Последната актуална информация на тази версия на МТИТС е от 19 октомври 2016 г.
Можете да достъпите новата версия, както и актуална информация от тук.
Реализирането на младите специалисти в системата на транспорта – основна тема в Младежкия форум 05.10.2005
Голям размер

Министърът на транспорта Петър Мутафчиев откри днес Младежки форум – 2005 с приветствено словото на тема:

Реализацията на младите специалисти в системата на транспорта при условията на интеграция в ЕС.

Уважаеми госпожи и господа,

В началото бих искал да благодаря на организаторите за тази прекрасна инициатива, която предоставя широко поле за дискусии между всички участници в сектора относно подготовката и реализацията на младите транспортни специалисти в България. Това е изключително важен въпрос за жизнеността и конкурентоспособността на отрасъла на международния пазар. Убеден съм, че проблемите на транспорта винаги са стояли сериозно пред всички вас, работещите в тази област и младите хора, които се подготвят да се развиват в тази сфера.

Българският транспорт традиционно разполага с професионален кадрови потенциал. В страната са добре развити и успешно функционират професионални гимназии, както и висши и специализирани заведения за подготовка на кадри в железопътния, автомобилния, морския и въздушен транспорт: ВТУ “Тодор Каблешков”, Технически Университет, Университет за национално и световно стопанство, Университет по архитектура, строителство и геодезия, Частен транспортен колеж, ВВМУ „Никола Й. Вапцаров”.

Успешно в нашата страна функционират центрове за квалификация и преквалификация на специалисти в областта на водния и въздушен транспорт като: Учебен център към Института за въздушен транспорт, гр. София, Учебен център към Авиокомпания “ЕР Скорпио”, гр. София, Учебен център към ДП “РВД”, Български морски квалификационен център, гр. Варна, Център за квалификация към Технически университет, гр. Варна. Това са звената които наистина ни помагат да се справяме с динамичните проблеми и предизвикателства, които стоят пред нас преди приемането ни в ЕС.

Динамичните промени в сектора през последните години налагат необходимостта от качествено нов административен и професионален капацитет. Изграждането на такъв капацитет е важно условие за пълноправното членство на страната ни в ЕС. Този процес е свързан преди всичко с повишаване на професионалната подготовка на служителите, с цел да се обезпечи прилагането на Европейските изисквания в Република България.

Един добре подготвен специалист, подходящ да заеме своето място в системата на транспорта следва наред с транспортната техника и съвременните транспортни технологии да познава добре и националната нормативна база и прилаганите регулативни механизми в транспорта, както в страната, така и в ЕС.

Изграждането на административен капацитет и професионалното развитие на кадрите трябва да бъдат в съответствие с приоритетите в транспортната политика на Министерството:

  • Безопасност и сигурност на транспортната система. Днес сред нас са и представители от Клуб „БИ-БИТ”, чиято основна дейност е безопасността на младите хора на пътя. Бих искал да им пожелая много успехи в тяхната обществена дейност. Това е пътя, по който ще станат съпричастни не само младите хора, но и цялото общество към проблемите, свързани с безопасността на движението;
  • Модернизация на транспортната система;
  • Ускоряване на проектите по предприсъединителните фондове;
  • Повишаване качеството на транспортните услуги на населението;
• Усъвършенстване на взаимоотношенията с браншовите организации от транспортния сектор.

 

За повишаване квалификацията на своите служители Министерството на транспорта им осигурява разнообразни форми на обучение, което допринася за добра първоначална и текуща квалификация на кадрите.

Основно място в образователния процес заемат курсовете и семинарите, организирани от Института по публична администрация и европейска интеграция (ИПАЕИ). Целта им е да се получат задълбочени знания в областта на административното право, управлението на администрацията, подготовка за членство в ЕС и методите за усвояване на средства от специализираните фондове на Общността. При повишаване на квалификацията се поощрява обмяната на опит със страните-членки на ЕС, посредством разнообразни „туининг” проекти.

Специализирани знания в областта на транспорта служителите придобиват по линия на международното сътрудничество – участие в семинари и курсове на Бюро ТАЙЕКС на Главна дирекция “Разширяване” към Европейската комисия, обучение от чуждестранни консултантски фирми и много други форми. Служителите на министерството имат възможност, също така, да провеждат стажове в структурите на Европейската комисия, Европейския парламент .

Очакваното присъединяване на Република България към ЕС поставя нови предизвикателства пред подготовката и реализацията на кадрите в областта на транспорта. Поставят се все по-високи критерии за безопасност и сигурност, повишаване качеството на транспортните услуги предлагани на населението.

Научните институти и учебни заведения у нас имат сериозни традиции в развитието и преподаването на транспортните науки. Българските учени и преподаватели се отличават с голяма ерудираност и висок професионализъм. Смятаме, че това е значителен национален потенциал, който следва да се използва максимално. В този смисъл е от изключително важно значение тясното сътрудничество между Министерството на транспорта, специализираните учебните заведения, научните институти, и представителите на частния сектор – транспортни и логистични фирми, спедитори и браншовите организации. Те могат да бъдат от полза на всички нас.

Целите, които можем да си поставим са свързани с по-цялостно отразяване на потребностите на транспортния бизнес в учебните планове и програми за подготовка на кадри, както и повишаване на практическата насоченост на обучението на младите хора. Това може да се постигне чрез:

  • съвместно планиране на необходимия професионален капацитет;
  • съгласуване на учебни програми и планове за подготовка на кадри за транспортния сектор;
• изработване на програми за млади специалисти, които дават възможност за осигуряване на приемственост и обучение по работните места на млади кадри с висше образование, като чрез тях се стимулира обучаващия служител да предава знанията и опита си на обучавания млад специалист.

 

Добра идея за дългосрочно планиране и осигуряване на финансиране, би било съвместното разработване на стратегия за развитие на транспортната наука.

Скъпи млади приятели, госпожи и господа от организационния комитет убеден съм, че на днешния форум ще имате възможността да проведете една задълбочена и ползотворна дискусия, която ще бъдат представени не само вижданията на младите хора, но и на техните преподаватели. Днес вие ще посочите не само слабостите, които до сега съществуват в транспортните среди, но и пътищата по които да ги решим.

Вие, младите можете да заемете достойно място, сега и за в бъдеще, в транспортната система на Република България. Бъдете живи и здрави, желая ви много успехи и до нови срещи.

Благодаря за вниманието!

  • КОНЦЕСИЯ НА ЛЕТИЩЕ СОФИЯ
  • Концесии – актуално
  • е-услуги
  • Оперативна програма "Транспорт" 2007-2013
  • 940 9400
  • 150-години МСД
  • Обществен съвет
  • Стратегия за пътна безопасност
  • БДЖ онлайн продажби
  • Национална стратегия за развитието на широколентовия достъп
  • Цифрова програма за Европа
  • Открито управление
  • Отворени данни
  • Общоевропейски телефонни номера 116
Архив - Юли
Пон Вт Ср Чет Пет Съб Нед
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31  

Новини

Пощенска карта в колекционерски тираж отбелязва 120 години българското морско търговско корабоплаване
Министър Московски откри церемонията по случай 125-та годишнина на ТСВ
Министър Московски отвори офертите за концесия на пристанищен терминал „Бургас – Запад“ и на Централна жп гара Пловдив

Актуално за министерството

Предложения за отбелязване чрез пощенски марки и пощенски продукти на значими събития, годишнини и чествания през 2017 г.
Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията е бенефициент по проект "Сътрудничество и координация по TEN-T коридорите от основната мрежа, преминаващи през България", финансиран по Многогодишната работна програма на Механизма за свързване на Европа
Резултати, одобрени от Управляващия комитет по TEN-T проект „Sea2Sea” за разработване на мултимодален коридор за товарни превози, свързващ Егейско с Черно море.

България в Шенген

{structural_funds}

SOLVIT

Вход в системата

RSS feed