ул. "Дякон Игнатий" № 9, София 1000
Република България
тел: (+359 2) 940 9771;
факс (+359 2) 988 5094
e-mail: mail@mtitc.government.bg
website: www.mtitc.government.bg
  Начало » Транспорт » Нормативни актове » Проекти

Проект на Наредба за изменение и допълнение на Наредба № 59 от 5 декември 2006 г. за управление на безопасността в железопътния транспорт 14.02.2012
Голям размер

Проектът е публикуван в електронен вид за обществено обсъждане и е на разположение в Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията

 

Мотиви

Предложените изменения и допълнения на Наредба № 59 за управление на безопасността в железопътния транспорт в по-голямата си част целят хармонизиране с Директива 2004/49/ЕО относно безопасността на железопътния транспорт (Директива  2004/49/ЕО), отразяват измененията в Закона за железопътния транспорт от 21 юни 2011 г. и допълват съдържанието на годишния доклад за безопасност на Националния орган по безопасност, съгласно чл. 6, § 3, б „Б“ на Решение на Комисията от 26 април 2011 г. относно техническа спецификация за оперативна съвместимост по отношение на подсистема „Инфраструктура“ на трансевропейската конвенционална железопътна система,  чл. 4, § 3, б „Б“ на Решение на Комисията от 26 април 2011 г. относно техническа спецификация за оперативна съвместимост по отношение на подсистема „Енергия“ на трансевропейската конвенционална железопътна система и чл. 6, § 3, б „Б“ на Решение на Комисията от 26 април 2011 г. относно техническа спецификация за оперативна съвместимост по отношение на подсистема „Подвижен състав – „Локомотиви и пътнически подвижен състав“ на трансевропейската конвенционална железопътна система.

Промените могат да бъдат структурирани в следните групи:

І.  Първата група промени са свързани с извършения преглед на Наредба № 59, с която са въведени изискванията на Директива 2004/49/ЕО. Промените касаят отстраняване на установени редица неточности и постигане на пълно и точно транспониране, както следва:

  1. текстовете относно системата за управление на безопасността са коригирани и допълнени съобразно чл. 9 и Приложение III на Директива 2004/49/ЕО, като  с оглед важността им в Глава втора „Управление на безопасността” е създаден Раздел ІІІ „Система за управление на безопасността”;

  2. досегашното „удостоверение за безопасност“ е заменено от „сертификат за безопасност на железопътния превозвач“ и „удостоверение за безопасност на управителя на железопътната инфраструктура“, съгласно чл. 10 и чл. 11 от Директива 2004/49/ЕО и Регламент  653/2007 на Комисията от 13 юни 2007 г. относно прилагането на общ европейски формат за сертификатите за безопасност и документите за сертифициране съгласно чл. 10 от  Директива 2004/49/ЕО на Европейския парламент и на Съвета и за валидността на сертификатите за безопасност, издадени по Директива 2001/14/ЕО на Европейския парламент и на Съвета (Регламент  653/2007);

  3. изменена е глава трета „Сертификат и удостоверение”, като са прецизирани текстовете относно издаване, подновяване и отнемане на сертификат за безопасност на железопътен превозвач, съгласно чл. 10 и Приложение IV от Директива 2004/49/ЕО и на удостоверение за безопасност на управителя на железопътната инфраструктура, съгласно чл. 11 и Приложение III от Директива 2004/49/EO. Текста е разписан ясно, като са премахнати неточности и утежняващи изисквания, които не се съдържат в директивата. Посочено е, че Изпълнителна агенция „Железопътна администрация” разглежда заявленията за издаване на сертификат за безопасност на железопътен превозвач, като прилага процедурата и използва критериите за оценка съгласно Регламент (ЕС) № 1158/2010 на Комисията от 9 декември 2010 година относно общ метод за безопасност за оценка на съответствието с изискванията за получаване на сертификат за безопасност и съответно на Регламент (ЕС) № 1169/2010 на Комисията от 10 декември 2010 година относно общ метод за безопасност за оценка на съответствието с изискванията за получаване на удостоверение за безопасност при разглеждане на заявленията за издаване на удостоверение за безопасност на управителя на железопътната инфраструктура;

  4. прецизирани се тестовете на чл. 2 относно обхвата на наредбата, съгласно чл. 2 от Директива 2004/49/ЕО.

ІІ. Втората група промени се отнасят до приемане на мерки на национално ниво за прилагане на Регламент (ЕС) № 445/2011 на Комисията от 10 май 2011 г. относно система за сертифициране на структурите, които отговарят за поддържането на товарни вагони, и за изменение на Регламент (ЕО) № 653/2007 (Регламент (ЕС) № 445/2011). Регламентът е приет от Европейската комисия е във връзка с чл. 14а от Директива 2004/49 и  установява единни критерии за сертифицирането на лицата, отговорни за поддържането на товарните вагони, за доброволното сертифициране на лицата, които ще извършват само функции по поддръжка, както и образци на заявленията и сертификатите за поддръжката. Текстовете са допълнени в глава трета, раздел VІ „Поддръжка на превозните средства”. Разписани са текстове относно изискванията и реда за сертифициране на лица, отговорни за поддържането на другите превозни средства (локомотиви и пътнически вагони и специализирани превозни средства), съгласно измененията в Закона за железопътния транспорт от 21 юни 2011 г.. Тези разпоредби почиват на принципите, заложени в Регламент (ЕС) № 445/2011. 

Тази нова система на поддръжка на превозните средства заменя доскорошното сертифициране на возилата за техническата им годност, поради което обхваща не само товарните вагони, но и локомотиви, пътнически вагони и специализирани превозни средства и е в унисон с изразеното становище на Европейската железопътна агенция в „Ръководство по прилагане на Регламент (ЕС) № 445/2011 от 17 декември 2011 г.“, че държавите-членки биха могли да разширят обхвата на сертифициране на лица, отговорни за поддръжката за други превозни средства извън товарните вагони на доброволна основа.

ІІІ. Третата група промени се отнасят до допълване на съдържанието на годишния доклад за безопасност на Националния орган по безопасност, като в  чл. 67, ал. 2 се създават нови точки 7 и 8. Предложените допълнения произтичат от чл. 6, § 3, б „Б“ на Решение на Комисията от 26 април 2011 г. относно техническа спецификация за оперативна съвместимост по отношение на подсистема „Инфраструктура“ на трансевропейската конвенционална железопътна система,  чл. 4, § 3, б „Б“ на Решение на Комисията от 26 април 2011 г. относно техническа спецификация за оперативна съвместимост по отношение на подсистема „Енергия“ на трансевропейската конвенционална железопътна система и чл. 6, § 3, б „Б“ на Решение на Комисията от 26 април 2011 г. относно техническа спецификация за оперативна съвместимост по отношение на подсистема „Подвижен състав – „Локомотиви и пътнически подвижен състав“ на трансевропейската конвенционална железопътна система.

ІV.  Четвъртата група промени се отнасят до въвеждане на легални дефиниции на пет понятия, които произтичат от Директива 2009/149/ЕО на Комисията от 27 ноември 2009 г. за изменение на Директива 2004/49/ЕО на Европейския парламент и на Съвета по отношение на общите показатели за безопасност и общите методи за изчисляване на разходите при произшествие.

Проектът бе предоставен за публично обсъждане на сайта на Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията и на Министерски съвет.

Пълният текст на Проекта на Наредба за изменение и допълнение на Наредба № 59 от 5 декември 2006 г. за управление на безопасността в железопътния транспорт (обн., ДВ, бр. 102 от 2006 г., изм., бр. 88 от 2007 г., изм. и доп., бр. 47 от 2010 г., бр. 101 от 28.12.2010 г.) може да се види в Приложението.

Лице за контакти:

Желяна Христова - главен юрисконсулт в Изпълнителна агенция „Железопътна администрация”,
тел. 02/9409562

Приложение
 Проект на Наредба за изменение и допълнение на Наредба № 59 от 5 декември 2006 г. за управление на безопасността в железопътния транспорт (496 KB)

© Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията на Република България
2014 Всички права запазени