Министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Александър Цветков и министърът на транспорта и инфраструктурата на Румъния Раду Берчану подписаха днес Меморандум за сътрудничество по въпроси на аеронавигационното обслужване и за установяване на функционален блок въздушно пространство между двете страни.
Меморандумът определя цялостната управленска структура на проекта DANUBE FAB, с който трябва да бъде създаден функционален блок от въздушно пространство между България и Румъния. Създаването на подобни въздушни блокове е част от политиката на ЕС по изграждането на Единно европейско небе. Срокът за установяване на общи въздушни блокове за всички страни-членки на ЕС е 4 декември 2012 г. и по този начин Република България изпълнява това си задължение в указаните от европейското законодателство рамки.
Проектът DANUBE FAB е одобрен за финансиране на Фаза 1 (Етап 2), Фаза 2 и Фаза 3 със средства, отпуснати от Европейската комисия (ЕК) чрез програмата TEN-T. Финансирането от ЕС е в размер на около 2.5 млн. евро, от които по 50% за България и 50% за Румъния. Останалата част от финансирането на проекта от 2.5 млн. евро е разделена поравно между службите, отговарящи за контрола на въздушното пространство над двете страни. Няма да бъдат инвестирани средства за техника и софтуер, а само за синхронизиране на системите, за обучение, симулации и т.н.
С реализирането на проекта между България и Румъния ще се постигне уеднаквяване на правилата и процедурите за аеронавигационно, информационно и метеорологично обслужване на полетите във въздушното пространство на двете страни. Ще бъде създадена съвместна организация на въздушното пространство без оглед на националните граници, което ще доведе до избирането на най-преките трасета за самолетите при прелитането над двете държави – самолетите няма да бъдат отклонявани от най-изгодата им траектория. В момента прелитайки през различните държави авиокомпаниите трябва да се съобразяват с местните изисквания и особености. Това понякога води до отклоняването на самолета от най-изгодната му траектория, което води до забавяне, по-големи разходи на гориво, замърсяване на околната среда и т.н.
С осъществяването на проекта между България и Румъния прелитащите самолети през двете държави ще се съобразяват с общите правила и процедури, които ще бъдат създадени. Това ще скъси дължината на трасетата за прелитане, ще увеличи пропускателната способност на въздушното пространство на двете държави, ще намали допълнителните разходи за авиокомпаниите и ще доведе до намаляването на вредните емисии, същевременно ще се повишат ефективността и безопасността на полетите.
***
Фази на проекта DANUBE FAB:
Фаза 1 – Проучване за осъществимост (състоящо се от 2 етапа), приключена
Фаза 2 – Предварително проектиране (2009г. – 2010г.)
Фаза 3 – Подробно проектиране и предварително внедряване (2011г. – 2012г.)
Фаза 4 – Внедряване (2013г. +)
Проекти за ФБВП в Европа
Към момента се осъществяват проекти за девет функционални блока от въздушно пространство, в един от които участва и България:
Baltic FAB – Полша и Литва
Blue Med – Италия, Гърция, Кипър, Малта (Тунис, Египет и Албания като асоциирани партньори и Кралство Йордания като наблюдател)
Danube FAB – България и Румъния
FAB Central Europe – Австрия, Чешка република, Хърватия, Унгария, Словашка република, Словения, Босна и Херцеговина
FAB Europe Central – Франция, Германия, Швейцария, Белгия, Холандия, Люксембург, (Обединеното кралство като партньор за сътрудничество)
NUAC Programme – програма на Дания и Швеция
NEFAB – Норвегия, Финландия, Естония, Исландия, Дания, Швеция
SW Portugal-Spain FAB – Испания и Португалия
FAB UK Ireland – Великобритания и Ирландия
За информация: Костадин Вардев, Пресцентър, Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията Тел: 02/ 9409 620 e-mail: kvardev@mtitc.government.bg
|