед укрепване на международния имидж на страната ни:
  • - като член на Парижкия меморандум,
  • - подготовка за участие в 25-тото Общо събрание на ММО с оглед избирането на Република България в Съвета на ММО (Международната морска организация),
  • - участие в работата на Европейските институции и инициативите в областта на морския транспорт,
  • - МТ - координатор по въпросите на Зелената книга на ЕК,
  • - Разширяване на сътрудничеството с неправителствените организации в бранша.

Безопасност, сигурност и екологосъобразност

Осигуряването на безопасност, сигурност и екологосъобразност на транспортната система е наша постоянна задача, чието изпълнение ще продължи и през 2007 г.

От тази година България се превърна във външна граница на Европейския съюз, което ни задължава още повече да увеличим значението на сигурността в транспортната ни политика. Отношение към граничната ни роля има и проектът за разработване на Стратегия за интегрирано развитие на черноморското ни крайбрежие, в който министерството ще вземе участие през тази и следващата година.

Съществуващата в момента нормативна база по отношение осигуряване безопасността и сигурността на корабоплаването е в съответствие с международните изисквания, а така също съответства и на Европейското законодателство. България е страна по основните международни конвенции, касаещи безопасността, които са част от националното ни законодателство.

Създадена е адекватна институционална рамка като усилията са насочени към укрепване на административния капацитет за прилагане на правилата и стандартите на ЕС.

Голямото предизвикателство пред българската страна сега е адекватното й участие в работата на специализираните структури на ЕС в областта на корабоплаването.

Стабилната регулаторна среда е изключително важна особено в сектори като корабоплаването и пристанищната инфраструктура. Въвеждането и спазването на всички изисквания на директивите и регламентите на Европейския съюз и на международните конвенции допринасят за подобряване безопасността и сигурността на корабоплаването. От особено значение е и засилване на държавния пристанищен контрол, както и контролът от страна на държавата на флага.

Развитие и модернизация на пристанищната инфраструктура

България е силно заинтересована от развитието на транспортните си инфраструктурни връзки, както от европейско, така и от транс-гранично значение, а конкретно и от развитието на транспортната инфраструктура на Черноморското крайбрежие. Изграждането на съответна прилежаща транспортна инфраструктура ще създаде политически и икономически предпоставки за търговски и индустриален просперитет и демократично, пазарно развитие.

Политиката за развитие на пристанищната инфраструктура е заложена в проекта на „Национална програма за развитие на пристанищата за обществен транспорт " Обект на Националната програма са пристанищата за обществен транспорт с национално и с регионално значение. Програмата е насочена към подобряване ефективното и качествено обслужване на икономиката на Република България, увеличаване на транзитните превози през територията на страната и повишаване на конкурентоспособността на българските пристанища. Програмата ще бъде внесена за одобрение в МС след изготвяне на екологична оценка.

В нея се предвижда:

  • Оптимално използване на съществуващата инфра- и субструктура на морските пристанища.
  • Създаване на условия за самостоятелно функциониране на специализирани или многоцелеви терминали.
  • Въвеждане на пазарни принципи в управлението на пристанищата.
  • Създаване на оптимални условия за български и чужди инвеститори - пристанищни концесионери.

Поддържане на минимални стандарти на труд за сектора

Постигането на справедливи условия за наемане и осигуряване на достойни условия за живот и труд на борда на кораба би допринесло изключително много за повишаване на безопасността и сигурността на корабоплаването, както и опазването на околната среда.

Във връзка с гарантирането на адекватни условия на живот и работа за мореплавателите от изключително значение е ратифицирането на Конвенцията за консолидиран морски труд, приета от Международната организация по труда (ILO) през февруари 2006 година.

Стимулиране на иновациите

Транспортът бързо се превръща във високотехнологична индустрия, като изследванията и иновациите стават решаващи за неговото по-нататъшно развитие.

В басейна на Черно море България е първата страна с изградена „Система за управление на трафика и информационно обслужване на корабоплаването" - VTMIS. Първият етап от системата е въведен през 2004 г., в момента се изпълнява втора фаза от изграждането на системата, която трябва да приключи до края на 2007 г. Целта на проекта е да се надстрои техническата структура на българската VTMIS като един интегриран инструмент.

Предвижда се третата фаза от проекта да се финансира по „Оперативна програма транспорт" и съгласно линейния график да приключи 2010 г., с което ще се финализират крайните цели за изграждането на модерна брегова система за мониторинг на морските пространства. С цел подобряване на безопасността и контрола на корабоплаването в системата е интегриран и Морски спасителен координационен център. При своето завършване системата ще дава възможност за външен достъп до нея, като данните ще се ползват и от други заинтересовани държавни органи, като Гранична полиция, ВМС, Агенция „Митници".

Развитие на интермодални транспортни схеми с нарастващ дял на  морски превози на кратки разстояния (SSS)

Бялата книга на транспортната политика на ЕС от 2001 г. отчита като значителен проблем голямото натоварване на шосейния транспорт с товарни превози и превози на хора и се поставя цел част от този трафик да бъде прехвърлен към екологосъобразните видове транспорт, каквито са ж.п., вътрешно воден и морски.

В средно срочния преглед на европейската политика в областта на транспорта корабоплаването на къси разстояния (SSS - short sea shipping) е посочено като приоритетен вид транспорт, подпомагащ устойчивото развитие, избягването на задръствания на пътя и опазващ околната среда и е неразделна част от логистичната верига на европейската транспортна система. Важен инструмент за промоциране на корабоплаването на кратки разстояния е развитието на морските магистрали. През 2007 г. стартира „Програмата Марко Поло ІІ" чрез която ще се финансират проекти, свързани с развитието на морски магистрали

Активна международна дейност с оглед укрепване на международния имидж на страната ни

  • Като член на Парижкия меморандум.

След три годишен период на кооперирано членство България и Румъния са пълноправни членове на Парижкия меморандум по държавен пристанищен контрол от 1 юли 2007 г. След присъединяването на България и Румъния единните процедури и критерии при извършване на държавния пристанищен контрол на практика ще обхванат цялото крайбрежие на Европа. Този факт ще гарантира увеличаване на капацитета за прилагане на международното морско законодателство по отношение на безопасността на корабоплаването, опазване на околната среда и подобряване условията на труд на моряците.

  • Подготовка за участие в 25-тото Общо събрание на ММО с оглед избирането на Р.България в Съвета на ММО (Международната морска организация).
  • Положени през последните години усилия от страна на българското правителство и морската индустрия за поддържането на ефективен и безопасен флот, отговарящ на изискванията на международното и национално морско законодателство. България отдава особено сериозно внимание на ролята си на администрация на знамето като изисква от корабите, плаващи под българско знаме, да отговарят на всички стандарти на ММО. Държавата изпълнява стриктно своите задължения в качеството си на крайбрежна държава и държава, упражняваща държавен пристанищен контрол.
  • България инициира и изигра ръководна роля в създаването на Черноморския меморандум за разбирателство за държавен пристанищен контрол.
  • МТ - координатор по въпросите на Зелената книга на ЕК подготви позиция относно българския принос по Зелената книга за Бъдеща морска политика на ЕС.

За допълнителна информация:
Костадин Вардев, Пресцентър,
Министерство на транспорта
Тел: 940 96 20
e-mail:
kvardev@mt.government.bg

  • КОНЦЕСИЯ НА ЛЕТИЩЕ СОФИЯ
  • Концесии – актуално
  • е-услуги
  • Оперативна програма "Транспорт" 2007-2013
  • 940 9400
  • 150-години МСД
  • Обществен съвет
  • Стратегия за пътна безопасност
  • БДЖ онлайн продажби
  • Национална стратегия за развитието на широколентовия достъп
  • Цифрова програма за Европа
  • Открито управление
  • Отворени данни
  • Общоевропейски телефонни номера 116
Архив - Юли
Пон Вт Ср Чет Пет Съб Нед
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31  

Новини

Пощенска карта в колекционерски тираж отбелязва 120 години българското морско търговско корабоплаване
Министър Московски откри церемонията по случай 125-та годишнина на ТСВ
Министър Московски отвори офертите за концесия на пристанищен терминал „Бургас – Запад“ и на Централна жп гара Пловдив

Актуално за министерството

Предложения за отбелязване чрез пощенски марки и пощенски продукти на значими събития, годишнини и чествания през 2017 г.
Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията е бенефициент по проект "Сътрудничество и координация по TEN-T коридорите от основната мрежа, преминаващи през България", финансиран по Многогодишната работна програма на Механизма за свързване на Европа
Резултати, одобрени от Управляващия комитет по TEN-T проект „Sea2Sea” за разработване на мултимодален коридор за товарни превози, свързващ Егейско с Черно море.

България в Шенген

{structural_funds}

SOLVIT

Вход в системата

RSS feed