Последната актуална информация на тази версия на МТИТС е от 19 октомври 2016 г.
Можете да достъпите новата версия, както и актуална информация от тук.
Позиция на ИА „Морска администрация” за спасителен кораб „Перун” 08.02.2008
Голям размер

Във връзка с появилите се противоречиви информации за спасителния влекач „Перун", ИА „Морска администрация" прави следните уточнения:

„Перун" е кораб - частна държавна собственост, който е вписан в активите на Изпълнителна агенция „Морска администрация". Плавателният съд е специализиран за извършването на спасяване на имущество на море, а не за извършването на операции по търсене и спасяване на човешки живот. Съгласно действащите международни договори в тази област - Международна конвенция за търсене и спасяване по море, 1979 г. (Ратифицирана със закон, приет от 38-то Народно събрание на 12.05.1999 г. - ДВ, бр. 47 от 21.05.1999 г. Издадена е от Министерството на транспорта, обн., ДВ, бр. 75 от 24.08.1999 г., в сила от 7.08.1999 г., изм., бр. 61 от 26.07.2005 г., в сила от 1.01.2000 г.), държавите-страни по нея са длъжни да създадат организация за извършване на дейностите по търсене и спасяване на човешки живот на море в отговорните им райони, независимо от националността на хората, търпящи бедствие. Спасяването на имущество на море е изцяло търговско начинание, за което не съществува подобно задължение, видно от Международната конвенция по спасяване, 1989 г. - ратифицирана със закон (Обн., ДВ, бр. 10 от 28.01.2005 г.).

Корабът е отдаден по договор за беърбоут чартър под наем на дружеството „Интернет-агенция" ООД. Първоначалният договор е сключен на 23.03.2007 г. и е бил за шест месеца, а срокът му на действие е удължен с анекс, подписан на 24.09.2007 г. до пристигането на кораба в българско пристанище, но не по-късно от шест месеца от подписването на анекса.

Поради неизплащане на дължимото наемно възнаграждение, считано от 01.02.2008 г. договорът за беърбоут чартър с наемателя е прекратен, а Изпълнителна агенция „Морска администрация" встъпва отново във владение на кораба. Към настоящия момент плавателният съд се намира на рейда в Дубай и е напълно технически годен да отплава. След прекратяването на договора за наем, „Морска администрация" е назначила свой екипаж, но на борда на кораба се намират и лица, украински граждани, които са били част от назначения от наемателя екипаж, които отказват да го напуснат и по такъв начин възпрепятстват отплаването на кораба. Бившият наемател на кораба - „Интернет-агенция" ООД, е представила уверения, че на украинските моряци са осигурени средства за тяхното прибиране в родината им. По този начин наемателят изпълнява и своето задължение, което произтича от Конвенция № 166 на Международната организация на труда относно репатрирането на моряците (Ратифицирана със закон, приет от 39-то Народно събрание на 21.05.2003 г. - ДВ, бр. 51 от 3.06.2003 г. Издадена от Министерството на труда и социалната политика, обн., ДВ, бр. 77 от 3.09.2004 г., в сила за Република България от 30.07.2004 г.). В същото време българската държава и Изпълнителна агенция „Морска администрация" в частност нямат никакво задължение да компенсират членовете на екипажа, които са украински граждани за техните неизплатени трудови възнаграждения.

Чл. 12 от Кодекса на търговското корабоплаване (КТК) определя, че правното положение на екипажа на кораба „Перун" се определя от закона на знамето, под което плава т. е. от българския закон. Правната уредба на договора за беърбоут чартър в българското законодателство (чл. 199а и сл. КТК) предвижда даването на пълни права на управление и контрол за наемателя по договора, включително да назначава капитана и екипажа за срока на договора. С прекратяването на договора за беърбоут чартър наемателят по договора се задължава да предаде държането и управлението на кораба, а съществуващите трудовоправни отношения между наемателя и назначения от него екипаж се прекратяват по отношение на този плавателен съд. Следва да се отбележи, че наемодателят по договора за беърбоут чартър - ИА „Морска администрация" не отговаря за задълженията на наемателя за времето на наема (чл. 199з от КТК).

Българското законодателство не допуска действие на исковете спрямо вещта. Исковете за неплатено трудово възнаграждение могат да бъдат насочени единствено срещу работодателя - в този случай „Интернет-агенция" ООД, а предмет на обезпечение може да бъде единствено неговото имущество.

Изпълнителна агенция „Морска администрация" се намира в постоянна връзка с официални представители на украинската държава - генералния консул във Варна и представител от Посолството на Украйна в България. Българската позиция по отношение на украинските граждани и техния статус е изразена по официален път пред компетентните украински власти и среща тяхното разбиране. Поради факта, че пребиваването на чуждите граждани на борда на кораба „Перун" е без правно основание след прекратяването на договора за беърбоут чартър, както и поради отказа на украинците да напуснат доброволно кораба, на управляващия генералното консулство на Република България в Дубай е изпратена инструкция да осигури със съдействието на местните власти отстраняването им от борда на кораба.

Считано от 01.02.2008 г., ИА „Морска администрация" е назначила екипаж от свои служители. Броят на екипажа е напълно достатъчен за безопасната и сигурна експлоатация на кораба, особено като се вземе предвид обстоятелството, че корабът няма да извършва провлачване или друга търговска дейност. Към момента на кораба се намират 12 души екипаж, от които: 1 капитан, 1 старши помощник, 1 втори помощник, трима рулеви, главен механик, втори механик, вахтен механик и електро механик и двама мотористи. По този начин за всяка от вахтите, която е по 4 часа, има осигурени по двама члена на корабния екипаж на мостика и двама - машинното. На кораба е издаден документ за надлежно комплектоване на кораба с екипаж съгласно изискванията на Международната конвенцията за безопасност на човешкия живот на море (Правило V/14), като поради факта, че назначените от ИА „Морска администрация" членове на корабния екипаж са служители на агенцията те могат да бъдат единствено български граждани. Точният брой на членовете на корабния екипаж е определен от ИА „Морска администрация" в съответствие с принципите, залегнали в приложение № 8 към чл. 13, ал. 2 от Наредба № 6 за компетентност на морските лица в Република България (обн., ДВ, бр. 101 от 4.12.2007 г.).

За допълнителна информация:
Гергана Гроздева, Пресцентър,
Министерство на транспорта
Тел: 9409 625
e-mail: ggrozdeva@mt.government.bg

  • КОНЦЕСИЯ НА ЛЕТИЩЕ СОФИЯ
  • Концесии – актуално
  • е-услуги
  • Оперативна програма "Транспорт" 2007-2013
  • 940 9400
  • 150-години МСД
  • Обществен съвет
  • Стратегия за пътна безопасност
  • БДЖ онлайн продажби
  • Национална стратегия за развитието на широколентовия достъп
  • Цифрова програма за Европа
  • Открито управление
  • Отворени данни
  • Общоевропейски телефонни номера 116
Архив - Юли
Пон Вт Ср Чет Пет Съб Нед
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31  

Новини

Пощенска карта в колекционерски тираж отбелязва 120 години българското морско търговско корабоплаване
Министър Московски откри церемонията по случай 125-та годишнина на ТСВ
Министър Московски отвори офертите за концесия на пристанищен терминал „Бургас – Запад“ и на Централна жп гара Пловдив

Актуално за министерството

Предложения за отбелязване чрез пощенски марки и пощенски продукти на значими събития, годишнини и чествания през 2017 г.
Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията е бенефициент по проект "Сътрудничество и координация по TEN-T коридорите от основната мрежа, преминаващи през България", финансиран по Многогодишната работна програма на Механизма за свързване на Европа
Резултати, одобрени от Управляващия комитет по TEN-T проект „Sea2Sea” за разработване на мултимодален коридор за товарни превози, свързващ Егейско с Черно море.

България в Шенген

{structural_funds}

SOLVIT

Вход в системата

RSS feed