ул. "Дякон Игнатий" № 9, София 1000
Република България
тел: (+359 2) 940 9771;
факс (+359 2) 988 5094
e-mail: mail@mtitc.government.bg
website: www.mtitc.government.bg
  Начало » Транспорт » Нормативни актове » Проекти

Таблица с постъпилите в Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията становища по проект на Наредба за изменение и допълнение на Наредба № 6 от 2008 г. 30.03.2011
Голям размер

 за изискванията и параметрите на качеството за универсалната услуга, специалните мерки за хора с увреждания и реда за избор на предприятията, предоставящи обществени електронни съобщителни мрежи и/или услуги, и за възлагане на задължението за предоставяне на универсалната услуга

 

Изготвил становището

Предложение

Приема/Не се приема

Мотиви за неприемане/място на отразяване на приети предложения 

Мобилтел ЕАД

Чл. 11, т. 1 от проекта на Наредба и от самата наредба да отпадне.

 

Не се приема

Съгласно разпоредбата на чл. 182 от Закона за електронните съобщения (ЗЕС) универсалната услуга е набор от услуги с определено качество, т.е. необходимо е да бъде определено качеството чрез конкретни параметри.

Параметрите за качеството на услугата са част от информацията, която предприятията, задължени да предоставят универсална услуга, публикуват на страницата си в интернет и предоставят на Комисията за регулиране на съобщенията (чл. 188 от ЗЕС).

Изискванията и параметрите за качеството на услугата се определят в Наредба № 6 от 2008 г. (наредбата).

С проекта на наредба не се въвежда ново изискване за качество на услугата. Допускането на стойности по-малки от 70 за R фактора е неприемливо от гледна точка на удовлетвореността на крайния потребител на услугата.

В случай че предложението ни не бъде прието, алтернативно предлагаме следната редакция на чл. 11, т. 1 от проекта:

„Чл. 11. Предприятията, задължени да предоставят универсалната услуга по чл. 2, ал. 2, т. 1, осигуряват качеството й със следните параметри:

1. фактор за оценка на преноса на глас (R фактор) – не по-малък от 70, когато универсалната услуга се предоставя чрез фиксирана обществена електронна съобщителна мрежа. В случай че универсалната услуга се предоставя чрез електронна съобщителна мрежа, различна от фиксирана, факторът за оценка на пренос на глас следва да бъде със стойност, отговаряща на техническите характеристики на съответната мрежа, за което се уведомява Комисията.”

 

Приема се частично

Отчитайки различните технологични възможности за пренос на глас от фиксирани и безжични мрежи, е предложено изискваната минимална стойност на R фактора да се разграничи, като се запази 75 за случаите, когато услугата се предоставя чрез фиксирана електронна съобщителна мрежа, а за случаите на предоставяне на услугата чрез безжични електронни съобщителни мрежи стойността на R фактора не трябва да е по-малка от 70. Предложението е съобразено с изискването качеството на универсалната услуга да не е по-ниско от долната граница на определеното за приемливо ниво за пренос на глас, съгласно Препоръка G.109 на ITU.

Космо България Мобайл ЕАД

По отношение на задължението за осигуряване при взаимно свързване за пренос от край до край на фактор за оценка преноса на глас (R фактор) не по-малък от 70 и еднопосочно закъснение не по-голямо от 150 ms, считаме, че такова задължение не е наложено нито в съответствие със ЗЕС, нито в съответствие с европейската регулаторна рамка.

Въведените качествени показатели не се отнасят към предоставянето на услугата, а се използват при планиране и изграждане на определена електронна съобщителна мрежа и са несъотносими към качеството на услугите.

В посочения в Глава VІІ от Списъка на ЕК препоръчителен стандарт, относим към качеството на услугата EG 202 057-2, е предвидено изрично, че този стандарт няма за цел да поставя целеви показатели за качество, които да се спазват от предприятията, както и че включените показатели за качество нямат за цел да оценяват и измерват качеството на електронните услуги в тяхната цялост. Посоченият стандарт на ETSI препраща и към препоръка на ITU-T Recommendation G.107: “The E-model, a computational model for use in transmission planning”

Предлагаме: чл. 11, т. 1 и 2 да отпаднат от Наредба № 6 от 2008 г.

 

Не се приема

Понятието фактор за оценка на преноса на глас (R фактор) е дадено в препоръка G.109 на ITU. Тъй като оценката за качество се базира на субективно възприятие (удовлетвореност на потребителя), в препоръката е даден доста широк диапазон на възможните стойности на R фактора, които варират от лошо качество (50≤R<60) до високо качество (90≤R<100). За стойности по-ниски от 50 се счита, че качеството е много ниско и не се препоръчва. В препоръки G.107 и G.108 на ITU е разгледан модел (Е-модел) за планиране на мрежи. R факторът, който участва в модела, се определя като се отчитат възможните смущения, които биха повлияли на качеството на преноса на глас. За мрежи, които са в експлоатация и чрез които се предоставя обществена телефонна услуга също е необходимо да има изисквания за качество, с които да се гарантира на потребителя, че е недопустимо да се предоставя услуга с качество под определено ниво.

В контекста на наредбата показателите фактор за оценка на преноса на глас (R фактор) и еднопосочно закъснение са параметри, характеризиращи качеството на услугата. В правомощията на националния регулаторен орган е да посочи конкретни целеви стойности за тези параметрите на качество (чл. 12, ал. 2 от наредбата), с което се цели защита на интересите на крайните потребители на универсалната услуга както и гарантиране на оперативната съвместимост на услугите при взаимно свързване на мрежи в национален и транснационален обхват.

Посочените по-горе препоръки са част от поредица стандарти и препоръки, издадени от ETSI и ITU във връзка с дефинирането и измерването на показателите за качество. Те са съгласувани с организациите-членки (за ETSI) и държавите-членки (за ITU) и са насочени към създаване на основа за насърчаване на хармонизираното предоставяне на електронни съобщителни мрежи и услуги, както и за гарантиране на взаимодействието на услугите.

В обяснителната записка към Списъка, публикуван от ЕК изрично се посочва, че списъкът не е изчерпателен, тъй като Чл. 17 (2) от Рамковата директива изисква от държавите-членки да насърчават прилагането на стандарти или спецификации на европейските стандартизационни организации, освен тези които се публикуват в Списъка.

 

БТК АД

І. По § 1 от Проекта

Предложението за изменение на стойността на т.нар. R фактор не е достатъчно и приемането му в такъв вид ще продължава да създава предпоставки за противоречиво тълкуване и прилагане на разпоредбата за качество на универсалната услуга. Считаме, че за избягване на възможността за разнопосочно тълкуване, е необходимо да се измени самата разпоредба на чл. 11 от Наредбата. Във връзка с това, предлагаме изразът „качество със следните параметри” да се замени с израза „качество на услугата със следните параметри за цялата мрежа”.

 

Приема се по принцип

Считаме че предложената редакция за разпоредбата на чл. 11 би създала предпоставки за различни тълкувания на понятието „цялата мрежа”.

В контекста на наредбата универсалната услуга е набор от услуги с определено качество, предлагани на всички крайни потребители, независимо от географското им местоположение на територията на страната и на достъпна цена (чл. 182 ЗЕС), т.е. параметъра за качество на услугата има отношение към услугата, предоставяна на крайния потребител независимо от географското му местоположение на територията на страната.

Редица документи на ITU и ETSI третират параметъра „качество на услугата”, относим към крайния потребител и в този смисъл те са приложими към крайна точка на мрежата.

В много случаи при предоставянето на електронни съобщителни услуги предприятието може да зависи от дейността на други доставчици (напр. при международно повикване). Доколкото крайният потребител има сключен договор с конкретно предприятие, то отговорността за качеството на предоставяните му услуги се поема именно от това предприятие. Предприятието трябва да следи другите взаимно свързани доставчици на услуги да предоставят подходящо качество на услугата.

Същевременно се предлага нова алинея към чл. 11, с която да бъде отчетено неблагоприятното отражение върху R фактора случаите на ремонт, претоварване и повреди на мрежата.

 

Предлагаме разпоредбата на § 1, т. 7 от Наредбата да се измени като след думите „възприемане на преноса на глас” да се добавят думите „за цялата мрежа на предприятието” и след думите „най-добра степен на удовлетвореност” се добавят думите „на всички потребители”.

Не се приема

При дефинирането на универсалната услуга (чл. 2, ал. 1 от наредбата) се визират всички крайни потребители на услугата:

Универсалната услуга е набор от услуги с определено качество, предлагани на всички крайни потребители, независимо от географското им местоположение на територията на страната и на достъпна цена.”

Не считаме, че предлаганото изменение би допринесло за по-добра яснота на разпоредбата на § 1, т.7 от наредбата.

 

ІІ. По § 2 От Проекта

Предлагаме в чл. 11 да отпадне изцяло т. 3.

При общественото обсъждане за приемане на наредбата, не са били отчетени специфичните характеристики на този пазар в България, както и мотивите на БТК, че техническите характеристики на мрежата не биха позволили във всички случаи да се гарантира скорост за достъп до интернет не по-малка от 28,8 kbit/s.

 

Не се приема

Едно от основанията за предлагане на изменението в наредбата е подетата от ЕК инициатива за насърчаване на развитието на широколентовия достъп и приетото от ЕК Съобщение „Програма в областта на цифровите технологии в Европа” като част от стратегията на ЕС „Европа 2020”.

В проекта на наредба не е въведено ново изискване за качество на услугата, а е предложено по-коректно формулиране на параметъра, което да не възпира предприятието-доставчик на услугата да прилага съвременни технологии


© Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията на Република България
2014 Всички права запазени