Проверката на ИА „Железопътна администрация“ показва наличието на системен проблем, свързан с условията на труд на локомотивните машинисти и нуждата от тяхното подобряване, поддръжката на подвижния състав и на жп инфраструктурата, заради множеството кражби. Това каза министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Николина Ангелкова по време на брифинг след проведено оперативно заседание по безопасност в жп транспорта.
Министър Ангелкова заяви, че до петък (17.10.2014 г.), ръководствата на „Холдинг БДЖ“ ЕАД, „БДЖ-Пътнически превози“ ЕООД и „БДЖ-Товарни превози“ ЕООД трябва да представят незабавни, краткосрочни и дългосрочни мерки, свързани с обучението на експлоатационния персонал, ремонта и поддръжката на подвижния състав. Изискано е представяне на ревизиран бизнес план, в който да бъдат включени дейностите по изпълнение на краткосрочните мерки. По първоначални изчисления, необходимите средства за това са в размер на 1,5 млн. лв., които ще бъдат отделени от съществуващия бюджет на компанията.
Ясна е необходимостта от допълнителна квалификация на експлоатационния персонал за работа с автоматичната влакова сигнализация и влаковата диспечерска радио-връзка, коментира още Николина Ангелкова и добави, че „е недопустимо локомотивните машинисти да работят в подобни условия и, че наличният подвижен състав трябва да бъде поддържан“. Във връзка с това, още днес, ще бъдат отстранени отговорните директори в дружествата на държавния железопътен превозвач.
Основна констатация от целевата проверка на ИА ЖА е занижен контрол по поддръжката и техническото състояние на локомотивите. Ако в мерките, които бъдат представени в петък, не бъде заложен реалистичен план за отстраняване на конкретните проблеми, както и актуален график за ремонти на локомотивите, ще бъдат направени смени в ръководствата на БДЖ-Товарни превози и БДЖ-Пътнически превози, заяви министър Ангелкова.
„Искам да подчертая, че въпреки резултатите от проверката, железопътният транспорт е най-сигурният и това, че условията на труд за машинистите не са добри, не означава, че те не управляват професионално влаковете. Безопасността на превозите е гарантирана“. Предприети са вече мерки за засилване на контрола и непрекъснато следене работата на място и в локомотивните депа.
По време на брифинга стана ясно, че на всеки две седмици ще се провежда оперативно съвещание за безопасността в жп транспорта, в присъствието на министър Ангелкова и ресорният заместник-министър Георги Тодоров.
Утре ще се проведе среща със синдикалните организации от сектора. С техните представители ще бъдат обсъдени мерките за подобряване условията на труд, повишаване на квалификацията и обучението на експлоатационния персонал.
Относно инцидента на жп прелез в кв. „Обеля“ от миналата седмица, министър Ангелкова посочи, че към момента по техническото разследване на дирекция „Звено за разследване на произшествия във въздушния, водния и железопътен транспорт“ към МТИТС, е установено, че ръководител-движение на жп гара Волуяк не е изпълнил служебните си задължения, като не е подал своевременно сигнал към прелезопазача за преминаващия локомотив.
|