Последната актуална информация на тази версия на МТИТС е от 19 октомври 2016 г.
Можете да достъпите новата версия, както и актуална информация от тук.
Официално стартира програмата i-Клас на МТС 07.03.2005

Вицепремиерът и министър на транспорта и съобщенията Николай Василев официално обяви днес старта на поредната вълна от компютъризирани български училища по проекта i-Клас на Министерството на транспорта и съобщенията.

I. През 2004 г. Министерството на транспорта и съобщенията стартира мащабна програма i-България за ускорено изграждане на информационното общество

В края на месец февруари 2004 г. Европейската комисия разпространи доклад, “eEurope+ Progress Report”, който отразява постигнатия напредък в изграждането на Информационното общество от страните-кандидатки (включващо и десетте нови членки). Общият извод, който се налагаше е, че България и Румъния имат най-слабите показатели за постигнат прогрес. Особено драстично беше изоставането на България в процеса на въвеждане на информационни и комуникационни технологии (ИКТ) в образованието. В началото на 2004 г. на 100 български ученика се падат по 2,1 компютъра, като при отчитане на броя на съвременните компютри това съотношение е значително по-неблагоприятно и е 1,3 компютъра на 100 ученика. Незначителен е броят на училищата, които са свързани с наета линия към Интернет.
В отговор, през април 2004 г., Министерство на транспорта и съобщенията стартира националната програма i-България, чиято главна цел е да преодолее изоставането и да изгради базата за развитие на трите основни стълба на Информационното общество:

  • Осигуряване на достъп до ИКТ за мнозинството български граждани
  • Въвеждане на ИКТ във всички степени на образованието
• Развитие на конкурентоспособността на българския ИКТ сектор

• Развитие на конкурентоспособността на българския ИКТ сектор

 

• Развитие на конкурентоспособността на българския ИКТ сектор

 

През 2004 г. изградихме модерни компютърни лаборатории във всички 37 държавни висши училища и в 32 института на Българската академия на науките. Към високоскоростна интернет мрежа са свързани общо 65 висши държавни училища и научни институти. До края на месец февруари 2004 г. са изградени 40 телецентъра, а до средата на тази година ще бъдат изградени общо 160 центъра.
Предприетите бързи мерки чрез програмата i-България бяха регистрирани в поредния доклад на Европейската комисия за развитието на Информационното общество. В него се отбелязва, че България заедно с Унгария, Латвия и Естония са отбелязали напредък в много от показателите за развитие за период от шест месеца. Важно постижение е, че 50% от българските младежи между 16 и 20 години редовно използват интернет. По този показател ние се нареждаме наравно с Чехия, Унгария и Словакия, страни със по-добри останали показатели, като: брой компютри в училищата, общ брой компютри и общ брой потребители на интернет.

II. Програма i-Клас

През 2004 г. ние оборудвахме 50 училища с 600 компютри. В края на 2004 г. бяха осигурени допълнителни средства за програмата i-България в размер на 10 млн. лева. С тях е осигурено изграждането на компютърни класове за още 750 училища с общо над 400,000 ученика.
През настоящата седмица започва откриването на компютърните класове в 750 училища. Компютърните класове са оборудвани с най-модерни, съвременни компютри.

III. Националната стратегия и план за действие за въвеждане на информационните и комуникационни технологии в българските училища – важен компонент в програмата i-Клас

В предходната седмица Народното събрание одобри Национална стратегия и план за действие за въвеждане на информационните и комуникационни технологии в българските училища. Стратегията има комплексен характер и тя далеч не се изчерпва с доставката на компютри за училищата. Освен “достъп и интернет за всеки” се поставя и още една цел – “умения и знания за всеки”. Главна цел на Стратегията е изграждането на качествено нова учебна среда, която ще научи учениците да търсят и гъвкаво да намират информация, както и да я анализират и използват в учебния процес, което ще ги направи утре конкурентноспособни на пазара труда.

Стратегията включва пет основни направления:

  • Създаване на подходяща нормативна уредба, регламентираща обучението по ИКТ и обучението чрез използване на ИКТ,
  • Компютъризация – изграждане на компютърни класове във всички училища,
  • Изграждане на информационна мрежа и свързване към високоскоростен Интернет на всички училища,
  • Обучение и повишаване на квалификацията на учителите с цел въвеждане на ИКТ във всички учебни дисциплини,
• Създаване на образователен портал, платформи за дистанционно обучение и образователно съдържание по всички дисциплини.

• Създаване на образователен портал, платформи за дистанционно обучение и образователно съдържание по всички дисциплини.

 

• Създаване на образователен портал, платформи за дистанционно обучение и образователно съдържание по всички дисциплини.

 

IV. Незабавно стартираме изпълнението на Стратегията

Министерството на транспорта и съобщенията подготви проектните задания за:

  • Изграждане на информационна мрежа и свързване към високоскоростен Интернет на всички училища,
• Компютризация – изграждане на компютърни класове във всички училища.

• Компютризация – изграждане на компютърни класове във всички училища.

 

• Компютризация – изграждане на компютърни класове във всички училища.

 

Проект “Изграждане на информационна мрежа и свързване към високоскоростен Интернет на всички училища“
Проектът реализира визията “цялото учебно и образователно съдържание, по всяко време, навсякъде“, което означава, че:

  • Всички училища ще имат достъп до европейското образователно съдържание,
  • Всички училища ще имат достъп до българското образователно съдържание,
• Открит урок, който се провежда, например в училище във Видин, ще може да бъде наблюдаван от учениците в Кърджали или в което и да е българско училище.

• Открит урок, който се провежда, например в училище във Видин, ще може да бъде наблюдаван от учениците в Кърджали или в което и да е българско училище.

 

• Открит урок, който се провежда, например в училище във Видин, ще може да бъде наблюдаван от учениците в Кърджали или в което и да е българско училище.

 

За да се реализират тези изисквания, проектът предвижда:

  • Изграждане на единен център за управление на комуникациите и съдържанието, система за съхранение на данни, система за филтриране на нелегитимно или вредно съдържание и център за софтуерна и хардуерна поддръжка,
• Осигуряване на Интернет свързаност – високоскоростен достъп 1Mb.

• Осигуряване на Интернет свързаност – високоскоростен достъп 1Mb.

 

• Осигуряване на Интернет свързаност – високоскоростен достъп 1Mb.

 

Проектът е с тригодишен срок на изпълнение, като:

  • През 2005 г. ще бъде осигурен високоскоростен интернет на 1200 училища,
  • През 2006 г. ще бъде осигурен високоскоростен интернет за всички останали училища,
• През 2007 г. ще бъде удвоена скоростта на достъп до интернет за всички училища.

• През 2007 г. ще бъде удвоена скоростта на достъп до интернет за всички училища.

 

• През 2007 г. ще бъде удвоена скоростта на достъп до интернет за всички училища.

 

  • Проект “Компютъризация – изграждане на компютърни класове във всички училища“
    При изпълнението на проекта ще бъде използван натрупания опит от успешно приключилата процедура за компютъризация на 750 училища. Проектът предвижда за 2005 г. изграждането на 2480 компютърни класа (не се включва закупеното оборудване за 750 училища), като всеки компютърен клас ще включва: между 6 и 10 настолни компютъра, в зависимост от броя ученици, сървер, принтер и скенер. За 2006 г. и 2007 г. се предвижда увеличаване на броят на компютърните класове.

V. Програмата i-Клас поставя основата за модернизация на държавата в прехода й към икономика, базирана на знанието.

Лисабонската стратегия постави стратегическата цел обединена Европа да изгради най-конкурентоспособната и динамична икономика в света, базирана на знанията. Ключова роля в този процес се пада на модернизацията на образователната система, успешната интеграция на информационните и комуникационни технологии в образованието, включително и повишаване квалификацията и уменията на преподавателския състав. Ролята на учителите се променя – те не са само източник на знания, които се съобщават на ученическата аудитория, а и ръководители на всеки учащ се в неговата мотивация за придобиване на индивидуални умения при търсене и обработка на получената информация. Стратегията предвижда значителни средства за подобряване уменията и квалификацията на учителите:

  • Обучение на 3250 ръководители на компютърни кабинети
• Обучение на близо 90 000 преподаватели, както по базови компютърни умения, така и по придобиване на умения за използване на ИКТ в преподаването

• Обучение на близо 90 000 преподаватели, както по базови компютърни умения, така и по придобиване на умения за използване на ИКТ в преподаването

 

• Обучение на близо 90 000 преподаватели, както по базови компютърни умения, така и по придобиване на умения за използване на ИКТ в преподаването

 

В европейски мащаб сме в процес на ревизия на програмите и средствата за постигане на целите на Лисабонската стратегия. Отчита се, че все още Европа изостава по темпове на икономически растеж от САЩ, Корея и Япония. Като главна причина се изтъква по-бавното внедряване постиженията на информационните и комуникационни технологии. Обмисля се прилагането на още по-амбициозни мерки и действия. В тази връзка програмата i-Клас за компютъризация на българското образование е навременна мярка и полага основата за модернизация на българската държава. Нейното изпълнение ще гарантира изграждането на по-широка обща култура на младите хора, увеличаване на международните им контакти, овладяването на чужди езици, както и развиване на нови знания и умения, тясно хармониращи с тенденциите в пазара на труда.

Младите българи ще са конкурентоспособни на своите връстници от Европа и ще станат активен участник в новата световна икономика, базирана на знанието.

За допълнителна информация:
Костадин Вардев, Пресцентър,
Министерство на транспорта и съобщенията
Тел: 940 96 20
e-mail: kvardev@mtc.government.bg

  • КОНЦЕСИЯ НА ЛЕТИЩЕ СОФИЯ
  • Концесии – актуално
  • е-услуги
  • Оперативна програма "Транспорт" 2007-2013
  • 940 9400
  • 150-години МСД
  • Обществен съвет
  • Стратегия за пътна безопасност
  • БДЖ онлайн продажби
  • Национална стратегия за развитието на широколентовия достъп
  • Цифрова програма за Европа
  • Открито управление
  • Отворени данни
  • Общоевропейски телефонни номера 116
Архив - Юли
Пон Вт Ср Чет Пет Съб Нед
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31  

Новини

Пощенска карта в колекционерски тираж отбелязва 120 години българското морско търговско корабоплаване
Министър Московски откри церемонията по случай 125-та годишнина на ТСВ
Министър Московски отвори офертите за концесия на пристанищен терминал „Бургас – Запад“ и на Централна жп гара Пловдив

Актуално за министерството

Предложения за отбелязване чрез пощенски марки и пощенски продукти на значими събития, годишнини и чествания през 2017 г.
Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията е бенефициент по проект "Сътрудничество и координация по TEN-T коридорите от основната мрежа, преминаващи през България", финансиран по Многогодишната работна програма на Механизма за свързване на Европа
Резултати, одобрени от Управляващия комитет по TEN-T проект „Sea2Sea” за разработване на мултимодален коридор за товарни превози, свързващ Егейско с Черно море.

България в Шенген

{structural_funds}

SOLVIT

Вход в системата

RSS feed