МТИТС ще спести за година около половин милион лева По предложение на министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията Александър Цветков Министерският съвет прие управителни съвети от трима души в 6 държавни предприятия в системата на МТИТС. Това предвиждат гласуваните от правителството предложения за промени в 4 закона - за морските пространства, вътрешните водни пътища и пристанищата; за гражданското въздухоплаване; за железопътния транспорт и за преобразуването на Строителните войски, Войските на Министерството на транспорта и Войските на Комитета по пощи и далекосъобщения в държавни предприятия. Измененията в законите предвиждат числеността на управителните съвети в ДП „Пристанищна инфраструктура", в Национална компания „Железопътна инфраструктура", в ДП „Ръководство на въздушното движение", в ДП „Транспортно строителство и възстановяване", в ДП „Съобщително строителство и възстановяване" и в ДП „Строителство и възстановяване" да бъде намалена от петима на трима души, като един от тях ще бъде генерален директор на предприятието. Целта е преодоляване на негативното влияние на финансовата криза и намаляване на разходите в едноличните търговски дружества с държавно участие в капитала и държавните предприятия. По този начин за една календарна година ще бъдат спестени около 500 000 лв. за възнаграждения на членове на управителни и контролни органи на държавните предприятия от системата на Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията. Числеността на управителните съвети в държавните предприятия в момента по никакъв начин не осигурява по-доброто им управление. Практиката сочи, че управление от трима души, които са добри професионалисти в съответна област, е достатъчно ефективно и гарантира оперативност при вземането на решения. Предлаганите промени в законите за гражданското въздухоплаване и за преобразуването на Строителните войски, Войските на Министерството на транспорта и Войските на Комитета по пощи и далекосъобщения в държавни предприятия предвиждат и отпадане на Контролния съвет в структурата за управление и контрол на предприятията. През последните години законодателството ни предвиди създаването на множество органи, чието предназначение преди всичко е подобряването на финансовата дисциплина, засилването на контрола върху начина, по който се разходват средствата, създаването на ефективни и работещи системи за финансово управление и контрол, не само в бюджетната сфера, но и за търговските дружества с държавно участие в капитала и държавните предприятия. Според Закона за вътрешния одит в публичния сектор търговските и държавните предприятия могат да изграждат звено за вътрешен одит по решение на управителните им органи. Законът за независимия финансов одит пък позволява всяко предприятие, извършващо дейност от обществен интерес да има одитен комитет. Анализът сочи, че съществуването на т. нар. надзорни или контролни органи в едноличните търговските дружества с държавно участие и държавните предприятия не е необходимо, тъй като създава неправилна и погрешна представа за наличието на контролни механизми, каквито на практика не са налице. Дейността на подобни органи се изчерпва с формално изпълнение на възложените по закон функции или с участие в заседания на управителните съвети, без на практика да има реално действащ орган за надзор. За допълнителна информация: Гергана Гроздева, Пресцентър, Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията Тел: 9409 625 e-mail: ggrozdeva@mtitc.government.bg |