В предварително обявения срок до 17 часа на 7 март 2005 г. четирима кандидати подадоха оферти за участие на втория етап за определяне на концесионер на морските ни летища в Бургас и Варна. Публичното отваряне на постъпилите предложения се проведе днес в Министерството на транспорта и съобщенията в присъствието на конкурсната комисия и представители на кандидатите. Офертите бяха отворени от председателя на конкурсната комисия Николай Василев. Предложения за участие са подени от: 1. Обединение от Vinci Airports, Франция и Vinci Concessions, Франция; 2. Обединение от Hochtief Airport GmbH, Германия и "Албена" АД, България; 3. Обединение от Fraport AG Frankfurt Airport Services Worldwide, Германия и "БМ Стар" ЕООД, България; 4. Copenhagen Airports A/S, Дания. Концесионирането на двете черноморски летища ще е голям стратегически пробив в развитието на транспортната инфраструктура в България. Това ще е и първият пример за концесиониране на публична държавна собственост в областта на транспортната инфраструктура, съобщи министър Василев. Очакваните инвестиции са в размер на 100 – 150 млн. евро за двете летища. Предоставянето на концесии е мотивирано от нуждата и очакванията бъдещите концесионери да реализират в рамките на предоставената концесия значителни инвестиции. Очаква се тези инвестиции да подобрят и модернизират транспортната инфраструктура в интерес на широк кръг потребители – превозвачи, пътници, товародатели, каза още министър Василев. Предложения се подаваха само от допуснатите до участие кандидати, които са закупили “Конкурсна документация – част втора”. Крайният срок за подаването им изтече вчера в 17.00 часа. До 15 март 2005 г. конкурсната комисия се очаква да се запознава с подадените предложения и ако е необходимо може да изиска разяснения по подадените предложения, като посочва въпросите писмено и определя еднакъв срок за писмени разяснения на всички кандидати. Конкурсът приключва в 7-дневен срок от изтичането на срока за представяне на писмени разяснения.
Председателят на конкурсната комисия следва да представи в Министерския съвет доклад относно резултатите от провеждането му и проект на решение за резултатите от конкурса не по-късно от 24 април 2005 г. Основни параметри на концесията: 1. Срокът на концесията е 35 години. 2. Начинът за определяне на концесионера е неприсъствен конкурс. 3. Допълнителни критерии за допускане на кандидатите до участие, които следва да бъдат изпълнени едновременно: 3.1. опит на кандидата или на участник в обединението не по-малко от две години през последните 5 години в дейности по управление и експлоатация на:
- поне две летища, всяко с пътникопоток не по-малък от 2 000 000 пътници годишно;
- поне едно летище с пътникопоток, надхвърлящ 5 000 000 пътници общо за година;
- летища поне в две различни държави;
3.2. успешно реализирани през последните 5 години от кандидата или от участник в обединението инвестиционни проекти в летища, надхвърлящи 100 000 000 евро; 3.3. финансова стабилност на кандидата. 4. Критерии за избор на концесионер:
- инвестиционно предложение с относителна тежест 40%, включващо инвестиционна програма, план за финансирането й и оценка на финансовия ефект от инвестициите върху потребителите;
- бизнес предложение с относителна тежест 30%, включващо следните компоненти: социален; за оперативна дейност и поддръжка; за безопасност и сигурност; екологичен; организационно-управленски, търговски и план за преходния период;
- предложение за концесионно възнаграждение с относителна тежест 30%.
5. Паричен депозит за участие в конкурса в размер 300 000 евро.
6. Основни права на концесионера:
- да ползва обектите на концесията за извършване на дейностите по управление и експлоатация на гражданските летища за обществено ползване, както и да извършва дейности по наземно обслужване;
- да събира изцяло в своя полза летищните такси.
7. Основни задължения на концесионера: 7.1. да извършва всички функции на летищна администрация на всяко от двете летища; 7.2. да отговаря на нормативните изисквания за получаване на лицензи за летищен оператор и лицензи за четири от дейностите по наземно обслужване; 7.3. да извърши инвестиции, определени поотделно за всеки от обектите, съгласно инвестиционната програма и да поддържа не по-ниски от следните категории съобразно класификациите и препоръките на Международната организация за гражданско въздухоплаване и Международната организация на авиационните превозвачи:
- за летище Бургас - категория на летището - 4Е; категория на аварийно-спасителното и противопожарното осигуряване - 8; категория на обслужване на пътниците - С;
- за летище Варна - категория на летището - 4D; категория на аварийно-спасителното и противопожарното осигуряване - 8; категория на обслужване на пътниците - С;
7.4. да осигури функционирането на обектите целогодишно 24 часа в денонощието съобразно предназначението им за обслужване на международни и вътрешни превози; 7.5. да заплаща на концедента концесионно възнаграждение.
8. Основни права на концедента: 8.1. да възложи на концесионера всички функции на летищна администрация и да получава концесионно възнаграждение; 8.2. да се ползва от банковите и други гаранции, дадени от концесионера, в съответствие с концесионния договор; 8.3. да упражнява контрол по изпълнението на задълженията на концесионера и условията на концесията.
9. Условия за осъществяване на концесията: 9.1. Когато кандидат за концесия е чуждестранно лице или обединение от чуждестранни и/или местни лица и този кандидат бъде определен за спечелил конкурса, концесията се предоставя на дружество, учредено по Търговския закон, в което чуждестранното лице или участниците в обединението притежават целия капитал в съотношението от договора им за обединение. В този случай концесионният договор се сключва с новосъздаденото дружество, което е обвързано от предложенията, направени от спечелилия конкурса кандидат.
10. Гаранции: Концесионерът представя за всяка от първите десет години банкова гаранция в размер на 15 000 000 евро, а за всяка следваща година гаранцията е в размер на 7 500 000 евро, за гарантиране изпълнението на договора, включително задължението за плащане на концесионно възнаграждение, задължението за изпълнение на инвестиционната програма и задължението за плащане на лихви и неустойки.
11. Вид и размер на концесионното възнаграждение, дължимо от концесионера: 11.1. Еднократно концесионно възнаграждение в размер 3 000 000 евро, платимо в едномесечен срок от подписването на концесионния договор. 11.2. Годишното концесионно възнаграждение в размер на процент, достигнат при проведения конкурс, но не по-малък от 12 на сто, от по-голямата от следните две суми:
- общия размер на приходите от всички дейности за текущата година, свързани с ползването на обектите на концесията, или
• общия размер на приходите от всички летищни такси от летище Бургас и летище Варна и приходите от дейностите на действащите летищни оператори "Летище Бургас" - ЕАД, и "Летище Варна" - ЕАД, за 2003 г., коригиран с приложимия за съответния период инфлационен индекс. За допълнителна информация: Вера Деянова, Пресцентър, Министерство на транспорта и съобщенията Тел: 940 95 34 e-mail: vdeianova@mtc.government.bg |