120 годишнината на Български държавни железници и предстоящия празник на железничаря бяха отбелязани днес и в София. За първи път Денят на железничаря се празнува през 1950 г. - първата неделя на м. август. По време на церемонията министърът на транспорта Петър Мутафчиев поздрави железничарите и награди 23 служителя на БДЖ ЕАД и 19 - от НКЖИ за дългогодишния им опит и висок професионализъм. 120 години са сериозен опит и традиции, върху които може да се гради сигурно бъдеще, заяви министър Мутафчиев. Празнуваме заедно, защото само с общи усилия ще можем да гарантираме безопасността и развитието на българските железници. Отношението между държавата и железопътния транспорт трябва да се промени изцяло. Необходимо е всеки да поеме своите отговорности. Държавата да си даде ясна гаранция, че предоставяйки необходимите средства, българските железници ще се изравнят с европейските, обобщи още министърът. Вярвам че, с общи усилия ще съумеем да преодолеем трудностите и ще възстановим доверието сред обществото, че жп транспорт в България е сигурен, безопасен, конкурентноспособен, модерен и европейски - каза Мутафчиев. С приветствено слово към присъстващите се обърна и генералният директор на НК „ЖИ" Антон Гинев, който подчерта, че постигането на амбициозната цел за бърза, сигурна и конкурентоспособна железница на двадесет и първи век ще бъде съпътствана с неизбежни трудности. В края на словото си той изрази увереност, че заедно ще преодоляваме предизвикателствата, за да имаме просперираща компания, която да гарантира сигурни работни места и достойна реализация на следващите поколения железничари. Изпълнителният директор на „БДЖ" ЕАД Христо Монов също поздрави присъстващите с настъпващия празник. Това е една трудна година за БДЖ - два сериозни инцидента, които ни накараха да преосмислим цялостната си работа и да преразгледаме онези детайли, които в своята съвкупност определят образа на железницата пред обществото. Всеки железничар работи за възстановяването на доверието на клиентите към безопасността и сигурността на железопътните превози. Същевременно категоричното ми убеждение е, че предприетите в тази насока мерки са само етап от целия път, който трябва да извървим за да докажем, че БДЖ ЕАД са действително отговорен европейски железопътен превозвач. *** Значими дати в историята на българската железница 1864 г. Първа копка за изграждането на линията Русе - Варна от английската компания на братя Баркли 1866 г. Официално откриване на линията Русе - Варна 1870 г. Барон Хирш започва строителството на линията Цариград - Белово 1873 г. Официално откриване на линията Цариград - Белово Националноосвободителното движение и железничарите-революционери: Тодор Каблешков - началник на гара Белово, Захари Стоянов - маневрист в гара Търново Сеймен (днешният Симеоновград), Иларион Драгостинов - телеграфист на гара Русе, Георги Икономов - маневрист в гарите Русе, Търново Сеймен и Одрин, и др. 1885 г. Народното събрание приема Закон за железните пътища, съгласно който железните пътища в България собственост на държавата и се експлоатират от нея 1888 г. Правителството на Стефан Стамболов завзема линията Вакарел - Белово (построена и експлоатирана до този момент от дружеството на Виталис) и започва нейната експлоатация. На 1-ви август цялата линия Цариброд - София - Белово е открита за международни превози. Линията Русе - Варна е откупена от държавата и на 10-ти август започва нейната експлоатация. С железопътните линии Цариброд - София - Белово и Русе - Варна се учредяват Българските Държавни Железници. 1912 г. Създава се самостоятелно Министерство на железниците, пощите и телеграфите 1922 г. Създава се държавно железопътно училище 1950 г. Учредява се Ден на железничаря - първият неделен ден на м. август 1952 г. Открита е Подбалканската железопътна линия 1963 г. Започва използването на дизелова тяга за влаково движение. Пуснат е в експлоатация първият електрифициран железопътен участък София - Пловдив 1964 г. Завършен е първият удвоен железопътен участък Синдел - Варна 1978 г. Фериботната линия Варна - Иличовск се въвежда се в експлоатация
2002 г. На 1-ви януари 2002 г. влиза в сила новия Закон за железопътния транспорт, приет от Народното събрание на Република България, съгласно който Национална компания "Български Държавни Железници" е разделена на две отделни предприятия - "Български държавни железници" ЕАД (железопътен превозвач) и Национална компания "Железопътна инфраструктура" (инфраструктурна компания). 2007 г. Преструктуриране на БДЖ ЕАД и НК ЖИ БДЖ ЕАД - три дъщерни дружества: НК ЖИ - четири експлоатационни предприятия и едно дъщерно търговско дружество: - Поделение „Управление на движението на влаковете и капацитета"
- Поделение „Железен път и съоръжения"
- Поделение „Енергетика"
- Поделение „Сигнализация и телекомуникации"
- „ТРЕН" ЕООД - дъщерно дружество на НК „ЖИ" за търговия с електрическа енергия.
За допълнителна информация: Вера Деянова, Пресцентър, Министерство на транспорта Тел: 9409 534 e-mail: vdeianova@mt.government.bg |