Последната актуална информация на тази версия на МТИТС е от 19 октомври 2016 г.
Можете да достъпите новата версия, както и актуална информация от тук.
“Българска железопътна компания” АД е първият частен национален жп превозвач на товари 13.04.2005

Вицепремиерът Николай Василев връчи лицензия за превоз на товари по цялата железопътна система на нашата страна на “Българска железопътна компания” АД. Това е вторият жп лиценз, връчен на частен оператор, в 117-годишната историята на българските железници.

Компанията е и първият частен национален железопътен превозвач на товари.

“Българска железопътна компания” АД подаде заявление за издаване на лицензия за железопътен превозвач за превоз на товари по жп инфраструктурата на България на 09.03.2005 г. Към заявлението бяха приложени съответните документи, съгласно изискванията на Наредба №42 за лицензиране на железопътни превозвачи.

Лицензията на “Българска железопътна компания” АД е с номер 201 и важи от 15 април 2005 г. Тя е безсрочна, но на всеки пет години “Държавната железопътна инспекция” ще проверява за спазването на условията, при които е издадена. Платената такса за лицензията е в размер на 20 000 лева, съгласно Наредба №5.

“Българска железопътна компания” АД е акционерно дружество с основен предмет на дейност предоставяне на железопътни транспортни услуги за превоз на товари във вътрешно и международно съобщение. В акционерното дружество има пет български фирми и една чуждестранна – “Трансвагон” АД - гр. Бургас, “Тракция” АД –с. Самуил, “Товарни превоз-1” АД – гр. Бургас, “Астарта 21” АД – гр. София, “Агрополихим” АД – гр. Девня, “Груп Феровиар Роман “ АД – гр. Букурещ.

Председател на Управителния съвет на компанията е Филип Ромбаут, който е управител на “Агрополихим” и бивш директор на Юмикор – гр. Пирдоп. Изпълнителен директор на “Българска железопътна компания” АД е Владимир Дунчев. Дунчев има дългогодишен опит в управлението на българските железници, в БДЖ работи от 31.07.1984 г. В периода от 24.02.1998 до 03.04.2003 г. е бил директор на БДЖ.

Министър Василев припомни, че в стратегията за развитие на железопътния отрасъл, основен приоритет е пълната либерализация на железопътния транспортен пазар. Това е и основно изискване на европейските стандарти за ефективна пазарна икономика. Лицензирането на нови жп превозвачи ще допринесе за европейския облик на железниците.


Вицепремиерът заяви, че издаването на втори частен лиценз за много кратко време е резултат от политиката на настоящето правителство и благодарение на приоритетната политика, която Министерството на транспорта и съобщенията спрямо железниците.

“Българска железопътна компания” АД предвижда първоначално да инвестира около 10 000 000 лева за закупуване на подвижен състав. До този момент няма подписани договори за превоз на товари, но от ръководството са водили разговори и имат готовност за това. По отношение на тарифната политика на новия превозвач председателят на Управителния съвет на компанията Филип Ромбаут заяви, че основната им цел е да бъдат гъвкави и да предлагат алтернатива на товародателите.

Изпълнителният директор Владимир Дунчев подчерта, че компанията има намерение да наема завършили специалисти от Висшето транспортно училище “Тодор Каблешков”.

Основните амбиции на учредителите на акционерното дружество са:
- Създаване на качествено нова организация на влаковата работа за извършване на превозите в договорените технологични срокове.
- Осигуряване прецизно изпълнение на графика за движение на своите влакове с цел оптимално използване на собствените ресурси от тягов и друг подвижен състав.
- Постигане на високо качество при изпълнението на своите задължения към товародателите при превоза на товари.

Оптимистичните планове на “Българска железопътна компания” АД са да реализира през първата година от своята дейност превоза на 500 хил. тона масови товари. Дружеството разполага с 150 товарни вагона и с 4 локомотива.

Една от целите на дружеството са да поеме товарните превози, които ще се формират след окончателното изграждане на общоевропейските коридори и особено на тези, които ще преминават през територията на съседна Румъния, както и превоза на товари към Централна и Западна Европа.

Основен ангажимент в бъдещата работа на “Българска железопътна компания” е стриктното спазване на Хартата за товарни превози на Европейския съюз, което е в съответствие с последните изисквания и стандарти при на превоза на товари.

“Българска железопътна компания” поставя началото на коопериране на наши и чуждестранни железопътни фирми. Целта на подобни формирования е подобряването на конкурентноспособната на железниците при вътрешните и международните превози. Това ще стане особено актуално за нашата страна след приемането ни в Европейския съюз през 2007 година.

Министерството на транспорта и съобщенията очаква новият превозвач да има коректно поведение на транспортния пазар и със съвместните усилия на другите превозвачи да осигури значително нарастване на пазарния дял на железопътния транспорт.

*****
Лицензирането е извършено в съответствие с чл. 38 на Закона за железопътния транспорт (обн. ДВ, Обн. ДВ. бр.97/2000 г., изм. ДВ. бр.47/2002 г., изм. ДВ. бр.96/2002 г., изм. ДВ. бр.70/2004 г., изм. ДВ. бр.115/2004 г.) и Наредба № 42 за лицензиране на железопътни предприятия за превоз на пътници и товари и на лицата, издаващи сертификат за безопасност, (обн. ДВ, бр.67/2001, изм. и доп. ДВ, бр. 14/2003 г.), чл. 3, чл. 5 и чл. 6.

Документацията е на лице, компанията отговаря на изискванията за добра репутация, финансова стабилност и професионална компетентност.

Направена е щателна проверка на документацията. Тя включва:

1. Наименование на заявителя, седалище и адрес на управление на търговеца, данъчен номер и идентификационен код Булстат;
2. Заверено копие от съдебната регистрация на търговеца, удостоверение за актуалното му състояние и декларация, че за лицето не е открита процедура за обявяване в несъстоятелност;
3. Свидетелство за съдимост на лицата, които управляват или представляват търговеца;
4. Доказателства за финансовите възможности за изпълнение на дейността: годишен счетоводен отчет, налични финансови средства, вкл. кредити и заеми; собствен и оборотен капитал, средства и имущества, използвани като гаранция; транспортни средства, земя, сгради, съоръжения и обзавеждане, инсталации, вагонен и локомотивен парк; тежести върху имуществото на предприятието (залози, ипотеки), гаранционно и резервно имущество и др., доклад от проверка или друг документ от банка или одитор, наличие на неизплатени задължения, способност за поемане на задълженията на предприятието и др.;
5. Описание (схема) на управленската и производствената структура на кандидата;
6. Бизнес-план за дейността на кандидата за срок 5 години;
7. Свидетелства за правоспособност и други документи, доказващи квалификацията на управленския и изпълнителския персонал, в съответствие с нормативно определените изисквания, условия и ред за обучение на кандидатите за придобиване на правоспособност за длъжностите от железопътния транспорт:
а) образование във висше учебно заведение;
б) специализирано училище;
в) професионална преквалификация;
г) наличие на 5 години практически опит в железопътно предприятие или в предприятие от железопътния сектор в страна-членка на ЕС, когато такъв се изисква;
8. Описание на материалната база, необходима за осъществяване на превозите, която включва вагони, локомотиви, ремонтни съоръжения за тях, съоръжения за подготовката им за влакова работа и други средства, свързани с експлоатацията им, в т.ч. и с документи, удостоверяващи право на собственост или ползване - нотариални актове, договори за покупка, договори за наем, лизинг, освен в случаите по ал. 3, както и данни за естеството и поддръжката на вагонния парк и др.;
9. Декларации от лицето, което представлява кандидата, за готовност за застраховане гражданската отговорност на кандидата спрямо пътниците, багажите, товарите, пощата и трети лица и за поемане ангажимент за подготовка на транспортните единици в съответствие с изискванията за безопасност на движението;
10. Документ за платена такса.

Това дава основание да бъде издадена лицензия за превоз на товари като се оценява, че притежателят на лицензията ще участва дългосрочно в транспортния пазар и има необходимите ресурси за осигуряване на високо качество на превоза.

Досега Министерството на транспорта и съобщенията е издало четири лицензии на превозвачи:

 

  • Временна лицензия за превоз на пътници и товари на БДЖ ЕАД, издадена на 01.06.2002 г.
  • Постоянна лицензия за превоз на пътници и товари на БДЖ ЕАД, издадена на 01.04.2004 г.
  • Постоянна лицензия за превоз на товари за участъка Русе-Север – Русе-Разпределителна – Каспичан на “Булмаркет - ДМ” ООД, издадена на 10.05.2004 г.

• Лицензията от днес на “Българска железопътна компания” АД.

 

За допълнителна информация:
Радослава Петрова, Пресцентър,
Министерство на транспорта и съобщенията
Тел: 940 96 25
e-mail: rpetrova@mtc.government.bg

  • КОНЦЕСИЯ НА ЛЕТИЩЕ СОФИЯ
  • Концесии – актуално
  • е-услуги
  • Оперативна програма "Транспорт" 2007-2013
  • 940 9400
  • 150-години МСД
  • Обществен съвет
  • Стратегия за пътна безопасност
  • БДЖ онлайн продажби
  • Национална стратегия за развитието на широколентовия достъп
  • Цифрова програма за Европа
  • Открито управление
  • Отворени данни
  • Общоевропейски телефонни номера 116
Архив - Юли
Пон Вт Ср Чет Пет Съб Нед
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31  

Новини

Пощенска карта в колекционерски тираж отбелязва 120 години българското морско търговско корабоплаване
Министър Московски откри церемонията по случай 125-та годишнина на ТСВ
Министър Московски отвори офертите за концесия на пристанищен терминал „Бургас – Запад“ и на Централна жп гара Пловдив

Актуално за министерството

Предложения за отбелязване чрез пощенски марки и пощенски продукти на значими събития, годишнини и чествания през 2017 г.
Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията е бенефициент по проект "Сътрудничество и координация по TEN-T коридорите от основната мрежа, преминаващи през България", финансиран по Многогодишната работна програма на Механизма за свързване на Европа
Резултати, одобрени от Управляващия комитет по TEN-T проект „Sea2Sea” за разработване на мултимодален коридор за товарни превози, свързващ Егейско с Черно море.

България в Шенген

{structural_funds}

SOLVIT

Вход в системата

RSS feed