Мащабният проект на Стратегия за развитие на националната транспортна система до 2015 г. представи днес в хотел “Шератон” вицепремиерът Николай Василев пред участниците в общественото обсъждане на документа. Най-голямата полза от Стратегията е, че я има – подчерта вицепремиерът по време на презентацията си. Той заяви, че с настоящия документ правителството се опитва да представи своята средносрочна и дългосрочна визия за развитието на транспортната система на страната като част от общоевропейската транспортна система. България е единствената страна в Европа, през територията на която преминават пет от общо десетте Общоевропейски коридора и това я прави важен геостратегически партньор. Вицепремиерът подчерта, че с помощта на тази Стратегия нашата страна има реален шанс да се наложи като транспортен лидер в Югоизточна Европа. Един от акцентите в Стратегията е обновяването на остарелия транспортен парк. Министър Василев цитира Хенри Форд, според който “Най-добрата кола е новата”. Още през 2003 г. Министерството на транспорта и съобщенията предприе действия за обновяването на парка на железниците, на авиокомпания “България Ер”, бяха водени разговори и с международните автопревозвачи и таксиметровите компании. В следствие на което бяха закупени десетки нови автомобили, а самолетният парк не само на държавната авиокомпания, но и на частните превозвачи, се увеличи значително. В края на януари БДЖ закупи от Сименс 25 модерни дизелови мотриси, с което беше даден старт на модернизацията на националния жп превозвач. По време на презентацията си вицепремиерът Василев акцентира върху засилената роля на частния сектор в транспорта и различните форми на публично-частното партньорство. Той припомни, че Министерството е предприело процедури за концесиониране на летищата в Бургас и Варна, предстои отдаване на концесия на повечето от пристанищата, а на по-късен етап тази успешна формула ще се приложи и по отношение на железниците. В Стратегията е заложено, че държавата трябва да запази важната си роля като законодател и регулатор. Предвид бъдещото усвояване на значителни европейски фондове, държавата ще подготвя мащабни инфраструктурни проекти и ще съфинансира тяхното изграждане. Вицепремиерът анонсира и няколко бъдещи проекти за модернизация на железопътната инфраструктура. Сред тях са: o Обновяване на участъци за достигане на проектни параметри по жп линията Пловдив – Бургас – 66,5 млн. евро; o Жп линия Видин – София – Кулата – 1,980 млрд. евро; o Жп линия София – Пловдив – 350 млн. евро; o Жп линия София – Драгоман – 84 млн. евро; o Жп линия Пловдив – Стара Загора – Ямбол – Бургас – 450 млн. евро; o Жп линия Русе – Горна Оряховица – Стара Загора – Димитровград – 1,800 млрд. евро; o Жп линия София – Горна Оряховица – Варна – 1,400 млн. евро; o Жп линия Радомир – Гюешево – 300 млн. евро; o Жп линия Русе – Каспичан – 300 млн. евро. Положителното си отношение към разработената Страгетия изказа и Баронеса Хенриете ван Линден, посланик на Кралство Холандия в нашата страна. Посланик ван Линден заяви, че благодарение на тази транспортна стратегия България ще се превърне в равностоен европейски партньор. Припомняме ви, че Дирекция “Национална транспортна политика” към МТС разработи Стратегията с помощта на холандската фирма ECORYS-NEI. Добри думи за усилията на екипа, създал Стратегията, изказаха още Оскар де Брун Копс, постоянен представител на Световната банка, Йордан Мирчев, председател на Комисията по транспорт и телекомуникации в НС и Красен Станчев, изпълнителен директор на Института за пазарна икономика. След презентацията на вицепремиера започна общественото обсъждане на Стратегията. Тя е качена на Интернет страницата на МТС в рубриката “Обяви” от 7 март. За допълнителна информация: Радослава Петрова, Пресцентър, Министерство на транспорта и съобщенията Тел: 940 96 25 e-mail: rpetrova@mtc.government.bg |