Във връзка с публикации в днешната преса по повод вчерашната среща, организирана от Министерството на транспорта и съобщения, на която заместник-министрите София Касидова и Анелия Крушкова представиха пред медиите и обществеността ангажиментите по Глава 9 “Транспортна политика” към Договора за присъединяването на България към Европейския съюз, бихме искали да ви обърнем внимание на следното: По време на дискусията бяха обсъдени единствено и само ангажиментите по Глава 9 “Транспортна политика”. Въпросът за концесионирането на автомагистрала “Тракия” не е предмет на постигнатите договорености по Глава 9 “Транспортна политика”. В хода на преговорите по Глава 9 България е поела ангажимент да въведе винетни такси. Това стана с Решение № 144 от 15.03.2002 г. на Министерския съвет. Винетните такси нямат отношение към ТОЛ-таксите и концесионирането на автомагистралата. Въпрос на вътрешно законодателство е как да се таксуват преминаващите автомобили по пътищата на страната ни – с винетки или по някакъв друг начин. По време на дискусията заместник-министър Касидова направи кратък преглед на постигнатите договорености за преходните периоди в областта на автомобилния транспорт: - Четири годишен преходен период за автомобилни превозвачи, извършващи вътрешно-национални превозни услуги по отношение на критериите за финансова стабилност; - Преходен период по отношение на либерализацията на каботажните превози, в конфигурация 3+2 години; - Седем годишен преходен период по отношение изискванията за максимално допустимите размери и маси на пътни превозни средства (Директива 96/53). В заключение бихме искали да уточним, че преходните периоди постигнати от българската страна са сходни, с тези които са договорени от новоприетите страни-членки и създават много добра пазарна среда за опериране на автомобилните превозвачи. В Програмата за обновяване на пътищата към Глава 9, изготвена от Агенция “Пътища” през 2002 г., се предвижда и обновяването на 118 км от строителството за автомобилния път от магистрала “Тракия”. По време на изготвянето на Програмата не се е обсъждала възможността за отдаването на концесия на автомагистралата. След взетото Решение на Министерския съвет за отдаването на концесия на автомагистрала “Тракия”, записаното в първоначалната Програма, ще бъде пренасочено за строителството на периферна инфраструктура. |