Последната актуална информация на тази версия на МТИТС е от 19 октомври 2016 г.
Можете да достъпите новата версия, както и актуална информация от тук.
Министър Александър Цветков представи промените в Кодекса на търговското корабоплаване 05.08.2010
Голям размер

Министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Александър Цветков даде съвместна пресконференция с изпълнителния директор на Параходство „Български морски флот” (БМФ) кап. Христо Донев. В пресконференцията участваха заместник-министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Камен Кичев и председателят на Моряшкия синдикат във Варна Красимир Вълчев.

Министър Цветков представи промените в Кодекса на търговското корабоплаване, изготвени от експерти на МТИТС и представители на отрасловите организации.

Проектът на Закон за изменение и допълнение на Кодекса на търговското корабоплаване, бе приет вчера (04.08.2010) от Министерския съвет. Очаква се на следващата сесия на Народното събрание, проектът да бъде одобрен.

Измененията са основно в няколко насоки:

  • По-детайлна уредба на ипотеката върху кораб, включително и чрез засилване на правата на кредиторите – преди промените, които бяха приети от МС, т.нар. „привилегированите вземания” (държавни вземания, вземания на работници и служители и др.) бяха пред кредитора. На практика нормативната база не създаваше условия, които да гарантират вземанията му. По тази причина банките избягваха да отпускат кредити за построяването или закупуването на нови кораби, или ако решат да го направят, изискваха плавателният съд да бъде регистриран под флаг на държава, в която техните вземания ще бъдат гарантирани. Поради липсата на адекватни действия от страна на държавата, на практика са били толерирани негативните процеси, които доведоха до намаляване броя на корабния състав на половина. С промените, които подготви МТИТС, вече са гарантирани вземанията на кредитора. Същевременно се предоставя и възможността да се ипотекира кораб, който е в строеж. Това не само ще създаде условия повече кораби да плават под български флаг, но и ще стимулира корабостроенето в България.
  • Опростяване на режима на регистрацията – предвижда на първо място да се заменят съществуващите два документа (актът за националност и позволителното за плаване) с един – свидетелство за регистрация. Смяната на наименованието на документа е в съответствие с международната практика и ще улесни българските корабопритежатели, тъй като в настоящия момент при проверки в чужди пристанища са налице определени проблеми. В същото време, с оглед на опростяване на процеса се предвижда това свидетелство да се издава от органа, който извършва регистрацията – изпълнителният директор на ИA „Морска администрация” или оправомощени от него лица.
  • Създаването на позитивно-правна уредба на някои нови типове договори за услуги в корабоплаването – договор за корабно снабдяване, договор за понтонни услуги, договор за обслужване на безекипажни кораби.
  • Опростяване на режима за наемане на чужди граждани за работа на борда на български кораби за компенсиране на недостига на качествени морски кадри – по отношение на постигането на по-голяма гъвкавост на пазара на труда на морските кадри, с приетите промени, става възможно наемането на борда на кораба на морски лица от държави-членки на ЕС и трети страни, при стриктно спазване на изискванията на действащото европейско право. Същевременно, за да се гарантира заетостта на българските моряци, се въвежда задължителен минимум от 25% от екипажа, който трябва да бъде съставен от българи. Предложеното изменение на този член цели да се предостави по-голяма свобода на българските корабопритежатели при комплектоването на българските кораби с екипажи, като по този начин българският флот ще стане по-конкурентоспособен на световния пазар. Приспособимостта и гъвкавостта по отношение на екипажите е ключов елемент за всяка корабоплавателна компания в конкурентната среда на международния трудов пазар на морските кадри. Алтернативният подход (залегнал в действащия понастоящем КТК) за прилагане на ограничителни мерки в опит да се запазят гарантирани работни места за българските морски лица има обратен ефект. Този сегашен подход води до липса на конкурентоспособност, лоша мотивация на екипажите и лоши резултати при проверки в чужди пристанища по линия на държавния пристанищен контрол и намаление на флота, плаващ под българско знаме. В крайна сметка, всичко това води и до намаляване на работните места.

Екипът на МТИТС полага последователни усилия да подпомага развитието на водния транспорт. Едно от първите неща, които новото ръководство успя да направи са измененията и допълненията в Кодекса за социално осигуряване, Закона за доходите на физическите лица и Закона за медицинското осигуряване, които намалиха до 1% данъка върху общ доход на моряците и им дадоха по-голяма гъвкавост при режима на социалното им осигуряване. Тези първи мерки доведоха до подобряване на бизнес средата в областта на водния транспорт, но екипът на МТИТС продължава да полага максимални усилия, за да продължи реформата в сектора.

Основна цел пред ръководството на МТИТС е създаване на условия, които да засилят интереса към плаването под българско знаме. Това е сред основните проблеми пред морския бранш. Заради лошите условия за корабопритежателите през последните две години корабният състав на България е намалял с 50%. Една от причините за този негативен процес са условията при ипотекиране на морски кораби. Действащата нормативна уредба която завари новият екип на министерството бе остаряла (приета през 1970 г.) и нефункционална.

Предприетите действия от МТИТС започнаха да дават резултати и вече има 6 кораба, завърнали се под български флаг.

За информация:
Милан Мартинов, Пресцентър
,
Министерство на транспорта,
информационните технологии
и съобщенията
Тел: 02/ 9409 625
e-mail:
mmartinov@mtitc.government.bg

  • КОНЦЕСИЯ НА ЛЕТИЩЕ СОФИЯ
  • Концесии – актуално
  • е-услуги
  • Оперативна програма "Транспорт" 2007-2013
  • 940 9400
  • 150-години МСД
  • Обществен съвет
  • Стратегия за пътна безопасност
  • БДЖ онлайн продажби
  • Национална стратегия за развитието на широколентовия достъп
  • Цифрова програма за Европа
  • Открито управление
  • Отворени данни
  • Общоевропейски телефонни номера 116
Архив - Юли
Пон Вт Ср Чет Пет Съб Нед
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31  

Новини

Пощенска карта в колекционерски тираж отбелязва 120 години българското морско търговско корабоплаване
Министър Московски откри церемонията по случай 125-та годишнина на ТСВ
Министър Московски отвори офертите за концесия на пристанищен терминал „Бургас – Запад“ и на Централна жп гара Пловдив

Актуално за министерството

Предложения за отбелязване чрез пощенски марки и пощенски продукти на значими събития, годишнини и чествания през 2017 г.
Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията е бенефициент по проект "Сътрудничество и координация по TEN-T коридорите от основната мрежа, преминаващи през България", финансиран по Многогодишната работна програма на Механизма за свързване на Европа
Резултати, одобрени от Управляващия комитет по TEN-T проект „Sea2Sea” за разработване на мултимодален коридор за товарни превози, свързващ Егейско с Черно море.

България в Шенген

{structural_funds}

SOLVIT

Вход в системата

RSS feed