Последната актуална информация на тази версия на МТИТС е от 19 октомври 2016 г.
Можете да достъпите новата версия, както и актуална информация от тук.
МТС защити идеята си за тонажна такса 12.10.2004

По предложение на Министерството на транспорта и съобщенията Министерският съвет прие промени в Закона за корпоративното подоходно облагане. С тях се предвижда възможността за замяна на корпоративния данък, който в момента плащат фирмите, извършващи морско търговско корабоплаване, с данък върху нетния тонаж на корабите за дните в експлоатация.

Промените целят да се стимулира търговското ни корабоплаване и въвеждат принципите, установени в Насоките на Европейските общности относно държавните помощи в морския транспорт, приети от Европейската комисия през 1997 г. Европейската практика показва, че този режим повишава конкурентноспособността на местните мореплавателни дружества спрямо чуждестранните. Съществено се стимулира и ефективното използване на потенциала на корабите.

Законопроектът предвижда възможност за избор от страна на корабопритежателите между облагането с данък върху нетния тонаж на корабите за дните в експлоатация и облагането с корпоративен данък, дължим в общия случай.

С данъка върху нетния тонаж на корабите ще се облага т.нар. “дейност от опериране на кораби”. Тя включва:

а) осъществяването на морски превоз с кораби с нетен тонаж над 100 тона, отдаването им под наем, както и продажбата на кораби, предмет на тонажно облагане, които са придобити не по-малко от 5 години преди продажбата им;

б) превози по суша, свързани с морския превоз, административни и застрахователни услуги и други услуги, предоставени на клиентите във връзка с осъществяване на морския превоз;

в) финансови операции и курсови разлики, свързани с управлението на оборотния капитал, използван за оперирането на кораби;

г) извънредни дейности, свързани с оперирането на корабите, които не попадат в обхвата на букви “а” – “в” и оборотът от които не надхвърля 0.25 на сто от оборота от дейностите по букви “а” и “б”.

За всички останали дейности, извън посочените и реализираните от тях печалби, данъчно задължените лица, извършващи морско търговско корабоплаване, ще се облагат с корпоративен данък по общия ред.

Тонажният данък ще се изчислява на базата на нетния капацитет на плавателния съд (на база обемната вместимост на кораба, която реално се използва за осъществяването на основната икономическа дейност на търговеца), а не на базата на финансовия резултат на корабопритежателя. Ако фирмата избере варианта за облагане с тонажен данък, той ще бъде дължим, независимо от финансовия резултат на компанията – печалба или загуба.

Изборът за начина на облагане се прави преди началото на календарната година за срок, не по-кратък от 5 години и без право на промяна в режима на облагане в рамките на този период.

Основата за облагане на дейността от опериране на кораби, за кораб за един ден в експлоатация ще се определя, както следва:

  • за кораби с нетен тонаж до 1 000 тона – 3.50 лв. за всеки започнати 100 тона;
  • за кораби с нетен тонаж от 1 001 до 10 000 тона – 35 лв. плюс 3.00 лв. за всеки започнати 100 тона над 1 000 тона;
  • за кораби с нетен тонаж от 10 001 до 25 000 тона – 305 лв. плюс 2.50 лв. за всеки започнати 100 тона над 10 000 тона;
• за кораби с нетен тонаж над 25 001 тона – 680 лв. плюс 1 лв. за всеки започнати 100 тона над 25 000 тона.

За “дни в експлоатация” се приемат дните, през които корабът извършва превоз и/или изпълнява дейности, свързани с превоз. Дните в експлоатация няма да включват времето за ремонти или престой на кораба, както и времето, през което поради задържане или форсмажорни обстоятелства корабът не извършва превоз и/или не изпълнява дейности, свързани с превоза.

* * *
Данъкът върху нетния тонаж на корабите е въведен за първи път в Гърция. Днес той се прилага и в редица европейски държави като Великобритания, Холандия, Германия, Испания, Дания, Норвегия, Латвия, Ирландия.

Практиката показва, че при въвеждането на този вид данък се увеличава броят на регистрираните кораби в съответния национален регистър. Наблюдава се и увеличение на брутния тонаж на корабите, както и на броя на заетите работни места в сферата на търговското корабоплаване. В Холандия за период от пет години след въвеждане на тонажното облагане броят на регистрираните кораби е нараснал с 39.6%, а във Великобритания за две години – с 12.7%. В резултат на въвеждането на данъка върху нетния тонаж на корабите в Германия, само през 2002 г. немските корабоплавателни компании са инвестирали 3.8 милиарда евро в строителството на нови кораби.

За допълнителна информация:
Вера Деянова, Пресцентър,
Министерство на транспорта и съобщенията
Тел: 940 95 34
e-mail: vdeianova@mtc.government.bg

  • КОНЦЕСИЯ НА ЛЕТИЩЕ СОФИЯ
  • Концесии – актуално
  • е-услуги
  • Оперативна програма "Транспорт" 2007-2013
  • 940 9400
  • 150-години МСД
  • Обществен съвет
  • Стратегия за пътна безопасност
  • БДЖ онлайн продажби
  • Национална стратегия за развитието на широколентовия достъп
  • Цифрова програма за Европа
  • Открито управление
  • Отворени данни
  • Общоевропейски телефонни номера 116
Архив - Юли
Пон Вт Ср Чет Пет Съб Нед
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31  

Новини

Пощенска карта в колекционерски тираж отбелязва 120 години българското морско търговско корабоплаване
Министър Московски откри церемонията по случай 125-та годишнина на ТСВ
Министър Московски отвори офертите за концесия на пристанищен терминал „Бургас – Запад“ и на Централна жп гара Пловдив

Актуално за министерството

Предложения за отбелязване чрез пощенски марки и пощенски продукти на значими събития, годишнини и чествания през 2017 г.
Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията е бенефициент по проект "Сътрудничество и координация по TEN-T коридорите от основната мрежа, преминаващи през България", финансиран по Многогодишната работна програма на Механизма за свързване на Европа
Резултати, одобрени от Управляващия комитет по TEN-T проект „Sea2Sea” за разработване на мултимодален коридор за товарни превози, свързващ Егейско с Черно море.

България в Шенген

{structural_funds}

SOLVIT

Вход в системата

RSS feed